Rozhodování firmy na trhu výr. faktorů:
Poptávka po vstupech je specifická tím, že žádný z nich nepůsobí samostatně.  Navíc existuje řada možností jak dané vstupy kombinovat.  Práci, půdu a kapitál nakupují firmy.  Firma sleduje vzájemnou závislost produktivity daných výr. faktorů.  Při nákupu výr. faktorů budou tedy pro firmu směrodatné náklady, které na ně musí vynaložit, a výnosy, které jim faktory přinesou.
Příjem z mezního produktu:  Vynásobíme-li cenou výrobku mezní fysický produkt, získáme příjem z mezního produktu MRP.  Ten představuje dodatečný příjem, který firma získává prodejem produktu, vytvořeného zapojením dodatečné jednotky výr. faktoru do výroby, přičemž ostatní vstupy zůstávají konstantní.  Tento vztah je platný pouze v podmínkách dokonalé konkurence na trhu produktů.  V podmínkách nedokonalé konkurence je MR menší než p, potom je MRP dán součinem MR a MPP.  MPP a MRP jsou klesající v závislosti na množství faktoru zapojeného do výroby.  Pokles MRP jen v důsledku poklesu MPP je možné uvažovat jen pokud zvýšená nabídka firmy neovlivní cenu.  V nedokonalé konkurenci cena se zvyšující se S klesá, a proto klesá MRP i v důsledku poklesu ceny.
 
Žádné komentáře:
Okomentovat