Největší databáze studijních materiálů pro střední a vysoké školy.
Metody orientované na konkurenci a zákazníka
Stanovení ceny podle zvyklostí
Diferencované stanovení ceny
Stanovení ceny podle hodnoty užívání /jakou hodnotu výrobku přisuzuje spotřebitel/
Psychologické ceny /např. Baťovy ceny/
Dialogový přístup k tvorbě cen /na základě dialogu mezi prodávajícím a kupujícím/
Cenové strategie
Vymezují postup, jak dosáhnout základních cílů podniku v cenové oblasti
1. Pasivní cenová strategie – výrobce se uspokojí s úpravami cen v souladu s celkovým inflačním vývojem ve společnosti
2. Aktivní cenová strategie – dochází k manipulaci s cenou buď směrem dolů – zvýšení objemu prodeje, zvýšení tržního podílu; směrem nahoru – když poptávka převyšuje výrobní možnosti nebo výrobce chce, aby jeho zboží bylo výjimečné a mohlo být spotřebováváno jen malým množstvím spotřebitelů
Základní cenové strategie - aktivní
Strategie nízkých cen a orientace na nízké náklady
Strategie vysokých cen a orientace na výjimečnost produktu
Kombinovaná strategie /základní verze + zdokonalování výrobku/
Strategie přizpůsobování se nevoli následování vůdců trhu
Strategie etapy zavádění výrobku na trh
Strategie smetánkové ceny /např. módní výrobky/
Penetrační strategie /strategie cenového pronikání/ - rychle oslovit celý trh
Faktory ovlivňující tvorbu cen
►Vnitřní (interní) – marketingové cíle - marketingové strategie
- náklady spojené s výrobou
- organizace podniku
►Vnější (externí) - stav trhu (vztah nabídky a poptávky) - cenová pružnost
- konkurence
►Ostatní faktory – výše inflace, úrokové sazby, daňová zátěž, obchodní politika státu, zahraniční politika, legislativa
Komercionalizace
1) Načasování vstupu na trh – KDY
2) Určení oblasti zavedení – KDE nejdříve nabízet
3) Určení cílové skupiny – KOMU
4) Určení strategie zavedení - JAK
Cena - Price
Slouží k peněžnímu vyjádření hodnoty zboží
Je základní ekonomickou kategorií, která plní v podniku několik funkcí:
a/ má vliv na efektivnost hospodaření
b/ podporuje technický rozvoj /výzkum, vývoj/
c/ slouží k vyrovnávání nabídky a poptávky
Na každý výrobek v každém časovém období a za každých okolností existuje cena, kterou trh a zákazník unese => cena tržní příležitosti
Proces stanovení ceny
Jakou úlohu cena v marketingových cílích podniku hraje
Zvolit vhodnou cenovou strategii
Analyzovat nabídku a poptávku + konkurenci
Stanovit výši ceny
Stanovit kondiční politiku (věrnostní politika, slevy,..)
Cenová kontrola
Metody tvorby cen
1. Cena tržní rovnováhy – cena je chápána jako výslednice vzájemného působení nabídky a poptávky
2. Nákladový způsob – základ ceny tvoří výše nákladů a k nim se připočítává určitá zisková přirážka
3. Metody orientované na konkurenci a zákazníka – základem je cenový výzkum
Nákladové metody tvorby cen
Individuální kalkulace
Kalkulační porovnání
Přirážková kalkulace
Stavebnicový způsob tvorby cen
Podnikové cenové normativy
Metody marketingové analýzy
Kalkulace neúplných nákladů
Výrobková politika
V souvislosti s výrobkovou politikou hovoříme:
O sortimentní politice – rozhodnuti o změnách šířky a hloubky výrobního sortimentu
O politice v oblasti služeb – prezentace výrobku jako celku
Princip a nástroje sortimentní politiky
Princip: aby výrobci měli zastoupeny produkty ve všech fázích cyklu tržní životnosti
Nástroje:
Modifikace – spočívá v drobných úpravách především vzhledu výrobku, balení,…
Inovace sortimentu – výraznější změna
a) diferenciace – zvýšení počtu výrobků ve výrobkové řadě
b) diverzifikace – rozšíření stávajícího sortimentu o další výrobní řadu
Eliminace – snížení počtu výrobních řad nebo výrobků sortimentu
Vývoj nového výrobku
Stávající výrobek na konci cyklu tržní životnosti
Změna technologických postupů
Změny požadavků spotřebitelů
Snaha firmy být vpředu
Pohled na nový výrobek
