Veřejné rozpočty v České republice
 Veřejný  rozpočet chápeme především jako finanční plán, jako  bilanci
předpokládaných  příjmů  a  výdajů.  Veřejný  rozpočet  je   významným
nástrojem  veřejné politiky. Veřejné rozpočty se sestavují  na  období
jednoho kalendářního roku a sestavují se opakovaně.
 Jedním  ze základních znaků veřejných rozpočtů je, že jsou samostatně
sestavovány a schvalovány. Dalším základním znakem veřejných  rozpočtů
je  zákonné  zajištění  příjmů těchto veřejných  rozpočtů,  které  jim
zajistí alespoň částečně nezávislou existenci. Typicky jde o přidělení
výnosů určitých daní. Uvedené znaky jsou znaky zásadními, které nejsou
bez   výjimek.   Státní   fondy,   kromě   Státního   fondu   dopravní
infrastruktury, jsou téměř zcela závislé na finančních prostředcích ze
státního rozpočtu, případně z jiných (veřejných) rozpočtů.
 Podle  Českého statistického úřadu jsou jako veřejné rozpočty v užším
pojetí chápany státní rozpočet a územní rozpočty. (Územní rozpočty  se
dříve  nazývaly místní rozpočty.) V České republice je to tedy  státní
rozpočet a rozpočty krajů a obcí. V širším (a více používaném)  pojetí
podle Českého statistického úřadu přistupují k výše uvedeným rozpočtům
ještě rozpočty státních fondů.
 
Žádné komentáře:
Okomentovat