A) PODNIK
 správně funguje tehdy, jesliže jeho části jsou v souhře a vzájemně se respektují a úzce spolupracují, ale zároveň mezi nimi existuje konkurence uvnitř podniku
B) ZÁKAZNÍCI
 spotřebitelský trh není homogenní a vyžaduje diferencovaný přístup na jednotlivé typy trhů a na nich různé typy zákazníků:
 
 Typ trhu  Zákazník
 spotřebitelské trhy  individuální ( jednotlivec, domácnost)
 průmyslové trhy  výrobní organizace
 překupnické trhy  velkoobchod a maloobchod
 vládní a nevýdělečné trhy  vláda
 mezinárodní  trhy  zahraniční partneři a vlády
C) DODAVATELÉ
 ovlivňují možnost podniku získat potřebné zdroje, podílejí se na kvalitě a ceně produkce = nákup od více dodavatelů snižuje riziko 
 možnosti -  integrace podniku s dodavatelem klíčové suroviny
      dodávky just-in-time
D) PROSTŘEDNÍCI
 profesionální provedení některých aktivit - nákup a prodej zboží, distribuce, pojištění,  atp.
1. velkoobchod - urychlí pohyb zboží od výrobce ke spotřebiteli s nízkými N
2. dopravní organizace  a  skladovací firmy
3. mktg agentury - podpora prodeje na správných trzích
4. finanční organizace - usnadňují tok peněz mezi jednotlivými subjekty
E) KONKURENCE
 pod tlakem konkurence se podniky snaží o:
 snížení N
 zdokonalení výrobků
 zvýšení obratů
 dělí se s odběrateli o zisky ze snížení N
1. komoditní konkurence = konkurence ve stejném druhu zboží
a) homogenní - hlavně ceny, dodací a platební podmínky u  totožných výrobků
b) heterogenní - u diferencovaných výrobků hlavně kvalita, funkční vlastnosti, desig
2.  substituční konkurence = konkurence u jednoho typu spotřebitele
a)  mezi dodavateli různých produktů sloužících stejnému účelu
b)  snaha změnit požadavky zákazníků ve prospěch vlastního zboží (zbytné  potřeby)
c) inovace
F) VEŘEJNOST
= skupina, která ovlivňuje schopnost podniku dosáhnout cíle
a) finanční veřejnost = banky, invest. společnosti, pojišťovny
b) sdělovací prostředky
c) vládní veřejnost (legislativa)
d) občanská sdružení
e) občanská veřejnost (sponzorství..)
f) interní veřejnost = dělníci, úředníci, management a správní rada
 
Žádné komentáře:
Okomentovat