Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Selhání státu při řešení otázek ochrany životního prostředí

Vládní selhání vzniknou, když akce vlády nedokáží  ekonomickou efektivnost nebo když vláda přerozděluje důchody nesprávným lidem.
Byrokratický imperativ -vláda má tendenci k nadměrné rozpínavosti, protože nemá žádnou ziskovou kontrolu (VZZ) jednotlivých projektů. Vláda má často velké potíže zastavit jednou zahájený projekt.

Krátkodobé horizonty - političtí vůdci musí počítat s častými volbami, tyto volební tlaky mohou vést při politickém rozhodování ke krátkozrakosti nebo krátkým rozhodovacím horizontům. Může vést k vychýlení vládních programů ve prospěch spotřeby ( programy jsou přijímány +, jestliže prosazují dnešní spotřebu na úkor budoucí, dlouhodobé investice mohou být těsně před volbami dány k ledu).
Pokuty - příliš nízké, firmám se vyplatí znečišťovat
Standardy stejné pro : - velké i malé firmy
- oblasti město i venkov
- látky toxické a mírně nebezpečné
 důsledkem: redukce znečišťování není alokována efektivně nejvíce snižují znečištění ty firmy, které mají nejnižší MC na znečištění

DAŇOVÝ PŘÍSTUP

daň - podle znečištění (obtížně se měří) nebo podle produkce

- často se kombinuje s ES (okamžitější účinek) - není jasné, jaké je
znečištění, z dlouhodobého pohledu  sazby daně
- vláda se opírá o informace, které jí podává podnik - ten se snaží
zvýhodnit svoji pozici

Př. Vláda  znečištění o 50%, 1. Daň t´50%, t* 37,5%

1 firma - nejdřív se zarazí o ES -  na 75% a zbytek platí daň
2 firma - zarazí se o daň -  na 25%


DOTACE
účelově vázána - dotace na N spojené s odstraněním znečištění
fa obdrží dotaci na určitou úroveň znečištění

POVOLENKY ZNEČIŠTĚNÍ

různé mezní náklady na kontrolu znečištění
na  znečišťovatele je uvalena kvóta o x% nižší než znečištění v minulém roce - jestliže firma naplní kvótu, nemusí platit poplatek nebo pokutu a jestliže  emise víc, než kolik je dáno kvótou, může své dodatečné právo na emisi prodat na volném trhu   firma porovná tržní cenu emisního kreditu s náklady na snížení svých vlastních emisí a rozhodne se, zda bude z nákladového hlediska efektivnější  rozsah emisí škodlivin n. nakoupit emisní kredit  tržní cena = MC na  emisí

Konzervace obnovitelných a neobnovitelných přírodních zdrojů

Obnovitelné zdroje - např. stromy, firma se rozhoduje, jestli strom porazit už teď (a získat důchod) nebo počkat (ztráta možnosti disponovat s očekávaným příjmem, strom zatím roste dál) - optimální doba těžby : tempo růstu = reálné úrokové sazbě
 těžit pomaleji rostoucí stromy, aby udělaly místo rychleji rostoucím mladým stromům

Neobnovitelné zdroje - všechny zdroje, které se vyskytují v konečných objemech a které po jejich vyčerpání nelze nahradit, např. ropa, Au, Al...
- majitel si ho může ponechat (cena příležitosti - úrok, jestliže by prodal a uložil v bance, očekává růst ceny - rovnováha jestliže růst ceny = reálná ÚS) nebo prodat -  ceny povede ke  D po zdroji, plynulý  cen bude v přímé závislosti na stále menší zásobě zpomalovat tempo čerpání  hledání substitutů daného zdroje - alternativních.
- konzervací cen (příliš nízko pod úrovní svých rovnovážných hodnot) daného zdroje (aby se ulehčilo chudým) se ohrozila plynulost přechodu od jednoho zdroje ke druhému (poslední kapka ropy se vyčerpá až se její cena bude = ceně alternativního zdroje)

ENVIRONMENTÁLNÍ STANDARDY

- limity, kt. je příroda sama schopna odbourat
- vláda ho musí být schopna určit, prozkoumat - nutný exekutivní tým, aby se mohlo vymáhat - doplňují POKUTY

optimální stav - stanovení ES
- problematické stanovení ES a výše pokuty





N na pokuty jsou  N na externality
aby nebyla překračována standarta, posun
pokuty až do X

Předpoklad 2 firem - ovlivňují znečišťování, mají odlišné N na odstranění znečištění

