1.) Vymezení pojmu:
 dluh nemůžeme definovat jenom jako kumulaci deficitu - tzv. jednosměrná kauzalita
 dluh může vzniknou i jinak
 vždy to nakonec zaplatí veřejnost
 lze tedy nazývat „veřejným dluhem“
 čistý dluh - odečtení od celkového dluhu pohledávky státu
 hrubý dluh - celkový dluh veřejné rozpočtové soustavy
Rozlišení dluhu:
1.)  Dle typu držitele
a)  domácí dluh - privátní sektor včetně jednotlivců, veřejný sektor, CB, vláda
b)  cizina
2.)  Dle formy dluhu
a)  státní dluhopisy neobchodovatelné
b)  státní dluhopisy obchodovatelné
 krátkodobé (BILLS) 3 měsíce - 1 rok
 střednědobé (NOTES) - 1 - 10 let
 dlouhodobé (BONDS) - 10 let
 pokud má dluh podobu cenných papírů mluvíme o tzv. sekuritizaci státního dluhu
Existují dva názory na zadlužení vlády v zahraničí:
1.)  s růstem zahraničního podílu na celkovém veřejném dluhu dochází při splácení úroků k odlivu bohatství do zahraničí - pokud se zadluží doma - změní se pouze portfolio soukromých subjektů
2.)  nikde je zahraniční dluh nenahraditelný - může být i pozitivní, protože v případě půjčky v zahraničí nedochází k negativním jevům doma
Vynucená aktivizace obchodní bilance:
 aby mohly vlády splácet své dluhy v zahraničí
 musí vytvářet aktiva (přebytky obchodní bilance)
 % importu pohlceného úrokem státního (veřejného) dluhu
2.)  Příčiny růstu veřejného dluhu, typy rozpočtového deficitu:
 relativní ukazatel podílu veřejného dluhu na HDP je nejlepší ukazatel - tzv. relativní váha veřejného dluhu
 veřejný dluh roste nejen jako reálné vyjádření, ale i jako relativní váha
Existují dvě mastridská kriteria související s fiskálem:
1.)  podíl deficitu rozpočtu na HDP - 3%
2.)  podíl veřejného dluhu na HDP - nejvíce 60%
 hlavní příčinou růstu relativní váhy jsou stále trvající (dlouhodobé) deficity HDP
 působí mnoho faktorů (některé z nich vláda může, jiné nemůže ovlivnit)
 
Žádné komentáře:
Okomentovat