1
- koncepce přirozeného práva jako nároku, který plyne z přirozeného stavu člověka, se objevuje v novověkém právním myšlení 17. a 18. stol. Radikální změna v tázání- předmětem se stává člověk. Existenci přirozeného práva z tzv. přirozeného stavu odvozují T.Hobbes a J.Locke
- podle nich je to stav nespolečenský, kde všem patří vše, všichni lidé jsou svobodní a ve svých nárocích rovní, v konkrétních představách o přirozeném stavu se Hobbes a Locke rozcházejí- Hobbes totiž popisuje tento stav negativně a vztahy mezi lidmi zde líčí „člověk člověku vlkem“, Locke chápe přirozený stav pozitivně, jako zlatý věk lidstva
Hobbes (O občanu)- Základní znaky přirozeného stavu:
1. znak: Základní přirozené právo je "právo všech na všechno":
- přirozený stav jako stav absolutní svobody je situaci, kdy, všem je dovoleno dělat cokoli vůči komukoli, vlastnit a užívat vše, co člověk chce a může 
- všichni mají právo na totéž tudíž všichni jsou si   rovni
2. znak:   "člověk  člověku vlkem", 
- člověk není jen "vlastníkem" (subjektem)  práv, ale tyto práva chce také uplatnit (realizovat)  
- absolutní svoboda vede k tomu, že každý chce uplatnit své přirozené právo za každou cenu a jakýmikoli prostředky
-člověk vystupuje ve svém jednání vždy jako egoista a tak vzájemné vztahy mezi lidmi jsou spíše zlé, Hobbes uvádí, že "člověk člověku je spíše vlkem, než-li Bohem"
3. znak:  válka  všech proti všem: 
- přirozený stav je stav  kde nepanují zákony,  není  zde ani spravedlnosti ani nespravedlnosti,  
- není zde rozdíl mezi "mým" a "tvým", 
- není zde pojem majetku, každému náleží to, co si může vzít a to tak dlouho, dokud si to udrží
4. znak: "Právo na všechno je právem na nic"- (přirozené právo se paradoxně projevuje jako ne-právo)
- válka všech proti všem plodí  "strach ze smrti"- z ohrožení života- ze ztráty přirozeného práva na všechno, ze ztráty svobody  
- to vede k poznání, že právo všech na všechno je neuskutečnitelné a neudržitelné a proto je nutné se jej úplně nebo částečně zříci 
- nutná  změna strategie jednání -  na místo schopnosti  uplatňovat své přirozené nároky nastupuje ROZUM  
 
Žádné komentáře:
Okomentovat