Předpoklad 2 firem - ovlivňují znečišťování, mají odlišné N na odstranění znečištění
- cíl vlády -  znečištění o 50%

MCA - mezní N na znečištění
odstraňovat u firmy, kde je to jednodušší ( firma
má jiné mezní N)
výsledek: více bude  znečištění ta fa, kt. má nižší
MC (přijde ji to levněji)

2 Nákladové efekty ( ve většině případů  N)

- projeví se okamžitě n. až po určitém období
analýza tvorby odpadů - analýza na odstranění tvorby odpadů  nové vstupy,  technologie,  stávajících vstupů  jiné náklady (ekologičtější může být dražší), např. program SMART (hromadění peněz  odstranění odpadu)
- někdy může být odpad příležitostí pro další výrobu, např. využití odpad. tepla z elektrárny k vyhřívání skleníků
3  konkurenceschopnosti firmy s ohledem na výrobní technologii
firma může vydělat na tom, že zákazník upřednostňuje zelené výrobky, fa povzbuzuje svoji publicitu (1. udělala to a to, do určité doby odstraní to a to z výrobního procesu)
- zelený lobbysmus (lobby - zákulisní, nátlaková skupina, politika) - snaha ovlivnit obecnou legislativu výhodně pro ŽP, kompromis mezi firmou a ŽP

Vliv firmy na ŽP
Znečištění = negativní produkční externalita
- rozsah externality = ztráta blahobytu dotčené firmy

Př. Chemička znečišťuje vodu, ...

Př. Chemička znečišťuje vodu, kt. dál používá pivovar - jestliže pivovar vyhraje soudní spor: chemička musí nahradit ztráty n. upravit svoji technologii - závisí na majetkových právech a jeho právní úpravě (pivovar může žalovat if je vlastníkem vody - úprava legislativy) a transakčních nákladech (N na externalitu, může  N s procesem).

Aby se W Q (odpad , ale nemůže až na 0, protože Q je
potřebný)
MSC = MPC + extC
MSB = MSC ..... MSB = mezní spol. benefit


Možnosti regulace znečištění
Optimální množství znečištění - nepožaduje se 0 znečištění, pouze jeho 
náklady na plánování, tvorbu systému, zavádění do praxe a sledování znečištění
B  T ... přínos  náklady
řešení: tržní: B  T + PC .... transakční náklady + - “ -
vládní: B  G ++ PC ... jestliže jsou T příliš vysoké, je třeba, aby je zaplatila vláda

věřitelé se mohou zajistit:

• zástavní právo k zajištění pohledávky a jejího příslušenství - u movitých na základě smlouvy, u nemovitostí v katastru nemovitostí na základě písemné zástavní smlouvy (věcné, absolutní, proti 3. osobám)
• zadržovací právo - osoba, kt. je povinna věc vydat, ji může zadržet s cílem zajistit si peněžité plnění své pohledávky (nebývá uvedeno ve smlouvě, realizuje se až v okamžiku splatného plnění)


Nucené vyrovnání
jestliže probíhá konkurz, ale ještě nebylo vydáno rozvrhové usnesení, může úpadce podat návrh na ukončení nuceným vyrovnáním
• může podat jen úpadce, nutný souhlas většiny konkurzních věřitelů (víc než 3/4 všech pohledávek), přednostní pohledávky musí být uhrazeny, ostatním věřitelům nabídnuto alespoň 45% jejich pohledávek do 2 let od podání návrhu, zároveň projekt reorganizace zajišťující překonání úpadku
• nutno zveřejnit, úpadce je úplným a včasným plněním zproštěn závazku hradit konkurzním věřitelům újmu, kterou vyrovnáním utrpěli
zrušení konkurzního vyrovnání - nejsou splněny předpoklady pro konkurzní řízení, je splněno rozvrhové usnesení, dá návrh úpadce (podmínkou je souhlas správce a všech konkurzních věřitelů)
návrh na vyrovnání - jestliže nedošlo k prohlášení konkurzu soudem, uvést druh vyrovnání, seznam majetku včetně pohledávek, závazků, řízení se účastní dlužník a jeho manžel, spoludlužníci, ručitelé dlužníka a věřitelé, soud stanoví správce, vyrovnávající jednání

