Částečně  veřejné statky jsou statky, kde vyloučení  je  sice  možné,
ale  není  žádoucí.  Například je možné zavést poplatky  za  využívání
mostu. Ale náklady na realizaci tohoto opatření budou vyšší než přínos
z  něho.  Dalším důvodem může být to, že pokud je most využíván  pouze
z  části  jeho  maximální kapacity, zavedením poplatků  nastane  odliv
"zákazníků"  využívajících  most, což  není  veřejně  prospěšné.  Jiná
situace je u mostu, kde poptávka po využití tohoto mostu je vyšší  než
kapacita  mostu. V  tomto případě zavedení poplatků může působit  jako
vhodné regulační opatření, navíc přinášející zvýšení veřejných příjmů.
 Veřejný sektor poskytuje také soukromé statky. V České republice  jde
především  o provozování železnic, poštovních služeb, a alespoň  zatím
také  provozování telekomunikací, výroba, transport a rozvod elektřiny
a  transport a rozvod plynu. Tyto služby  provozují buď státní podniky
anebo   akciové  společnosti,  v  nichž  má  rozhodující  vliv   stát.
V  současné době se již většinou nejedná o oblasti ve kterých  by  měl
stát  vyhrazený  monopol, nicméně poskytování těchto  statků  veřejným
sektorem stále převažuje.
 
Žádné komentáře:
Okomentovat