Trh a tržní kategorie
Trh je místo, kde se setkává nabídka s poptávkou a stanovují se ceny zboží a služeb.
Základní tržní kategorie: 
1)   Nabídka
2) Poptávka
3) Cena
4) Konkurence
1) Nabídka  - je množství zboží a služeb se kterými přicházejí výrobci na trh za účelem prodeje
Dělí se na:  
A) Individuální – jednoho výrobce
B) Dílčí – jednoho výrobku od více výrobců.
C) Celková (agregátní) – vše s čím přišli výrobci na trh za účelem
    prodeje.
2) Poptávka  - je množství služeb a zboží pro, které přišli zákazníci na trh za účelem koupě
Dělí se na: 
A) Individuální – je to poptávka jednoho zákazníka po různých
    druzích zboží.
B) Dílčí – je to poptávka více zákazníků po jednom zboží.
C) Celková (agregátní) – všechny koupě na trhu
 3) Cena  -je hodnotovým vyjádřením služby nebo zboží. Cena musí být rovnovážná v případě, že je
           spokojen jak zákazník tak i prodávající.
4) Konkurence  - Může být mezi výrobci, kteří vyrábějí stejný výrobek, nebo mezi nabídkou a
     poptávkou tzn.: „konkurence napříč trhem“.
     Konkurence může být: 
A) Dokonalá – neexistuje nikdy, neboť by výrobci museli mít
                                                                                                      naprosto stejné podmínky pro výrobu.
              B) Nedokonalá – ta je vždy. Sem patří i monopoly.
 
Žádné komentáře:
Okomentovat