Podnik a životní prostředí

vliv podniků na životní prostředí
ŽP - 2 efekty na firmu: -  konkurenčního prostředí firmy (výrobková konkurence, technologie výr. postupu)
- vládní zásahy do řízení firmy ( regulace znečištění, firma musí lépe využívat vstupy,
výrobky musí splňovat požadavky ekologie)
- základna pro těžbu surovin, pro zemědělství, turistika, estetika ....
+ médium pro rozklad všech druhů odpadů, které ekonomika produkuje (krize: umělé hmoty n. množství
odpadu, které už životní prostředí nezvládne)
Vliv ŽP na firmu:
1 Pro firmu vznikají nové výrobní příležitosti
 se spotřebitelská D - uvědomění si “zelených” produktů -  preferencí
objevují se nové segmenty trhu - noví zákazníci  fa musí často  strukturu svých outputů ( chemického
složení, materiál. vstupů, obaly ...) x někdy to nejde   toho, co si spotřebitel pod značkou představuje

- postup:

- postup: - vstup do likvidace (zapisuje se do obchodního rejstříku)
- od zápisu do obchodního rejstříku přestávají orgány vykonávat funkce a veškerá
dispoziční práva přecházejí na likvidátora (jeho jméno v obchodním rejstříku)
- likvidátor sestaví účetní závěrku, vyhlásí, že spol, je v likvidaci  věřitelé se přihlásí o
pohledávky, rozprodává majetek (komu, kdy a za kolik, pořadí úhrady závazků)
- jestliže je společnost předlužená, návrh na prohlášení konkurzu na společnost
- závěrečná práce (zpeněžení a úhrada závazků), závěrečná účetní závěrka, konečná
zpráva o likvidaci, návrh o rozdělení přebytků mezi vlastníky
- do 30 dní po † návrh rejstříkovému soudu na výmaz z obchodního rejstříku

konkurz a vyrovnání

dosáhnout poměrného uspokojení věřitelů z majetku dlužníka v případě, že majetková základna uhradí minimálně náklady konkurzního řízení
- jestliže je firma v úpadku - dlužník má více věřitelů, kterým není schopen delší dobu plnit splatné závazky, pk je předlužen
- návrh podá dlužník, věřitel n. další osoba, id stanoví zákon
ochranná lhůta - ve 3 měsících dlužník překonat úpadek
konkurzní podstata je vytvářena majetkem dlužníka, podléhajícím konkurzu, účastníky jednání jsou věřitelé a dlužníci, určen správce konkurz. podstaty (FO, způsobilá, nepodjatá)
- prohlášení k. - správce, (věřitelé do 30 dnů od vyhlášení přihlásit nároky)  účastníkům, správci, likvidátorovi, vyvěšeno na soudu, do 15 dnů se dlužník může odvolat
- účinky: dlužník úpadcem, s majetkem může nakládat správce
- postup: zjištění konkurz. podstaty - správce s úpadcem sestavit seznam A a P, správci doklady o majetku
přihlášení pohledávek - věřitelé přihlásí, správce přezkoumá  seznam
zpeněžení konkurzní podstaty - prodejem věcí způsobem stanoveným soudem nebo prodejem mimo
dražbu
rozvrhové usnesení - uspokojí se nejprve pohled. za podstatou (nároky na náhradu N spojených s udržováním a správou podstaty), zbývající pohledávky do tříd podle významnosti nároků (I. - z pracovního poměru, výživné, II. - daně, poplatky, cla, sociální pojištění., III. - ostatní = z obchodního styku)

zánik -

zánik - forma dobrovolného rozhodnutí přísluš. orgánu ( např. valná hr. - 2/3 většina přítomných vlastníků), musí určit i
způsob (s nebo bez likvidace)
- zrušení a následně likvidace na základě rozhodnutí soudu (nečinnost orgánů spol. (po t > 2 roky se nekonala valná hromada, † funkčního období orgánů a nezvoleny nové, spol. po t > 2 roky neprovozuje činnost dle stanov), ztráta oprávnění k podnik. činnosti, † předpokladů pro * společnosti, porušení zákona při * spol., anebo založením, splynutím n. sloučením byl porušen zákon, spol. porušuje povinnost vytvářet rezerv, fond, spol. porušuje ustanovení obchodního zákoníku (nekalá soutěž), prohlášení konkurzu n. zamítnutí prohlášení konkurzu pro nedostatek majetku)

as bez likvidace - zrušení - příslušný orgán rozhodne o splynutí, sloučení nebo o rozdělení společnosti, kdy
čisté obchodní jmění přechází na právního nástupce
- soud zamítl prohlášení konkurzu pro nedostatek majetku ve společnosti
- v případě, že po † konkurzního řízení nezbyl ve společnosti žádný majetek

