- jednání v rozporu s hosp. soutěží, které je v rozporu s dobrými mravy soutěže a je způsobilé přivodit újmu soutěžitelům či spotřebitelům
  - podle právní praxe se liší formulace nekalé soutěže v různých zemích (např. zaviněnost či nezaviněnost, vznik nebo pouze nebezpečí újmy)
  - mezinár. úprava nekalé soutěže je v Pařížské unijní úmluvě na ochranu prům.vlastnictví
  - v případě úmyslného jednání v nekalé soutěži je toto jednání postihováno jak obchodně, tak trestně
typy nekalé soutěže - v zákoně jsou vypočteny příkladmě
 *klamavá reklama - šíření údajů, které mohou vyvolat klamnou představu a tím získat podniku výhody na úkor ostatních, a to nejen veřejnou cestou
  - klamavý údaj je zásadně nepravdivý, např. superlativní reklama, reklama srovnávací - ošetřeno zvláštním reklamním právem
 *klamavé označení zboží a služeb - takové označení, které může vyvolat mylnou domněnku o původu, o výrobci, o kvalitě
  - i označení samo o sobě pravdivé může za jistých souvislostí vyvolat mylnou představu
 *parazitování na pověsti - soutěžitel nenapodobuje konkurenta, ale připodobňuje se k němu v reklamě
 *vyvolání nebezpečí záměny - užití obch. jména, jiných zvláštních označení, obch. materiálů jiného soutěžitele nebo napodobování cizích výrobků, obalů a výkonů způsobilá vyvolat   nebezpečí záměny s  podnikem, výrobkem či výkonem jiného soutěžitele
  - záměna nemusí nastat, stačí, když hrozí
  - otrocké napodobení - přesně podle předlohy (kopie obch. tiskovin či databáze) - někdy se nepostihuje z důvodů vývoje dalších diferencovaných forem,     ovšem jindy se posuzuje jako v rozporu s dobrými mravy soutěže (platí i v ČR)
 *zlehčování - uvádění a rozšiřování nepravdivých údajů (někdy i pravdivých) o poměrech, výrobcích nebo výkonech soutěžitele, které jsou způsobilé přivodit mu újmu
  - patří sem i srovnávací reklama, nepatří sem zbožové testy nezáv. institucí (pokud jsou spolehlivé)
 *podplácení - soutěžitel osobě, která je členem orgánu jiného soutěžitele nebo pro něj pracuje, nabídne, slíbí či poskytne jakýkoli prospěch za účelem získání neopráv. výhody
  - obecně je podplácení trestným činem
 *porušení obch. tajemství - veškeré skutečnosti související s podnikem, které mají skutečnou či potenciální materiální hodnotu a nejsou běžně dostupné
 *ohrožování zdraví a živ. prostředí - výroba, prodej výrobků či výkonů, které poškozují zdraví či ŽP tak, aby byl získán prospěch na úkor jiných soutěžitelů či spotřebitelů
uplatnění práv v oblasti nekalé soutěže - neprovádí úřad pro HS, ale soudy, které mohou nařídit zdržení se dalšího porušování, nahrazení škody, vydání bezdůvodného obohacení, poskytnutí   přiměřeného zadostiučinění či zveřejnění rozsudku na náklady povinného
 - úmyslné nekalosoutěžní jednání lze postihnout i trestně
 - správních jednání se mohou zúčastnit i speciální orgány zřízené pro ochranu spotřebitele
 
Žádné komentáře:
Okomentovat