Teoretická východiska zkoumání chování spotřebitele
 Existuje  teoretický přístup k řešení problematiky chování spotřebitele a formování poptávky založený na teorii užitku. 
 Při využití této teorie se předpokládá, že při nákupních rozhodováních je spotřebitel ovlivňován  motivací uspokojovat své potřeby a  limitován množstvím peněžních prostředků, které má.
Teorie užitku
 Užitek je subjektivní pocit spotřebitele, plynoucí ze spotřeby jednotlivých statků. 
 Užitečnost  se v  ekonomii vyjadřuje v  peněžních jednotkách.
 Předpokládáme, že racionálně rozhodující spotřebitel při  koupi poměřuje dvě  základní veličiny: míru uspokojení svých potřeb vyjádřenou užitečností a cenu statku.
Přímá měřitelnost užitku
 Jedním ze základních problém, které spotřebitel řeší, je kolik určitého statku má kupovat?
 Příklad
 Pan Petr má hlad a proto si kupuje jeden párek v rohlíku, avšak protože má ještě stále pocit hladu,  kupuje si druhý párek v rohlíku a další… Otázkou je kolik si těchto párků v rohlíku koupí?
 Předpokládejme, že pan Petr je schopen ocenit užitek z párků v rohlíku v penězích (prakticky to znamená, že je schopen říci, kolik by maximálně za takový párek v rohlíku zaplatil).
 
Žádné komentáře:
Okomentovat