• splynutí -

• splynutí - zanikají A a B a vzniká C, jestliže jde o as, musí být souhlas valné hromady ke zrušení bez likvidace k určitému datu, určit subjekty splynutí a výše vkladu
• sloučení - zaniká (bez likvidace) jen slučovaná firma, 2. je nástupnická, která pouze zvyšuje ZJ o hodnotu obchodního jmění slučované spol.
• rozdělení - stávající společnost zanikne a vznikne 2 nebo více nových - nutno valná hromada
•  as v jinou OP formu - zánik jednoho právního subjektu  vznik nového, do něhož ze † přechází čisté obchodní jmění, nutná valná hromada
Likvidace - proces, kdy spol. postupně  majetek v likvidní prostředky určené k úhradě závazků společnosti
 v důsledku uplynutí lhůty (na kt. byla zřízena), likvidace sankční povahy (nařízená soudem),
preventivní (např. v př. krize s cílem zabránit úpadku), následná (zbylý majetek po likvidaci),
administrativní (zbytků státních firem)
- smí provádět pouze likvidátor (pouze FO)

Fáze ozdravného procesu:

1 Analýza výchozí situace podniku (všeobecná informace o firmě, ekonomická, výrobní, personální a sociální a finanční analýza a
shrnutí)
2. Formulace cílů podniku - ve formování podílu na trhu, v oblasti rentability a ziskovosti ...
3. Ozdravný plán - obsah dle výchozí situace podniku
- zaměření: do výroby ( kapacit,  technologické úrovně,  časů výroby,  sortimentu), do personální oblasti ( řídícího
týmu, nové org. schéma, klima, odpovědnost ), do obchodní oblasti (tým prodejců,  cenové politiky, propagace, servis), do
finanční oblasti ( likvidita   nároku na pracovní kapitál,  rentability)
4. Kvantifikace nákladů spojených s ozdravným programem (rekvalifikace, výdaje s prodejem neproduktivních a nepotřebných
aktiv ...)

5. Realizace ozdravného procesu ...

5. Realizace ozdravného procesu (formulace opatření, osoby odpovědné za realizaci, termín realizace, odpovědní za koordinaci práce)

hlavní zásady: času není nazbyt, 5 - 6 klíčových problémů,  vedení, kt.
způsobilo krizi, přidělit úkoly, ne nereálné cíle, jednoduše
a soustavně, hlavní je likvidita, kritickou mez (kterou
nesmí překročit)

Zánik podniku
Zrušení - † PO (právní subjektivity) dohodou (svobodná vůle vlastníků)
- uplynutí doby, na kterou byla společnost zřízena, nebo splnění účelu, pro který byla založena (dosažení
účelu je speciální případ vymezení doby činnosti) - vše je vymezeno ve zřizovací listině
Zánik - v okamžiku, kdy je spol.vymazána z rejstříku, zánik PO = konec právní subjektivity
den zrušení a zániku mohou, ale nemusejí být totožné
OS: zrušení - v důsledku práv. skutečností uvedených v obchodním zákoníku († společníka, † PO - společníka, zbavení
právní způsobilosti společníka, výpověď společníka, rozhodnutí soudu, rozhodnutí orgánu o sloučení, splynutí n. rozdělení
společnosti, konkurz)

sanační strategie:

krátkodobý sanační program - x měsíců, rychlá obnova narušené stability, hlavně finance
střednědobý sanační program - 1 rok, restrukturalizace zaměřená k předmětu a financování (popř. organizační
uspořádání)
dlouhodobý sanační program - předcházet krizím pomocí dlouhodobé strategie podniku

*povaha krize: strategická krize - špatné místo,  sortiment výroby, nadměrné kapacity,  kontrola
vyvolaná hosp. výsledky -  konkurenceschopnost výrobků,  cena,  personální N, chyby ve
financování)
krize likvidity - porušování finanční rovnováhy,  investice

Sanace podniku

- soubor opatření přijímaných ze strany vedení podniku, jejichž smyslem je zásadní ozdravení a obnova finanční výkonnosti a prosperity firmy
- předchází úpadek, eventuálně krize - nepříznivý vývoj výkonnostního potenciálu, tržní hodnoty, čistého obchodního jmění, likvidity  dlouhodobá ztrátovost a plat. neschopnost, dílčí, ale závažné problémy ( objem výkonů, * nepříznivého soc. klimatu , trvalá plat. neschopnost), zdánlivě úspěšná fa, ale vzhledem k extrémnímu růstu trvale naráží na nedostatek K
- fáze:  výkonů,  rentability,  potřeby K