Úplně nový výrobek – vyvinut výrobcem; zakoupení licence
Výrobek nový jen pro výrobce
Výrobek nový pro určitého spotřebitele
Modifikace stávajícího výrobku
Fáze vzniku nového výrobku
Vznik námětu na nové výrobky
Třídění námětů
Vývoj a testování koncepce výrobku
Podnikatelská analýza
Vývoj a testování prototypů
Tržní testování
Komercionalizace – zavedení produktů na trh
Koncepce totálního produktu
Totální výrobek se skládá ze 3 vrstev:
1) Jádro
2) Hmotný výrobek (kvalita, design,značka, obal, styl)
3) Rozšířený výrobek (prodejní a spec. služby,záruky, servis, platební podmínky)
Někdy uváděna i 4 úroveň, která je utvářena subjektivním psychologickým vnímáním výrobku - IMAGE
JÁDRO – základní užitný efekt; je tvořeno základními funkcemi, pomoci kterých zákazník uspokojuje podstatu své potřeby / CO CHCI KOUPIT/
HMOTNÝ VÝROBEK – je tvořen soustavou technických parametrů, doplňkovými funkcemi a vnějším vzhledem produktu /JAK VYPADÁ/
ROZŠÍŘENÝ VÝROBEK - způsob, jak bude výrobek prodáván a používán včetně doprovodných služeb /ZA JAKÝCH OKOLNOSTÍ JE MOŽNO VÝROBEK POŘÍDIT/
Kvalita – jedná se o poměřování charakteristik výrobků s odpovídajícími předpisy a standardy
Design– cílem je uvést v soulad funkční a vnější charakteristiku výrobku; předpokládá vytvoření estetického dojmu, jenž vyvolá v zákazníkovi pozitivní pocit
Značka– jméno značky – část značky, která je lehce vyslovitelná; logo značky – vizuální část; obchodní značka – značka nebo její část, která má právní ochranu, je ve výhradním vlastnictví
Základní funkce: identifikační
ochranná
propagační
Obal – primární funkce – ochranná
sekundární funkce – zvýšení přitažlivosti
transportní funkce
informativní funkce
Cíl obalu – chrání produkt, snadná manipulace, upoutává pozornost, rozpoznatelnost produktu, emotivní působení, informativní účely
■ Styl – souhrn aktuálních estetických charakteristik výrobku;
je vždy uměle navržen a vytvořen jednotlivcem nebo
kolektivem
ROZŠÍŘENÝ PRODUKT
Cíl – zlepšení konkurenceschopnosti výrobku
- zlepšení prodejnosti výrobku
- přispívají ke zlepšení image podniku
- umožňují být v kontaktu s kupujícími s cílem získat
řadu informací /dochází i ke zpětné vazbě/
Služby jsou přítomny před koupi, během koupě i po koupi!
NÉ KAŽDÝ PRODUKT MUSÍ BÝT TOTÁLNÍ!!!
Fáze 0 – výzkum a vývoj
1. fáze: Zavedení výrobku na trh
Začíná momentem, kdy se výrobek poprvé objeví na trhu a začíná být prodáván
Zpravidla o něm spotřebitelé neví a proto je poptávka po něm relativně malá
V této fázi jsou uskutečňovány masivní reklamní akce a stimulační aktivity (ochutnávky, prezentace)
Náklady převyšují tržby = není zisk = výrobce vykazuje ztrátu
Strategie v 1. fázi
1) Rychlého sbírání – vysoká cena; vysoké náklady na reklamu (produkt s krátkou životností)
2) Rychlé penetrace – nízká cena; vysoké náklady na reklamu (proniknutí na velké území trhu)
3) Pomalého sbírání – vysoká cena; nízké náklady na reklamu ( u speciálních výrobků)
4) Pomalé penetrace – nízká cena; nízké náklady na reklamu (u běžného zboží na velkém množství trhu)
2. fáze: Růst
Výrobek prokázal svou životnost
V průběhu doby se zájem o výrobek zvyšuje
Počet zákazníků roste
Dosaženo bodu zvratu – náklady = tržby
Měli bychom provést opatření pro udržení rychlého tempa růstu
Opatření: zlepšení kvality zboží
nabídka modifikací výrobku
nalezení nových tržních segmentů
zlepšení distribuce, komunikace
pohyby cen
3. fáze: Zralost
Zmenšování tempa růstu prodeje
Snižování počtu nových zákazníků
V určitém okamžiku dojde ke stabilizaci četnosti opakovaných nákupů
4. fáze: Pokles
Snižování zájmu o výrobky
Pokles objemu prodeje a tržeb
Řada podniků z trhu odchází nebo snižuje nabídku produktů
Marketingová strategie
Základní Všichni Běžný Nediferencovaného mark.
Společenské Segmenty Speciální Diferencovaného mark.
Individuální 1 segment Luxusní Koncentrovaného mark.
