3.3. Křivka nabídky a bod zvratu
V dlouhém období je nepřijatelné, aby byly TC>TR, firmy reagují tak, že odcházejí z odvětví   nabídka poklesne. Pokles nabídky vyvolá růst ceny až se  vyrovná s AR. Nestačí aby platilo TR>TC (P>AVC),  ale musí platit TR=TC (P=AC). Dlouhodobě ani není  možné udržet TR>TC, protože kladný čistý  ekonomický zisk, které dostávají firmy, přilákají nové  výrobce do odvětví   růst nabízeného množství a  pokles ceny na úroveň AC.
Podmínka rovnováhy firmy i odvětví v  DK je v MR=MC=AC=AR neboli P=MC=AC, tj. v  bodě zvratu.
3.4. Rovnováha firmy a rovnováha odvětví
rovnováha spotřebitele (poptávky): P=MU mezní užitek poslední spotřebovávané  jednotky se pro všechny spotřebitele musí  rovnat její ceně.
rovnováha firmy (nabídky): P=MC pro všechny výrobce
Trh je v rovnováze ( tržní rovnováha ) jsou-li v  rovnováze zároveň poptávka i nabídka   MU=MC.
Rovnováha odvětví pokud firmy nechtějí vstupovat ani vystupovat do a z odvětví.
 
Žádné komentáře:
Okomentovat