Anamnéza opírající se o diagnózu

vnitřní příčiny stav podniku vnější příčiny
 objemu výkonů, chyby v řízení, faktory politické, ekonomické
 rentability, problémy s likviditou (fáze HC), finanční (nástroje
kapitálového trhu), měnové ÚS
ve vazbě k zachování měnové
parity

povaha*, původ a stadium krize (počátek nebo před †)

turnaround - obrat fy od úpadku k prosperitě (akutní forma krizového MN)


alternativní scénáře vývoje podniku

cíle sanace

udržení dosavadního podniku likvidace dosavadní firmy
- autonomní sanace (podnik provede - udržení provozu (prodej, konkurz, vyrovnání mimo konkurz)
sanaci vlastními silami - ZJ, rozpuštění - likvidace provozu (dobrovolná likvidace, konkurz a likvidace)
tichých rezerv)
- heterogenní sanace (nezbytná účast
mimopodnikových subjektů -finanční
výpomoc, odklad placení)

- pracovní povolení

- pracovní povolení (povolení k pobytu (vízum) musí výslovně výdělečnou činnost připouštět,
získáno před vstupem do země, právní způsobilost)
- další legislativa a jiné podmínky ( ŽP, DPH, cla, zóny volného obchodu, vztah
k pozemkům, ohlašovací povinnost)
- joint ventures - PO s hosp. činností se sídlem na českém území jestliže se na jejich založení nebo po něm podílí zahraniční účastník ( i výlučně zahraniční účastník)
 zahraniční účast různou podobu (movité i nemovité věci, práva, akcie, pohledávky ...)
maximální výše podílu zahraničního účastníka 100%
• 25% - blokující minorita - bez jeho souhlasu nelze přijmout žádné významné rozhodnutí
• 49% - maximální minoritní podíl (menšinový)
• 51% - min majoritní podíl
• 76% - nemusí uvažovat blokující minoritu
• 100% - úplné převzetí zahraničním partnerem n. zřízení v ČR, kdy výlučným zřizovatelem a provozovatelem je zahraniční PO

výše podílu -

výše podílu - dohodou smluvních stran (podíl majetkového vkladu  podíl na řízení)
nejčastěji sro a as
* = zápis do OR, pečlivý výběr partnera (značka, image, tradice, velikost a stabilita K, šance dlouhodobého převzetí, ekonomická
situace firmy, technická úroveň výrobků, kapacita fy, dosavadní spolupráce ...), vypracovat strategii, Letter of
Intent - návrh na zahájení jednání o možné budoucí spolupráci

Nadnárodní podniky = realizace částí výroby v zahraničních filiálkách
důvody: nasycení současných trhů, možnost obejít celní bariéry, mírnější legislativa v oblasti ekologie apod.
- jejich obrat je vyšší než celý objem svět. obchodu, např. Coca-Cola, GM, Philips, Procter &Gamble
  objem vývozu, výroby v zemích, kde se vyplatí  globalizace svět. hospodářství (národní státy ztrácejí vliv na velké fy, stávají se na nich závislými)
- org. uspořádání: 1/2 20. stol. - multinacionální model - geografické řízení
po 2. sv. v. - internacionální model - obchodní řízení
70 - 80. Léta - globální model - funkcionální řízení
současnost - transnacionální model - maticové řízení, nezávislá a specif. A a kapacity, znalosti společně, dělit do zahraničních. jednotek, diferencované příspěvky národních jednotek k integrovaným zahraničním operacím

• doklady -

• doklady - potvrzení činností n. jejich výsledku - finanční (stvrzenka, faktura, směnka) a obchodní (původní, pojistné a dopravní)
Společné a nadnárodní podniky
Společné podnikání = propojování tuzemských a zahraničních aktivit
1 SP bez kapitálové spoluúčasti (= volná forma společného podnikání)
- obchodní zástupce (dealer) - prodej (1 nebo víc firem - výrobky se doplňují) a poradenské služby, je samostatný,
práce na základě provizí
- reprezentant - nabízí výr. 1 fy (výběr z úplného sortimentu), výběr podle podmínek v místě reprezentanta,
spolupracovníci jsou zaměstnanci firmy
- prodej (předání) licencí - předání know-how formou technické dokumentace, asistencí, zaškolením  licenční
poplatek
- výměnné obchody:
• barter - bilaterální obchod (2 os), výměna zboží bez účasti peněz
• kompenzační obchod - dodavatel částečně nebo zcela akceptuje zboží jako platbu, tu pak převede na 3.
osobu

