1. SOUSTAVA VEŘEJNÝCH ROZPOČTU
Struktura veřejných rozpočtů
 Státní rozpočet
 Obecní rozpočty
 Mimorozpočtové fondy
 Zdravotnictví
Výdaje v mld.
  %
HDP 2158 
Celkové veřejné výdaje 905 42
Státní rozpočet 671 31
Územní samosprávné celky 204 
Zdravotnictví 131 
Mimorozpočtové fondy 11 
     Zdroj: MF ČR
Hlavní nevýhodou roztříštěnosti veřejných rozpočtů v České republice je obtížné sledování jejich vývoje, praktická nemožnost tento vývoj kontrolovat a vyšší náklady financování schodků. 
Vláda má jen omezené možnosti jak ovlivňovat obecní rozpočty, výdaje na zdravotnictví rozdělují pojišťovny a řada mimorozpočtových fondů je zcela autonomních. Jednotlivé složky veřejných rozpočtů se pravidelně dostávají do schodků, financují se samostatně a za podmínek méně výhodných, než jaké by mohl stát dosáhnout při centralizovaném financování. 
Ještě důležitější je skutečnost, že vysoký podíl mimorozpočtových výdajů problematizuje demokratickou kontrolu utrácení veřejných prostředků. Parlament má jen omezenou kontrolu nad mimorozpočtovými fondy. Pokud by vláda například neuspěla s návrhem financovat určité výdaje ze státního rozpočtu, nic ji nebrání financovat tytéž výdaje přes Konsolidační banku
 
Žádné komentáře:
Okomentovat