– ústava a ústavní zákony:
   – upravují postavení veřejné správy, její kompetenci a pozici adresátů jejího působení; ústavní základy veřejné správy jsou hlavně v úpravě moci zákonodárné, výkonné a soudní
   – ústavní principy i normy upravující stavební prvky správy, jsou dlouhodobým, relativně neměnným východiskem pro celý pr. řád => i pro normotvorbu správy
– pravidla mezinárodního práva:
   – ovlivňují prakticky všechny oblasti správy
   – novým zněním čl. 10 od. 1.6. 2002 – jsou do našeho pr. řádu inkorporovány všechny vyhlášené MS, k jejichž ratifikaci dal Parlament souhlas; mají přednost před zákonem è posun k monistickému pojetí vztahu vnitrostátního a mezinárodního práva
– právo ES:
   – zvláštní autonomní pr. řád – v jeho prospěch člen. státy omezily svou suverénní normo-tvornou pravomoc => toto právo je závazné v rámci členských států
   – od přistoupení k EU se vztahy našeho pr. řádu a pr. řádu ES řídí principy aplikační přednosti, bezprostřední použitelnosti a přímého účinku komunitárního práva
– obecné principy práva a obecné principy správního práva:
   – řada z nich je v ústavě, ale řada nikoliv
   – v důsledku velké roztříštěnosti SPP do mnoha předpisů – naléhavost čerpání práva z obecných principů
   – soudce je nevytváří, pouze zjišťuje, konstatuje jejich existenci
   – tendence ke sjednocování vedou k sjednocování principů právního státu
   – jde o principy plynoucí ze zásady rovnosti a zákazu diskriminace, vztahující se k organizaci a činnosti správy
 
Žádné komentáře:
Okomentovat