4.4. Oligopol
V praxi nejčastěji se vyskytující tržní struktura. Charakteristické rysy:
• existence několika firem
• zpravidla diferencovaný produkt
• bariéry vstupu nových firem do odvětví. Každá firma je natolik silná, že může stanovit cenu vyšší než mezní náklady
4.4.1. Smluvní oligopol
Vzniká v situaci, kde několik firem prodávajících stejné nebo podobné  výrobky zjistí, že jejich ceny jsou přibližně stejné a cenová válka by je  oslabila   výhodnější je zvyšovat společný zisk, zvyšování cen nebo  rozdělení trhu mezi firmy, uzavření tajné dohody, pak se jednotlivé  firmy chovají ve vymezeném rámci jako monopol.
4.4.2. Oligopol s dominantní firmou
Vzniká tam, kde je pro silnou firmu výhodné přenechat část trhu slabším  konkurentům. Ve větší části trhu, kterou si ponechá, se oligopolní firma  chová jako monopol. Menší firmy respektují cenu dominující firmy,  nerealizují úspory z rozsahu a nemohou si tak dovolit snížení ceny pod  úroveň ceny dominující firmy   tzv. cenové vůdcovství.
 
Žádné komentáře:
Okomentovat