• obchod se zpětným nákupem -

• obchod se zpětným nákupem - dodání zboží a odběr zboží, ze kt. bude danou technologii vyrábět
• paralelní obchod -dodá zboží a zaváže se, že do určité doby a výše odebere zboží ze seznamu, kt. neobsahuje zboží vyrobené uvedenou technologií
- kooperace - spolupráce mezi 2 nebo více hospodářsky samostatnými podniky prostřednictvím smluv
• práce ve mzdě - objednatel vše potřebné, dodavatel zhotoví, objednatel 100% odebere
• práce na objednávku - krátkodobé smlouvy na dodávku zboží, kt. vyrobí podle know-how od odběratele
• výrobní kooperace -  partner vyrábí díly n. komponenty finál. produktu n. specializace a výměnou s ostatními doplní sortiment
• kooperace v administrativní oblasti - ve správě, v nákupu, odbytu ... (cílem  N)
• franchising - 1. druhému právo realizovat zboží n. služby s využitím jeho obchodního jména
- joint venture (společné riziko) - výsledek přímé investice 2 nebo víc podniků, kt. na základě smlouvy zakládají PO, jejíž kapitál společně vytvářejí a na jejímž řízení se spolupodílejí n. na základě smluv. vztahů bez vynaložení investic  pro zvládnutí konkrét. Úkolu

2 SP s kapitálovou spoluúčastí

- přímé investice - zakládání a získávání podniků a poboček (nabízí výrobky jediné fy, od reprezentanta se liší
sortimentem a počtem zaměstnanců), např. založení n. rozšíření výlučně vlastněného podniku, účast v novém nebo
existujícím podniku za podmínek, že investor získá min 10% podíl, úvěr na 5 n. více let, užití Z ze stávající investice na
její rozšíření, vklad peněz do ZJ ...
 usiluje o dlouhodobé konkurenční výhody
- investice v zahraničí: cíle - proniknou na zahraniční trhy, dosažení  rentability, zabezpečení
návratnosti vložených prostředků, bezpečnost investování, likvidita podnikání
- zahraniční (hostitelská) země - věnovat pozornost základním druhům problémů:
- specifika host. zemí (dohody mezi zeměmi o obchodně - ekonomické spolupráci, o zrušení
vízové povinnosti, o zamezení dvojího zdanění, právní normy, podíly
zahraničního investora)

Internacionalizace činností

- využití mezinárodního prostředí k realizaci konkurenční výhody

podnik a jeho konk. výhoda  internacionalizace : - vývoz (dovoz)
- výroba v zahraničí: - bez kapitál. spoluúčasti: - licence,dohody apod.
 - joint ventures
aktivity v tuzemsku - s kapitál. spoluúčastí: - joint ventures
- koupě existujících
podniků
- vytváření poboček

zahraniční trhy:

zahraniční trhy: jazykové rozdíly, spotřeb. zvyklosti,  konkurence, doprava a pojištění, cenové, platební a daňové podmínky, předpisy povolovací, daňové, jakostní, obalové ...
• kdo, komu, prostřednictvím koho, v ? měně, kde a jak kupní cena a jak zajištěno zaplacení (plátce = kupující, příjemce = dodavatel, prostředníkem B)  platba předem, při odevzdání platebních dokladů (hotovost,převod z deviz. účtu, šek, směnka, dokumentární platba = akreditiv, inkaso, záruka), urč. dobu po dodávce (úvěr)
• využití: factoring - pohledávky nezajištěné
forfaiting - pohledávky zajištěné B instrumentem
• pojištění proti rizikům (komerční = ekonomické, teritoriální = politické)
• dodací doložky INCOTERMS: E - kupujícímu ve svém závodě
F - prodávající dopravci jmenovanému kupujícím
C - prodávající zajišťuje přepravní smlouvu, platí dopravné,
neručí za ztrátu, poškození
D - prodávající nese všechny náklady a nebezpečí až do

• Konsorcium -

• Konsorcium - dočasné (příležitostné) sdružení podnikatelů k uskutečnění 1 nebo více obchodních případů na společný účet za přispění všech účastníků

