5. Co je spravedlnost a spravedlivé se nalezne spíše "negativním" způsobem; kdy zakoušíme bezpráví.   
Porušení rovnosti nastává:  
a) když je narušen  vztah mezi něčím  nebo vzhledem k někomu; (tzn. mezi polis a občanem) -  v této souvislosti pak nalezení úměrnosti charakterizuje distributivní  spravedlnost; 
jejím kritériem je "každému, co jeho jest"
b) když nastává nějaká ztráta, újma, pro její narovnání je nutné stanovení středu, co je úkolem soudce;  on určuje střed  a stanovuje rovnost-  jde o spravedlnost vyrovnávající, nebo opravná
6.  Opravná spravedlnost  vede k uplatnění zákona jako stanovitele středu; 
Střed, rovnováha zde není stanovena přirozenou povahou  věcí ale zákonem;
Aristoteles tak ukazuje, že  existují různé druhy práva, které se liší  povahou činností:
- hospodářské- nebo obchodní, a občanské
tak uplatněním zákona: v tomto ohledu mluví o přirozeném zákonu (FYSIKON)   a "smluvním" stanoveném zákonu (NOMIKON)  
- principy přirozeného práva mají vždy stejnou platnost, jsou neměnné, vyjadřují pravou (přirozenou) uspořádanost věcí atd. 
- stanovené zákony vycházejí ze zkušenosti, která by neměla odporovat  přirozeným zákonům, tyto zákony nejsou však o dokonalé a tak Aristoteles mluví také o slušnosti (EPIKIA) jako formě práva, která pomáhá opravovat zákon 
 
Žádné komentáře:
Okomentovat