Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

VÝVOJ DIS (Dokumentografické informační systémy)

1950 – systémy zpracování sekundárních informací

1970 – systémy zpracování úplných textů

1990 – digitální knihovny

Zdroje:

- vznik textů přímo v počítači

- potřeba vyhledávat – nejen listovat

- ne vždy možné indexovat

- rozvoj velkých pamětí

- rozvoj komunikací (internet)

Vyhledávání v textech

DOTAZ = požadavek formulovaný v nějakém jazyce

- bývá zadán vzorkem textu (slovo, výraz, část slova), nebo několika vzorky (konjuktivní dotaz)

- Obecněji: Boolský výraz

Odpověď (množina hitů) – texty vyhovující dotazu

Relevance hitu – míra rozsahu, kterou se hit shoduje s požadavkem uživatele

Omezení odpovědi: - maximálně M

- maximálně M nejrelevantnějších

- zadání prahové hodnoty

Obor: INFORMATION RETRIEVAL (vyhledávání informací)

ð nalézt k dotazu relevantní dokumenty (to co chci nalézt je v mase dat, která nechci)

Obor: INFORMATION FILTERING (filtrování informací)

- přiřadit k dokumentu D profily tak, že D je pro ně relevantní (druhý pohled pro vyhledávání)

Určení nejkritičtějších procesů a priorit IT

- můžeme vyhodnotit např. dle přehledové sítě, nebo přidělením hodnoty (váhy) každému stupni kvality procesu a tříděním získat ty jenž jsou kritické a tudíž prioritní k řešení

4

Součet

3

kritických

2

faktorů

1

úspěchu

0

E

D

C

B

A

Hodnocení kvality procesu

Oblast nejkritičtější

Oblast naléhavá

Oblast málo naléhavá

Shrnutí

- samotné analýze by měly být podrobeny především procesy, které nemají v současné době vůbec žádnou podporu výpočetní techniky

- provádění činností, dle metodiky PQM musí předcházet seznámení všech týmů s danou metodikou

Přiřazení kritických faktorů úspěchu podnikovým procesům

- je prováděno v přehledné tabulce

Procesy/krit.f.ú.

F1

F2

F3

F4

F5

F6

Suma

Kvalita

Zdroje

Význam IT

Tech.kvalita

Vyled. nových zákazníků

1

B

D

-

Vyhled. tuzemských dodavatelů

2

A

E

-

Vyhled. zahraničních dodavatelů

2

A

E

-

Montář kol

3

B

E

-

Evidování zákazníků a dodavatelů

3

D

A

D

Kontrola a expedice

4

B

B

C

Kritické faktory úspěchu (detailní část):

F1 = efektivní a fungující systém řízení výroby

F2 = dostatek vlastních výrobních prostor

F3 = fungující marketingový systém

F4 = důvěryhodnost pro poskytování bankovních úvěrů

F5 = kvalitní a konkurenceschopné výrobky

F6 = nízké vlastní náklady na výrobu

- po sepsání všech procesů a všech kritických faktorů úspěchu detailně projdeme pro každý faktor samostatně proces po procesu a rozhodneme se zda spolu souvisí

- analytická část tabulky:

součet – čím větší počet, tím je proces důležitější

kvalita (procesu) – A proces dokonalý, B proces lze zlepšit, C funguje, ale zlepšení je nezbytné, D proces je nefunkční, E proces se zavádí

zdroje – jsou takové procesy, jenž spotřebovávají nejvíce podnikových zdrojů (výroba, reklama, sklady)

význam IT – A výborně…..E nedostatečně – hodnocení provádí vedoucí pracovník nad danou věcnou problematikou

technická kvalita IT – A výborně…..E nedostatečně – hodnocení provádí odborník na IT v podniku (hodnotí se zde jak HW, tak SW stránka – stáří, přizpůsobivost změnám, dokumentární zdroje…)

Určení kritických faktorů úspěchu

- zdroje:

· vlastní specifické podmínky podnikové činnosti dané oborem činností podniku

· postavení podniku v rámci daného oboru činnosti

· okolí podniku a jeho zákaznické trendy, ekonomika, politika, ap.

· okamžité organizační faktory

- typy:

· sledování – kopírují podnikové události

· výstavbové – způsobují změny v podniku a jsou vyvolávány řídícími pracovníky

- ze zkušeností je doporučováno:

· počet kritických faktorů musí být menší než 8

· každý faktor se musí týkat pouze jediného problému

· každý kritický faktor úspěchu by měl být nutnou podmínkou k úspěšnému naplnění poslání podniku; splnění všech faktorů je pak podmínkou postačující pro naplnění cílů podniku

· všechny faktory jsou si co do naléhavosti, či důležitosti naprosto rovny

· kritické faktory musí být definovány konkrétně a nekopírovat definice poslání podniku (např. znalost kritérií podle kterých nás hodností zákazník, dosažení stavu certifikace dle ISO 9000, zajištění efektivní spolupráce se všemi klíčovými dodavateli)

Stanovení podnikových procesů

- procesy podniku rozumíme navazující činnosti, jenž popisují vnitřní i hranice podniku přesahující popis aktivit; jedná se o aktivity, jenž zabezpečují dodávku zdrojů pro poskytování předmětu podnikání firmy, o procesy zhodnocující tyto zdroje a také o popis procesů zajišťující prodejní činnost

- procesy podniku popisující takové aktivity, u nichž má smysl zkoumat vstupní a výstupní toky dat, stejně tak jako jejich návaznost

- aby nedocházelo k hromadění všeobecně platných názvů podnikových procesů je důležité si stanovit alespoň základní pravidla pro definování procesů

- principy tvorby procesů:

- popis procesu musí obsahovat spojení sloveso + podstatné jméno

- každý proces musí míst svého vlastníka zodpovědného za realizaci procesu

- vlastník procesu musí být členem teamu

- jeden vlastník by měl zodpovídat maximálně za 4 procesy

- kvalita provádění procesů musí být měřitelná (tzn. Uvádíme konkrétní věcné činnosti, jenž mají vstupy a výstupy)

- často se stávám, že procesy (redukovat, zvýšit, optimalizovat ap.)

- v popisu bychom se měli vyhýbat přídavným jménům a příslovcím (jako např. přesně, správně, efektivní….)

Určení dominantních vlivů

- v druhém kroku je nutné definovat ty vlivy, které nejvíce mohou napomoci, nebo naopak zbrzdit až zastavit proces dosažení cíle

- technikou získání vlivů je např. Brainstroming

- příkladem dominantních vlivů – ziskovost zákazníka, legislativní podmínky, budoucí poptávka, ekologické souvislosti ap.

- lze v principu stanovit pomocí Paterova modelu, jenž definuje pět základních vlivů na podnik a se kterým je nutné se vyrovnat:

· nově vstupující konkurenti do daného odvětví

· závislost firmy na zákaznících a zákazníků na firmě

· jak je samotná firma závislá na vlastních dodavatelích

· hrozba náhradních řešení (nových výrobků, technologií ap.)

· intenzita stávajícího konkurenčního boje

- strategie řešení odpovídající výše postaveným vlivům může být:

· strategie odlišení (je nejoblíbenější)

· strategie nízkých nákladů

· strategie cíleného trhu (vyplnění tržních mezer)

Určení kritických faktorů úspěchu

- jedná se o určení takových skupin činností, s jejímž správným průběhem velice úzce závisí i průběh domlouvání strategických cílů podniku

- jsou definovány přibližně 4 zdroje a 2 typy kritických faktorů úspěchu