Vztah práva a morálky
  - různé pojetí, vlivem kulturní, filosofické, náboženské  atd. tradice
   
  Právo a morálka nemají nic společného- mezi právem a morálkou není žádný vztah, jsou to dva striktně odlišné normativní systémy
        (J. Austin, H.Kelsen-  Ryzí nauka právní)
  - Právo vyjadřuje racionálně-logicky, objektivně stanovenou  povinnost,  
  - Morálka vyjadřuje  subjektivní stanovenou povinnost
   Z tohoto důvodu právo nemá a nemůže mít nic společného s morálkou, jsou to dva odlišné normativní jevy, mezi kterými neexistuje žádný vztah
  Tento model vztahu práva a morálky vede k prohloubení právního formalismu.
   
  Systémový přístup:  mezi právem a morálkou je komplementární vztah, tzn. nejde o vzájemné podmiňování, ale ohraničení, vymezení (tam, kde končí hranice jednoho nastupuje fungování druhého). Tento přístup je již pozorovatelný v Hartově pojetí práva a morálky, resp. v jeho vymezení tzv. "minimálního obsahu přirozeného práva". (H.L.A. Hart 1907-1992)
  Komplementarita: doplnění, fungování systému si vyžaduje kooperaci subsystému;  společnost jako systém si vyžaduje jak fungování morálky, tak fungování práva; oba systémy mají stejný význam, žádný z nich není nadřazený, důležitější, první atd.
   
  Hartovo pojetí komplemantarity práva a morálky: Hart uvádí pět obecně platných elementárních důvodů komplementarity práva a morálky  v souvislosti, kdy mluví o minimálním obsahu přirozeného práva 
   
  Hranice mezi morálkou a právem vzniká podle Harta důsledkem:
   
  a) lidská zranitelnost: existence konfliktů, které musejí být řešeny pravidly a to jak morálními tak právními; 
  b) přibližná rovnost: to vede k tomu, že vztahy mezi lidmi mohou být regulovány na základě solidarity, ale také mohou vznikat situace, kdy se projevuje převaha silnějšího. Tato skutečnost vede k potřebě právního systému, který by disponoval pravidly vyrovnávajícími nerovnosti
  c) omezený altruismus:  společenské vztahy charakterizuje solidarita a altruismus různé intenzity závislé na morálním uvědomění lidí; nutnost právní regulace ve formě trestně právních norem jako brzdy násilí, která kdyby neexistovala, tak pro   společenský život by to mohlo znamenat zkázu
  d) omezené zdroje:  společenským vztahům je vlastní směna, výměna statků a služeb, proto je nutné, aby existovala závazná pravidla a předpisy, jež by vedly ke spravedlivé výměně;
  e)  omezené porozumění a síla vůle: společenské vztahy  tvoří jedinci s různou schopnosti porozumění a síly vůle, což se promítá do potřeby existence mechanismů donucení ke kooperaci (smlouva apod.)
   
   
  Dworkin – Odlišnost práva od morálky je dána speciální kompetencí právních institucí, tzn.existence právního řádu je odvozena z určité právní teorie.