Kapitálové statky
Materiál – přechází ve výrobním procesu do hodnoty
nového výrobku
Součástky – finální výrobky, které firmy nakupují, aby se
bez dalšího zpracování staly součástí jejich
výrobku
Investiční zařízení – v hospodářském procesu přechází
postupně do hotového výrobku /ve formě odpisu/
Pomocný materiál – nestává se součástí výrobku; jeho
funkcí je zabezpečovat hospodářský proces
Teorie produktu
Jedná se o celkovou nabídku zákazníkovi. Je zde zahrnuta nejen podstata produktu, ale také další okolnosti, které koupi výrobku provázejí
Funkce produktu
a) Pro výrobce – fce finanční – prodejem vytváří finanční
zdroje pro zajištění reprodukce a
dlouhodobé prosperity podniku
fce sociální – důležitá úloha v oblasti zaměstnanosti
b) Pro spotřebitele – fce instrumentální – uspokojení potřeb zákazníka
fce expresivní – vytvoření vnějšího dojmu
Klasifikace produktu
Spotřební zboží * běžné
* speciální
* luxusní
Kapitálové statky * materiál
* součástky
* investiční zařízení
* pomocný materiál
Spotřební zboží - běžné
Uspokojuje základní potřeby všech spotřebitelů
Je obvykle „levné“
Realizují se časté nákupy
Toto zboží je známé
Nakupuje se na známých místech a nákupu se nevěnuje přílišná pozornost
(např. potraviny)
Spotřební zboží – speciální
Uspokojuje potřeby téměř všech spotřebitelů
Je nabízeno v různých úrovních kvality a ceny
Nakupuje se méně často
Finančně je toto zboží nákladnější
K nákupu potřebuje spotřebitel znát některé informace o produktu
Toto zboží je spotřebitel ochoten si vyhledat
Nákupu je věnováno větší úsilí
(jedná se o zboží dlouhodobé spotřeby – elektronika, bílé zboží,…)
Spotřební zboží – luxusní
Nedostupnost tohoto zboží pro všechny
Je cenově náročné
Atraktivní
Výjimečné
Nákupu věnována mimořádná pozornost
(např. automobily, starožitnosti)
MARKETINGOVÝ MIX
* marketingové plánování – osa marketingového řízení
smyslem je optimalizovat činnost podniku ve složitém a proměnlivém konkurenčním prostředí;
Má 3 složky: situační analýza – analýza výchozího postavení podniku a
analýza příležitostí
stanovení marketingových cílů a formulování strategií
sestavení marketingových programů – vypracování rozpočtu na
krytí marketingových akcí.
* specifické marketingové strategie
K realizaci marketingové strategie napomáhají 4 základní marketingové nástroje = marketingový mix (M-mix)
• Je to souhrn nástrojů, kterými se firma prezentuje navenek
• Všechny nástroje musí být namíchány (použity) v optimálním poměru maximální účinnost – minimální náklady
• Řízení marketingového mixu spočívá ve stanovení jeho strategie a taktiky
Strategie – sestavení pořadí a intenzity nasazení jednotlivých nástrojů
Taktika – konkrétní rozhodnutí o jednotlivých nástrojích
Nástroje M – mixu
Product (výrobek, výrobková politika)
- sortiment, image, ochranná známka, služby, záruky,obal, design
Price ( cena a cenová politika)
- rabat. Platební a úvěrové podmínky
■ Place ( distribuce a distribuční politika)
- zásoby, logistika, doprava
Promotion ( propagace, komunikace)
- podpora prodeje, osobní prodej, public relations
Charakteristické znaky těchto nástrojů:
1) Ovlivnitelné
2) Kontrolovatelné (sledovatelné)
3) Velmi dobře změřitelné
Fáze přípravná
- formulace hypotéz
- stanovení cíle výzkumu
2) Situační analýza – zajistit co největší množství sekundárních dat
3) Plán výzkumu
- typy dat
- zdroje dat
- metoda získání dat / dotazování, pozorování, experiment, psychologické metody, asociační metody)
4) Stanovení základního souboru – počet lidí (stanovení výběrového souboru – souvisí s výběrovou technikou)
a) reprezentativní technika – metoda základního souboru
/ptáme se všech/
b) statisticky náhodný výběr
c) kvazireprezentativní technika – kvótní výběr
- stratifikovaný výběr
d) nereprezentativní technika – metoda vhodného úsudku
- metoda vhodné příležitosti
5) Stanovení místa a času výzkumu
6) Rozpočet
7) Harmonogram
8) Kontrola plánu
DOTAZNÍK
1) Část zdvořilostní – představení se, seznámení s vyplňováním dotazníku, poděkování za věnovaný čas
2) Problémové otázky – postoje spotřebitele
zná nezná
zkusil nezkusil konkurence
pravidelně
parametry spotřeby
- cena, chuť, obal, reklama, značka (vyhodnotit dle priorit)
- spokojenost po koupi
- poslední otevřená otázka – máte nějaké podněty
3) Otázky identifikační – demografická kriteria ( věk, pohlaví, vzdělání, ráz krajiny, velikost bydliště, příjmy, povolání,…)
MARKETING NIKDY NEUVAŽUJE S PRŮMĚRNÝM SPOTŘEBITELEM
KAŽDÝ MARKETINGOVÝ VÝZKUM KONČÍ SEGMENTACÍ