FÚZE a AKVIZICE lze chápat jako nástroj org. koncentrace
Fúze - dohoda o splynutí podniků v jeden - všechny podniky zaniknou a vznikne nový
- jeden existuje dál a ostatní do něj vplynou
hlavně u 2 as, podmínkou souhlas akcionářů
Akvizice (převzetí - takeover) - na základě koupě a prodeje, charakter (ne)přátelského převzetí
podmínka: před provedením F n. A existovaly samostatné podniky
podoba: horizontální - zabezpečují stejné n. konkurující si výrobky n. služby
vertikální - jeden podnik jako potenciální n. skutečný dodavatel výrobků n. služeb pro druhý, podnik se rozšiřuje směrem ke zdrojům (integrace vzad) n. ke spotřebiteli (integrace vpřed)
konglomerální - ani horizontální ani vertikální, např. výrobce potravin s výrobcem elektroniky
motivy: horizontální - úspory z rozsahu výroby
vertikální - získání kontroly a úspory z vertikální integrace
konglomerální - rozdělení rizika (princip portfolia)

zisk - hodnota fy ...

zisk - hodnota fy po F n. A vyšší ( nutno odečíst náklady na F n. A)
úspěšnost - nejméně problematický podnik, kt. tvoří 1/3 - 1/2 jádra F n. A
jde o propojení výroby, řízení a účetnictví, úspěšnost 50 : 50, pro vyhodnocení nutno sledovat alespoň 3 roky
fúze a akvizice je výhodnější firmy, které se prodávají ( kupujícímu ne cena akcií, konkurence na straně S na fúzi)

Strategické aliance:
- využití komplement. schopností partnerů ( slabé stránky jednoho kompenzovány silnými stránkami druhého)
- využívat trhy, podílet se o riziko a zabránit převzetí nepřátelskou firmou
- výhody: úspora času při zavádění nových výrobků, know-how pro výrobu stále složitějších výrobků, přístup
k novým trhům, výhoda nízkých N v celém hodnotovém řetězci (řízení vstup. operací, výroba a vývoz, řízení
výstup. operací, marketing a obchod, servisní služby, marže + infrastruktura, řízení pracovních sil, technologický rozvoj,
obstaravatelská činnost)
- 1/3 aliancí přináší očekávané výsledky

• Ostatní krátkodobé úvěry

• Ostatní krátkodobé úvěry
• Rotující úvěr - právně zajištěný průběžný úvěr se splatností 3 roky, který může banka kdykoliv přeměnit na přímou termínovou půjčku
• Věčný úvěr průběžný - rotující úvěr bez doby splatnosti, který může banka kdykoliv přeměnit na přímou půjčku
• Průběžný úvěr s emisí dluhopisů - průběžný úvěr, který umožňuje vypůjčovateli vydávat sérii krátkých eurosměnek. Se směnkami obchoduje ve prospěch firmy investiční banka.

Další krátkodobé zdroje jsou uvedeny v příloze.

Jištěné investice
• hypotekární obligace - otevřené, uzavřené
• kolaterální ručená obligace
• ručený certifikát na zařízení
• hypotéční úvěr
• lombardní úvěr
• avalovaná směnka - vlastní - vystavuje dlužník
- cizí - vystavuje věřitel, dlužník akceptuje (x na vlastní řad - vystavuje dlužník)
 ručitelem je 3. osoba nebo banka

13 Sdružování, sanace a zánik firmy

SDRUŽOVÁNÍ
• na základě smlouvy o sdružení z Obchodního zákoníku - takto vzniklá sdružení nemají způsobilost k právům a povinnostem, nezapisují se do obchodního rejstříku
• podřízení sdružených podniků jednotnému vedení, vyjadřuje stav konkurence v prostředí, udává se v %, např. Herfindahlův index H=Si2 kde i = tržní podíl podniků

KONCENTRACE a KOOPERACE
Koncentrace
- soustřeďování podnikových činností i VF (práce, stroje a zařízení, materiál,E) do stále větších celků:
• - vnitřní růst jeho velikosti(věcná koncentrace)
• - spojení místně odloučených podniků do nového org. celku = organizační koncentrace (fúze nebo akvizice)
- koncentrace výroby má ekonomické hranice, které jsou určeny výrobními a přepravními náklady
Q VN PN
- možnost omezení hospodářské soutěže ( nekalá soutěž nebo nedovolené omezování hosp. soutěže - protimonopolní zákony proti zneužití monopolního (0 hosp. soutěž) a dominantního (30%) postavení (není vystaven podstatné soutěži) = nejsou povoleny kartelové dohody (= přímé nebo nepřímé stanovení cen, omezení nebo kontrola výroby, odbytu, rozdělení trhu n. zdrojů, omezení přístupu dalších podnikatelů, omezení práva výstupu z dohody).

