- vsuvka nebo doplnění významového celku, vložením nové myšlenky 
- z nepatrného detailu se parenteze mění v stále významnější prostředek básnické řeči, může hrát v básni nejrůznější role, nejběžnější je funkce zpřesňující glosy 
- např.: Ač plakal a rty se chvěly (zpozdilá!), připravila se k noci (Antonín Sova) 
- tím, že v básni oddělena a osamocena, má schopnost zapůsobit jako výrazný kontrast, jimž je i prosté konstatování osvětleno z neznámého úhlu a tím dramatizováno 
- např.: 
Já velikou viděl jsem národní slavnost.
(V mém kraji je pusto a šero a ticho.)
Já viděl českých měst metropoli,
zřel muže se zlatým řetězem stát,
před nímž se korouhve ukláněly.
Petr Bezruč
- gramaticky samostatné vložení myšlenky, oddělené od ostatního textu obyčejně pomlčkami 
elipsa (výpustka):
- z řeckého ellipsis = vynechání, chyba 
- expresivní syntaktická konstrukce 
- výpustka, tj. vynechání méně důležitých částí věty, které se dají domyslet 
- vyniká tím, že se vynechávají nepodstatné části věty, obyčejně slovesa, které jsou zřejmé příjemci z kontextu 
- rozlišujeme ustálenou a aktuální elipsu: 
- ustálená: se nachází ve frazeologismech, kde se vynechává sponové sloveso 
- např.: Kdo do tebe kamenem, ty do něj chlebem (hodí- hoď) 
- Hovořit stříbro- mlčet zlato (je) 
- aktuální: vzniká v hovorových jazykových projevech a vyskytuje se i v uměleckých dílech, které vnáší do textů hovornost a expresivnost 
- např.: 
Slyšíte
Zpocené prsty začínají
chorus o zakouřených sálech a bílých
prašných cestách
V. Hrabě
- vynechání méně důležitých, z kontextu snadno doplnitelných slov (nebo vět) 
- příčina silného citového rozrušení 
- ustálená nebo aktuální 
hendyadis:
- jedno prostřednictvím dvou 
- spočívá v tom, že se souřadnou formou vyjádří dvě představy, z nichž jedna je významově podřadná )zasypali ho věnci a kvítím- rozuměj věnci z kvítí) 
- spojení také dvou synonym, zpravidla substantiv, pro zesílení dojmu (její přízeň a láska) 
 
Žádné komentáře:
Okomentovat