Správný dotazník má okolo 15 otázek
Realizační fáze
1) Shromažďování dat – síť tazatelů (mělo by předcházet školení)
2) Technické zpracování – kontrola správnosti dotazníku
- tzv. kódování
- počítačové zpracování dat
(zpracování dle četnosti odpovědi – může
být – absolutní
- relativní v %
3) Třídění 2 stupně - vybrat podstatné otázky, které přinesou podstatné zjištění a přiřadit je k identifikačním kritériím
Typy výzkumu trhu
- kvantitativní / názor skupiny/
• Podle reprezentativnosti – reprezentativní
- nereprezentativní /zobecnění, neodpovídá
statistickým požadavkům/
• Podle zdrojů – sekundární /zprostředkované informace/
- primární /přímo od nositele informací/
• Podle způsobu sběru dat – terénní výzkumy
- výzkumy u stolu /v časopisech, internetu/
• Podle objektu zkoumání – ekoskopický /zkoumáme pouze zboží/
- demoskopický / zkoumáme zákazníky –potřeby
segmentace/
- kombinovaný / vztah člověk x produkt/
• Podle významu v řízení – výzkum popisný /deskripční/
- příčinný /kauzální/
- prognostický
.- koncepční
• Podle zaměření – zkoumáme celkovou tržní situaci
- výzkum marketingového mixu
- výzkum percepce /vnímání/
Metodika výzkumu
Je souhrn postupů, metod a technik jak získat informace
Je velmi důležitá a má 2 základní fáze:
1) fáze přípravná (důležitější)
2) fáze realizační
Metody výzkumu
* dokumentace jevů
* záznamový arch
* rozbor jevů /analýza/
* zobecnění
Typy pozorování: a) krátkodobé / dlouhodobé
b) zjevné / skryté
c) přímé / nepřímé
d) nezúčastněné / zúčastněné
e) strukturované / nestrukturované
2) Experiment – je to zkoumání záměrně navozených jevů v předem připravených a přesně kontrolovaných podmínkách
3) Rozhovor (interview) – zaměřím se na určitou skupinu
Typy: a) kolektivní / individuální
b) řízený / improvizovaný
4) Studium dokumentů – metoda na zkoumání dokumentů
5) Dotazník – velké množství zjištěných informací /nebezpečí – neobjektivní – vymýšlí si odpovědi/
Typy otázek: a) uzavřené /ano, ne, nevím/
b) otevřené /odpovídá vlastními slovy/
c) polootevřené /ano,ale.., ne, protože.)
d) škálované (označení možnosti)
Škála: numerická /1,2,3,…/
kategoriální / stále, velmi často, občas,…/
Marketingový informační systém
■ Vnitřní systém informací
- Ekonomické informace – tržby, náklady, zisk; musí být vztaženy ke každému produktu, ke každému zákazníkovi, ke každému trhu
- Údaje o účastnících trhu – zákazník, dodavatel, konkurence, distributoři, veřejné mínění /hlavní je zákazník – hlášení prodejců/
- Specifické údaje – osobní údaje o zákaznících
Marketingové zpravodajství – je vytvoření systému pravidelného sledování veřejně dostupných informací / Zpravodajství, Výroční zprávy, Nabídky na internetu, Oborové časopisy, Odborné časopisy, Sborníky, Databáze, Veletrhy/
Marketingový výzkum – zabezpečuje nezbytné informace, které nejdou zjistit odjinud; je to systematický, cílevědomý proces zajištění informací
Úkoly marketingového informačního systému
* Stanovit informační potřeby
* Stanovit zdroje informací
* Shromažďování informací
* Technické zpracování
* Analýza dat – statistická
- psychologická
* Distribuce dat, zpřístupnění
* Archivace
„Datamaining“ – dolování v datech, sledují se dlouhé řady dat v časové souvislosti
HLEDISKA SEGMENTACE
• Demografické – věk, pohlaví, vzdělání, náboženství, příjem, kulturní zvyklosti, povolání
• Geografické – ráz krajiny /jiné potřeby zákazníci ve vnitrozemí a jiné v přímořských oblastech,../
• Psychologické – vztah k produktu /šetřílci, rozhazovači,vnímavost reklamy, ješitnost, lenost, závist/
• Dle očekávaného užitku /chování zákazníka/ – cenově orientovaný zákazník; prestižní spotřeba /značka – chlubení/; technicky orientovaný; orientovaný na rodinu; na ekologii; ….
VYHODNOCENÍ SEGMENTACE
Pokud výrobce rozdělil trh do jednotlivých segmentů, musí se rozhodnout, do kterého segmentu či segmentů vstoupí, jestli bude vyrábět nesegmentovaný produkt nebo jestli vůbec bude vyrábět.
Při rozhodování, do kterého segmentu vstoupit, hrají roli zejména tato kritéria:
• Počet zákazníků daného segmentu – zda je segment dostatečně velký, aby se mi vyplatilo vyvíjet pro něj specifický produkt
• Předpokládaná velikost zisku – jak je segment koupěschopný, je-li ochoten akceptovat moji cenu
• Síla konkurence – je pro můj výrobek na trhu místo, funguje konkurence čistě nebo používá nelegální praktiky, jak funguje lobby apod.
• Snadná přístupnost do segmentu – jsou legislativní překážky pro vstup na trh, existují kartelové dohody apod.
