Veřejnou správou v tzv. organizačním (institucionálním) pojetí rozumíme soustavu subjektů a vykonavatelů veřejné správy a jejich strukturu, tedy specifický trvalý společenský jev.
Organizace veřejné správy
funkční (materiální) pojetí – činnost, spravování veřejných záležitostí ve veřejném zájmu
organizační (formální) pojetí – soustava, struktura orgánů a subjektů, kteří tu VS vykonávají (vykonavatelé veřejné správy)
Veřejná správa jako organizace se tradičně člení na dvě větve: státní správu a samosprávu. Státní správu dále rozlišujeme na přímou a nepřímou, zatímco samosprávu rozlišujeme územní a zájmovou.
Organizační principy veřejné správy - jde o základní organizačně technické principy, míra jejichž uplatnění či neuplatnění, jakož i jejich kombinace, zásadním způsobem ovlivňuje konkrétní organizaci veřejné správy ve státě.
Dvojice organizačních principů:
Centralizace Decentralizace
Centralizace = úprava svěření moci jednomu subjektu
Decentralizace = veškerá moc je rozptýlena mezi více subjektů
Koncentrace Dekoncentrace
Koncentrace = jedna moc v rámci jedné moci
Dekoncentrace = rozdělení moci uvnitř mocenské struktury jednoho subjektu
Volební x Jmenovací
Monokratický x Kolegiální - jak tvoří orgán svoji vůli
- jednohlavé rozhodování - skupinové rozhodování
Územní x Resortní - jaké je kritérium pro organizaci
- podle územních hledisek - podle věcných hledisek
Organizování veřejné správy, tedy stanovení její struktury a systému, je odvislé od toho, komu je svěřena tzv. organizační moc, tedy moc vlastními akty organizaci veřejné správy tvořit a přetvářet.
Subjekt v.s. – ten, jehož jménem je v.s. vykonávána
Vykonavatel v.s. – širší pojem, zahrnuje ty, kteří tu v.s.vykonávají, ať už tak činní vlastním jménem, nebo jménem a v zájmu někoho jiného.
Pravomoc v.s. – soubor nástrojů a prostředků k výkonu v.s.
Působnost v.s. – okruh záležitostí a úkolů, kt.jsou vykonavateli v.s. svěřeny
Žádné komentáře:
Okomentovat