proti merk. doktrínám stavěl S. ideu přirozeného řádu (systém přirozené svobody), pokusil se o analýzu ekonomického chování lidí
 ideu systému přirozené svobody – dovedl ji do hloubky (představa neviditelné ruky trhu – tj. mocná myšlenka spontánní harmonie individuálního a spol. zájmu, třídních zájmů (ztělesňuje soulad mezi vlastním zájmem jednotlivce a zájmem společnosti, soulad, který je docilován bez zásahu státu
 národní bohatství je souhrn individuálních bohatství (růst národního bohatství díky sledování prospěchu jednotlivců a jejich akumulace bohatství pro svůj prospěch). Morálka individuálního sobectví není v rozporu s morálkou vzájemné pomoci (tj. dělba práce a směny a je důsledkem sledování vlastních zájmů)
 S. považoval etiku vlastního prospěchu za nejsilnější přirozenou vlastnost
 neviditelná ruka trhu je proces konkurence
 laissez faire – zdržení se státních intervencí do ekonomiky
 obával se monopolu – tj. „spiknutí“ proti spotřebiteli
 vedle laissez faire spočívá S. systém přirozené svobody na institucích, které zajišťují spravedlnost (i ochrana volné konk. před zájmovými skupinami výrobců)
 velký trh je daleko odolnější proti dohodám výrobců než trhy malé
 obhajoba laissez faire = obhajoba svobody obchodu a odpor vůči velkým výdajům státu (tj. břemeno a brzda soukromé iniciativy a tím i hosp. růstu)
 argumenty ve prospěch navigačních akt (pokud slouží bezpečnosti státu), arg. ve prospěch dovozních cel (pokud jsou odvetou za obdobná cla zahraničních partnerů, nebo pokud slouží k rozvoji dosud nerozvinutých odvětví)
 
Žádné komentáře:
Okomentovat