• Rizikovost segmentu – je segment stálý nebo jde jen o módní záležitost, jak se změní velikost segmentu, například při ekonomických problémech společnosti
• Vývojové trendy segmentu – má tento segment budoucnost, bude se vyvíjet i do budoucna nebo z něj naopak ubývá cílových zákazníků
TRŽNÍ ZACÍLENÍ
Příkladem hromadného marketingu může být sůl nebo cukr.
UMÍSTĚNÍ VÝROBKU DO SEGMENTU
/TRŽNÍ UMÍSTĚNÍ/
Smyslem je odlišit se od konkurence, upozornit na sebe, strhnout na sebe pozornost. Toho docílíme několika faktory:
• Vlastnosti výrobku a užitek – co zákazník získá koupí mého výrobku, je užitek z něj větší než užitek z výrobku konkurence, má lepší vlastnosti
• Cena – jsou moji cenu za výrobek zákazníci ochotni akceptovat, je vyšší nebo nižší než konkurenční cena, odpovídá užitku a vlastnostem výrobku
• Kvalita – je kvalita výrobku, ať už materiálová nebo spolehlivostní, vyšší nebo nižší než u konkurence, jaké je zpracování výrobku
• Distribuce - jsou mé distribuční kanály nasměrovány k cílovému zákazníkovi, dostane se k němu můj výrobek snáze než konkurenční
• Image – jak je můj výrobek, resp. Značka vnímána na trhu, má lepší jméno než konkurence
Na základě těchto faktorů volíme odpovídající marketingový mix.
Volba marketingového mixu je základem pro budoucí úspěšnost výrobku, jeho správné umístění. I dlouho budovaná pozice se dá velmi rychle ztratit chybou marketingového mixu nebo ztrátou pozitivního image
/např. Bingo na TV Nova/
VÝHODY SEGMENTACE Z HLEDISKA MARKETINGU
• Efektivní propagace a distribuce – výrobek stačí propagovat jen pro určitou skupinu zákazníků a zároveň distribuovat jen k této cílové skupině /tzn., že výrobce nemusí používat distribuce a propagace pro ostatní části trhu, které by neoslovil – bude působit jen na svůj vybraný segment/
• Přizpůsobení výrobku zákazníkovi – jestliže přizpůsobíme výrobek zákazníkovi, můžeme za něj požadovat vyšší cenu a tím dosáhneme vyššího zisku. /zákazník, který si přeje určitý komfort je ochoten za něj zaplatit/
• Získání konkurenční výhody – tím, že nabídnu výrobek odlišný od jiných, vynutím si existenci nového trhu, kde v podstatě nemám žádnou konkurenci nebo alespoň není tak silná
KRITERIA SEGMENTACE
Aby byla segmentace užitečná, segment musí být:
• Měřitelný – velikost, kupní síla a profily jednotlivých segmentů musí být měřitelné
• Přístupný – jednotlivé segmenty trhu musejí být efektivně dosažitelné a musí být možné je efektivně obsloužit
• Dostatečně velký – jednotlivé segmenty trhu musejí být rozsáhlé nebo dostatečně ziskové, aby se vyplatilo je obsluhovat
• Rozlišitelný – segmenty jsou pojmově rozlišitelné a odpovídají různě na rozdílné marketingové mixy a programy
• Akční – efektivní programy mohou být vytvářeny pro získání a obsluhu jednotlivých segmentů
Tržní proces:
b) poptávka
c) směna (koupě)
d) transakce – akt výměny hodnot mezi dvěma stranami
e) trh
Specifika jednotlivých trhů vycházejí ze zařazení účastníků těchto trhů v rámci tzv. průmyslového řetězce.
Tržní mechanismus:
Trh výrobků a služeb
Domácnosti Firmy
Další faktory ovlivňující poptávané množství a poptávku
1/ Ceny příbuzných produktů a/ substituty
b/ komplementy
2/ Důchody spotřebitelů /normální zboží, inferiorní zboží/
3/ Vkus a preference spotřebitelů – módní trendy
4/ Počet a věk kupujících / zvětšení počtu obyvatel a jejich složení/
5/ Očekávání spotřebitelů /budoucí cena, budoucí kvalita/
6/ Počasí
7/ Nařízení /např. na kolech povinnost používat přilby/
Posun křivky je změna poptávky i poptávaného množství
Posun po křivce je pouze změna poptávaného množství – poptávka zůstává stejná!
Trh výrobních faktorů(např.pr.síla)
POPTÁVKA – DEMAND
- je vztah mezi různými cenami zboží a množstvím, které spotřebitelé jsou ochotni a schopni nakoupit za určité období
Zákon poptávky – za jinak neměnných okolností při poklesu ceny statku poptávané množství roste a naopak
Např. Trh Ostrava
Období září
Zboží bílé vín
P
Q D
NABÍDKA – SUPPLY
Zákon nabídky - za jinak neměnných okolností s růstem ceny nabízené množství stoupá
Další faktory ovlivňující nabízené množství a nabídku
1) Ceny jiných produktů a) výrobní substituty – výrobky, které se vyrábějí stejnou nebo podobnou technologií zpravidla na stejném zařízení
b) výrobní komplementy – když při výrobě vzniká 2 nebo více výrobků (např. při výrobě másla vzniká podmáslí; při výrobě železa vzniká struska)
2) Cena výrobních faktorů použitých k výrobě
- cena výr. faktorů roste => nabídka výrobků klesá
- cena výr. faktorů klesá => nabídka výrobků roste
3) Technologické změny – T.Z vedoucí ke snížení nákladů výroby => zvýšení nabídky a naopak
4) Počet prodávajících
5) Počasí
ROVNOVÁHA
E – bod rovnováhy
PE – rovnovážná cena
QE – rovnovážné množství
SEGMENTACE TRHU
• Je rozdělení trhu /zákazníků/ do určitých skupin, které jsou vnitřně stejnorodé /homogenní/ a mezi sebou různorodé /heterogenní/.
