- kompoziční: motiv podmíněn kompozičně- falešné motivace- detektivky 
- realistická: usiluje o vzbuzení iluze pravděpodobnosti platné jen relativně 
- estetická: určité motivy se pokládají za neestetické a proto se z motivace vylučují 
- zpomalování proudu vyprávění: 
- digrese: dějové odbočky od hlavního proudu vyprávění, úvahové a popisné pasáže 
- epizody: takové digrese, které jsou sami o sobě dějově uzavřeny 
- charakteristika postav: 
- přímá 
- nepřímá 
- vývojová 
- Narativní způsoby v české literatuře (Lubomír Doležel): 
- rozlišuje pásmo postav a pásmo vypravěče 
- v klasickém vyprávění obě pásma splývají využitím tzv. polopřímé řeči nebo neznačené přímé řeči 
- rétorickými formami: rozumí Doležel vyprávěcí způsoby komentující, hodnotící a vykládající 
- subjektivní Er- forma: je smíšená řeč, kde splývá osobní hledisko s vypravěčem ve 3. os. 
- objektivní Ich- forma: znamená vyprávění postavy, která nezúčastněně pozoruje („oko kamery“) a je součástí fiktivního světa 
- Franz Stanzel- Teorie vyprávění: 
- autorská vypravěčská situace: vyznačuje se vnější perspektivou a neidentičností vypravěče, vševědoucí vypravěč dává nahlížet do příběhů, autor je vševědoucí, autor vše ví, je odlišen vypravěč a postavy (Walter Scott: Ivanhoe) 
- personální vypravěčská situace: charakterizuje ji neidentičnost a vnitřní perspektiva reflektora (odraz, reflexe světa ve vědomí románové postavy)- nahlížíme do myšlenek postavy, reflektor- vyvolává zdání bezprostřednosti probíhajícího děje, ten kdo myslí, jedná, prožívá, ale nemluví ke čtenáři, čtenář nahlíží do vypravěčova vědomí (James Joyce: Odysseus) 
- vypravěčská situace první osoby: vymezuje vnitřní perspektivu vypravěče totožného se světem hlavní postavy (Ludvík Vaculík: Sekyra) 
19. Teorie dramatu (drama jako literární fakt, hlavní a vedlejší text dramatu)
 
Žádné komentáře:
Okomentovat