Makroekonomie
Inflace
  Inflaci lze definovat jako ekonomickou nerovnováhu způsobující  růst
cen  anebo,  a  to je v současné době častější definice,  lze  inflaci
definovat jako růst cen. Inflaci měříme pomocí indexu spotřebitelských
cen,   ve  zkratce  CPI  z  anglického  Consumer  Price  Index.  Index
spotřebitelských cen se měří na spotřebitelském koši,  který  zahrnuje
zboží a služby nakupované domácnostmi.
 Index  obecně je ukazatel poměru dvou číselných hodnot. Cenové indexy
vyjadřují  poměr  cenových  hladin ve sledovaném  období  vůči  danému
základnímu  období.  Cenová hladina je vážený aritmetický  průměr  cen
jednotlivých položek, tzv. reprezentantů.
 Mimo  index spotřebitelských cen existují i jiné cenové indexy.  Mezi
nejznámější  patří index cen průmyslových výrobců (angl. zkratka  IPPI
nebo  poněkud nepřesně PPI), který zahrnuje reprezentanty  jako  černé
uhlí,  textilní tkaniny nebo cement, index cen stavebních prací, který
zahrnuje   reprezentanty  jako  příprava  staveniště,  demolice   nebo
elektroinstalace,  index  cen  zemědělských  výrobců,  který  zahrnuje
reprezentanty   jako  pšenice  potravinářská,  kukuřice   krmná   nebo
odstavená selata.
 Zvláštním  cenovým  indexem je implicitní cenový deflátor,  který  se
používá při deflování hrubého domácího produktu.
 Samotný  procentní přírůstek cen je pak možno definovat  jako  rozdíl
mezi   cenovou  hladinou  ve  sledovaném  období  a  cenovou  hladinou
v základním období vydělený cenovou hladinou v základním období. Tento
procentní přírůstek cen se nazývá míra inflace. Můžeme ho však  snadno
vypočítat jako procentní přírůstek CPI.
 
Žádné komentáře:
Okomentovat