• Příkladem segmentace trhu je rozdělení trhu obuvi na dámskou, pánskou,dětskou a sportovní. Každý tržní segment má svá specifika, která se snaží uspokojit. Nelze vyprodukovat výrobek /v našem případě botu/, který by vyhovoval všem tržním segmentům /mužům, ženám, …/ najednou. Výrobce se snaží uspokojit svým výrobkem určitou skupinu na trhu.
• Z hlediska marketingu by bylo optimální, aby každý segment byl tvořen 1 zákazníkem, neboť každý má své specifické potřeby a přání, to je však prakticky nemožné.
ZÁKONITOSTI TRHU
Soulad trhu – nastává, když dochází k rovnosti mezi nabídkou a poptávkou (respektive mezi výrobou a spotřebou). Jedná se o abstraktní případ, ke kterému v ekonomické realitě zpravidla nedochází.
Nesoulad na trhu – může vzniknout, když převažuje nabídka nad poptávkou nebo když poptávka převažuje nad nabídkou.
Mezi projevy nesouladu patří:
• jestliže se např. více výrobců soustřeďuje na výrobu jednoho druhu výrobku, může se stát, že takové množství výrobků nebude žádáno a proto se toto zboží stane neprodejným. V takových případech dochází ke kumulaci zboží na skladě, investice vynaložené podniky se nevracejí, může dojít k vážným krizím z tzv. nadvýroby
• uplatňování řízeného plánovaného hospodářství
• poptávka převyšuje nabídku (např. růst kupní síly obyvatelstva)
• přechod do válečného stavu
TYPY TRHŮ
A) Rozdělení podle územně vymezeného prostoru:
- místní
- oblastní
- regionální
- národní
- mezinárodní
- světový
B) Podle rozsahu trhu:
- agregátní (souhrnný)
- dílčí
C) Rozdělení moderního trhu podle subjektů:
- spotřební trhy – jsou tvořeny jednotlivci nebo domácnostmi, které nakupují zboží k přímé spotřebě. Je charakteristický velkým počtem spotřebních jednotek, prvotní poptávkou, vychází z tržního cyklu
- průmyslové trhy – tvořeny organizacemi, jednotlivci. Nabízejí suroviny, stroje, zařízení určené k další výrobě. Charakteristickým znakem je malý počet velkých zákazníků, poptávka odvozená, vychází z průmyslového řetězce, kupní chování je profesionální
- obchodní trhy – tvořeny jednotlivci a organizacemi, kteří nakupují zboží za účelem dalšího prodeje s cílem zisku
- elektronické trhy – spotřebitelské + průmyslové + obchodní – elektronická forma obchodů
- státní trhy – tvořeny státními orgány nebo institucemi kupujícími zboží a služby pro výkon své funkce – státní správy, sociální funkce státu (nezisk.organizace, policie, zdravotnictví)
-
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS
1) co vyrábět – jaké statky a v jakém množství – toto řeší konkurence na straně poptávky, spotřebitelé
2) jak vyrábět - volba technologických postupů, volba zdrojů,ze kterých budeme vyrábět – řeší konkurence na straně nabídky, výrobci
3) pro koho vyrábět – rozdělit vyrobené statky mezi jednotlivé členy společnosti – toto určují důchody
Trh tedy v ekonomice plní funkci regulátoru a zároveň slouží i jako stimulátor ekonomického rozvoje.
Podle toho, jak společnost odpovídá na tyto otázky rozlišujeme:
1/ společnost zvyková – odpovídá na otázky na základě zvyků, obyčejů
2/ společnost direktivně řízená – odpovídá na základě rozhodnutí centrálního orgánu (plánu)
3/ tržní ekonomika – na 3 otázky odpovídá trh
4/ smíšená ekonomika – částečně odpovídá trh, ale zasahuje i stát (současnost)
Současné fungování trhu – objekty trhu:
1) Trh zboží a služeb (spotřební, výrobní)
2) Trh výrobních faktorů (práce, půdy, kapitálu)
3) Finanční trhy
SW-OT analýza
SW analýzou sledujeme vnitřní prostředí firmy, které jsme schopni ovlivnit.
OT analýzou sledujeme vnější prostředí firmy, které ovlivňujeme těžko nebo vůbec.
Název vznikl z anglického:
SW = Strengths-Weaknesses
OT = Opportunities-Threats Analysis
Tato analýza by nám měla ukázat, jaké silné a slabé stránky podnik má, kde má výhodu oproti konkurenci, kde má naopak nevýhodu, kterou je nutné co nejdříve odstranit.
Silné vnitřní stránky Slabé vnitřní stránky
Finanční zdroje
Povědomí u zákazníků
Uznávaný vůdce trhu
Propracované strategie
Izolovanost od konkurenčních tlaků
Chráněné technologie
Nákladové výhody
Dobrá reklamní kampaň
Schopnost inovace
Dobré výrobní možnosti
Nejasná strategie
Zastaralé řízení
Nízká ziskovost
Nedostatek manažerského talentu
Zaplavenost vnitřními problémy
Zaostávání ve výzkumu a vývoji
Úzký výrobkový sortiment
Slabý tržní image
Slabá distribuční síť
Neschopnost samofinancování
Vyšší náklady výroby
Potenciál vnějších příležitostí Potenciál vnější hrozby
Vstup na nové trhy
Expanze výrobkového sortimentu
Snížení obchodních bariér
Sebeuspokojení konkurentů
Rychlý růst trhu
Vstup konkurentů s nižšími cenami
Zvyšující se možnosti substitutů
Pomalý růst trhu
Nestabilita směnných kurzů
Regulace státem
Ekonomická recese
Změna preferencí spotřebitelů
Demografické změny
MARKETING A TRH
Účastníci trhu (tržní subjekty):
• firmy (podniky) – prodávají výrobky a služby, poptávají výrobní faktory
• domácnosti- nakupují na trhu výrobky a služby a nabízí výrobní faktory
• stát – ovlivňuje fungování trhu (tržního mechanismu)
Konkurence – tržní konkurence představuje proces, ve kterém se střetávají zájmy různých účastníků trhu. Střetávání nabídky a poptávky na trhu se nazývá konkurencí mezi nabídkou a poptávkou, konkurencí napříč trhem.
Z hlediska podmínek, jaké mají výrobci na trhu rozlišujeme:
a) konkurence dokonalá – abstrakce ekonomické teorie, která vychází z toho, že:
• na trhu jsou pro všechny účastníky trhu naprosto rovné podmínky
• mnoho výrobců na trhu jednoho výrobku, vyrábí zcela homogenní výrobky
• žádný výrobce nemůže ovlivnit cenu produkce
• volný vstup firem do odvětví
• stejná míra informovanosti všech subjektů trhu
b) konkurence nedokonalá – v reálném ekonomickém světě se můžeme setkat s různými formami nedokonalé konkurence. Mezi tyto formy například patří:
• monopol – jedná se o situaci, kdy v odvětví působí jediný výrobce určitého produktu, který může libovolně určovat cenu svých výrobků a získává tak v podstatě absolutní moc nad spotřebitelem. Existence monopolu v ekonomice může vést k oslabení působení tržního mechanismu, pročež jsou někdy nutné zásahy státu (antimonopolní zákony, cenová regulace, daňové zákony,..)
• oligopol – charakteristickým znakem je existence několika firem v odvětví, které většinou vyrábí diferencovaný výrobek. Tajnou dohodou vzniká kartel (1 dominantní firma a mnoho menších firem) = chovají se jako monopol – u nás nelegální!
• monopson – opak monopolu; proti několika výrobcům stojí jen jeden kupující (zpravidla stát)
• oligopson – na trhu je mnoho výrobců a proti nim jen několik kupujících. Tato situace je běžná například, když dochází k nákupu a prodeji velkých integračních celků a zařízení.
Mezoprostředí
- zákazníci – reální, potenciální
- veřejnost – školy, instituce, zdravotnictví
- konkurenti
- distributoři
- dodavatelé – kvalitní, nekvalitní
Mikroprostředí – vnitřní prostředí podniku – je tvořeno souhrnem všech prvků, vztahů a vazeb. Všechny útvary musí spolupracovat.
Části mikroprostředí:
- top management (odborníci ve vedení)
- útvary v podniku (vlastní rozložení, komunikace)
- podnikové klima (vstřícnost, pomoc)
- podniková kultura ( vybavení zaměstnanců)
- finance
- personalistika
- výzkum a vývoj
- výroba a prodej
- marketing
Marketingová podnikatelská filozofie – koncepce ( 1950 – 1970)
Mezi základní znaky marketingové koncepce patří:
- trvalá orientace na zákazníka
- soustředění se na trh, průzkum trhu
- koordinace všech podnikových činností
- dlouhodobé plánování
- zásada ziskovosti
Sociální koncepce marketingu (1970 – současnosti)
Tato koncepce se vyznačuje vyšší společenskou zodpovědností (ekologická koncepce, humánní koncepce) a je při ní věnována pozornost již třem aspektům, kterými jsou:
- zisk výrobce
- co nejlepší uspokojení potřeb zákazníka
- uspokojení společenských (veřejných) zájmů
Enviromentální politika – zabývá se ekologickými otázkami (politika ochrany životního prostředí).
MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Makroprostředí – jeho prvky může podnik stěží ovlivnit (neustálá proměnlivost). Podnik musí sledovat změny a přizpůsobovat se.
- demografické prostředí (vlivy) –věk, pohlaví, vzdělání,velikost rodiny, rasy,….
- sociálně – kulturní prostředí (vlivy) – tradice, móda, sociální skupiny, vztah ke světu-
charita, ekologické hnutí,…
- přírodní prostředí (vlivy) – klimatické podmínky, ráz krajiny – zemědělství či
průmyslová oblast, infrastruktura, klimatické podmínky…
- technologické prostředí (vlivy) – vybavení poč. technikou, struktura průmyslu, inovace vynálezy, patenty, rozvoj komunikací,...)
- ekonomické prostředí (vlivy) – dlouhodobé tendence v ekonomice, zaměstnanost, inflace,příjmy, úroky, výše sociálních dávek, …)
- politicko – právní prostředí (vlivy) – zákony, daně, legislativa, zákony na ochranu
spotřebitele, různá omezení (reklama na cigarety), [etika]
Marketing – základní pojmy
Potřeby mohou být: ● primární
• sekundární
• absolutní
• relativní
• ekonomické
• mimoekonomické
• nezbytné
• zbytné
Abrahám Maslow (autor teorie motivace) – rozděluje potřeby člověka do stupňů pyramidy na:
- fyziologické potřeby ( spánek, jídlo)
- potřeby jistoty a bezpečnosti (jistota zaměstnání, důchodového zabezpečení)
- sociální potřeby ( láska, přátelství)
- pocit uspokojení (radost z práce)
- potřeba seberealizace (rozvoj osobnosti)
Požadavky – mohou být definovány jako tužby po konkrétním uspokojení těchto potřeb
Spotřeba – je saturací potřeby
Poptávka – rozumíme potřebu, která je ovšem podložena schopností a ochotou koupit daný produkt
Výrobek – jedná se v podstatě o cokoliv, co lze nabídnout za účelem uspokojení libovolné potřeby. Patří sem tedy nejen hmotné výrobky, ale i nabízené služby. Za výrobek mohou být považovány i myšlenky, presentované osoby, místa, organizace.
Hodnota, náklady a uspokojení – při uspokojení svých potřeb má člověk možnost volby ze souboru výrobků, které mají odlišné vlastnosti a schopnosti uspokojit potřeby člověka. Chce-li spotřebitel vybrat pro něj optimální výrobek, tedy ten, který nejlépe uspokojuje jeho potřeby, musí vycházet především z hodnoty.
Hodnota – představuje zákazníkův odhad souboru vlastností výrobků saturovat potřeby zákazníka.
Každý výrobek zahrnuje náklady, které se promítají do hodnoty výrobku. Snahou spotřebitele by mělo být proto volit si výrobek, který uspokojí jeho potřeby s vynaložením, pokud možno, co nejnižších nákladů.
Směna, vztahy – jednotliví účastníci trhu vstupují do vzájemných interakcí dobrovolně a bez nátlaku, s pocitem vzájemné výhody směny. Kvalitativní poměr, ve kterém se zboží na trhu mezi výrobci a spotřebiteli směňuje, se označuje jako směnná hodnota. Když vyjádříme tuto směnnou hodnotu v penězích, získáme cenu zboží.
POJEM A VÝVOJ MARKETINGU
Marketing je proces řízení, jehož výsledkem je poznání, předvídání, ovlivňování a v konečné fázi uspokojování potřeb a přání zákazníka efektivním a vhodným způsobem zajišťujícím splnění cílů organizace.
Pojetí marketingu jako podnikatelské filozofie
- souhrn názorů a představ, metod a technik jak uspět v konkrétních podmínkách trhu
TRH:
etapa přežití etapa produktivní etapa spotřebitelská
1750 1950
N
P
Výrobní podnikatelská filozofie – koncepce (1900 – 1920)
Za „duchovního otce“ této koncepce je považován Henry Ford. . Výrobní koncepce se koncentruje na výrobu. Marketingovým heslem této koncepce se tedy stalo snižování ceny výrobků, respektive zdokonalování technologie.
Výrobková podnikatelská filozofie – koncepce ( 1920- 1940)
Řízení se tedy zaměřuje pouze na výrobu vysoce kvalitních výrobků, velká pozornost je však také věnována technickému rozvoji. Nevýhodou této koncepce bývá to, že podnikatelé jsou mnohdy natolik zahleděni do kvality a vývoje stále lepších výrobků a služeb, že zapomínají na to nejdůležitější, že také musí svůj výrobek na trhu prodat. Podnikatelé tedy přestávají vnímat reálné potřeby trhu.
tato přílišná orientace na výrobek, někdy označována jako tzv. marketingová krátkozrakost, může mít pro výrobce v budoucnu značně negativní dopady
Prodejní podnikatelská filozofie – koncepce (1940 -1950)
Prodejní koncepce bývá často charakterizována jako koncepce agresivní právě proto, že jejím hlavním cílem je co nejintenzivněji působit na spotřebitele.