Formy:

Formy: - převzetí (akvizice)
- fúze (splynutí) amalgamace
holding
- Joint Venture
- neformální sdružení
- rozštěpení podniku

Korporace = v různé míře právně a ekonomicky spojené podniky:
• Trust - ztráta hosp. a právní samostatnosti, jednotné vedení, cílem ovládnutí trhu (často protitrustové zákony - v mnoha státech trust zakázán)
• Kartel - hosp. i právní samostatnost, cílem ovlivňování tržních elementů, zakázán, jestliže omezuje konkurenci
• Koncern - vzniká na základě kapitálové účasti n. smluvně, právně samostatné podniky (sro,as), jednotné hospodářské vedení, jako celek nemá právní subjektivitu, např.Volkswagen
• Holding - ovládání více společností jedním subjektem (holdingová, mateřská spol.), který má u dceřinných rozhodující podíl, cílem řídit hlavní finanční stránku podnikání = společný postup ve vybraných podnikových aktivitách, např. ČKD, Daimler-Benz
dceřinné spol. jsou samostatné PO, spolupráce na základě smluv

Odvozené nástroje

Futuritum - závazek na dodání určitého množství zboží v budoucnu, za cenu domluvenou dnes. Musí se dodat, narozdíl od opce. Pro prodejce je to krátké jištění, pro nákupce dlouhé jištění. Jsou standardizované a splatné několik dní v roce.

Termínované kontrakty - na míru ušitá futuritní dohoda. Hlavně měnové termínované kontrakty. Možnost sjednání až na 1 rok dopředu. Banky však ukládají vyšší sazbu při koupi, při prodeji se zase jedná s bankou.

Swapy - směna závazků v jedné měně na závazek v druhé měně.
Firma chce podnikat v Evropě v markách, ale zdroje získá v Americe vydáním obligací. Zřídí v bance swap. Banka slíbí, že vyplatí dostatek dolarů na obsluhu jeho dluhu a firma se zaváže platit bance roční splátky v markách.
Swapy nejsou jen měnové - směňují se půjčky s pevnou úrokovou sazbou a plovoucí úrokovou sazbou, je možný swap na komodity (letecká společnost fixuje cenu tak, že platí pevnou částku, platby druhé strany jsou vázány na cenu ropy).

Opce - dávají právo, ale ne povinnost koupit nebo prodat určité aktivum. Hodnota opce je vázána na hodnotu předmětného aktiva. Manažeři používají opce, aby se zajistili proti extrémním možnostem, místo aby se pokoušeli eliminovat úplně všechno riziko.

Nezajištěné investice

-je investice nezajištěná žádným aktivem. Patří sem:
1. Nejištěná bankovní výpůjčka - firma si může vypůjčit a splatit dluh podle potřeby, pokud nepřekročí úvěrový limit. K jištění půjčky společnost nepotřebuje dát jako zástavu žádné určité aktivum.  průběžný úvěr. Musí ale na účtu zanechat kompenzační zůstatek ve výši 20 % z vypůjčované částky.
2. Nejištěná bankovní půjčka - při dočasném vzrůstu zásob - samolikvidující - půjčka bude splacena penězi utrženými za prodané zboží.
3. Komerční papíry - velké spol. někdy vydávají vlastní nejištěný krátký dluh ( je to levnější )
4. Debentury s umořovacím dluhem
5. Podřízené debentury
6. Konvertibilní podřízené debentury

Krátkodobé finanční zdroje:
• Kontokorentní úvěr - lze čerpat do určité výše debetu
• Lombardní úvěr - zajištěný zástavou movité věci
• Směnečný eskontní úvěr - banka odkoupí CP před dobou splatnosti
• Akceptační úvěr - banka akceptuje směnku, kterou na ni vystaví emitent
• Ručitelský úvěr - banka přejímá závazek prvotřídního klienta vůči 3. osobě

Prioritní akcie

• mají pevnou dividendu, ale nemusí být vyplaceny, pokud zisky nejsou dostatečně vysoké. Držitelé prioritních akcií nemohou požádat o konkurz nebo vyrovnání jako u dluhopisů. Držitelé prior. Akcií jsou vlastníky firmy. Jestliže nejsou vyplaceny dividendy na prior. Akcii, nemohou být vyplaceny na kmenové akcie.
Druhy prior. akcií
• kumulativní prioritní akcie - kumulují všechny nevyplacené dividendy a jsou vyplaceny v době, kdy jsou zisky dostatečně vysoké
• participační prioritní akcie - mají právo konvertovat své akcie na kmenové, pokud dividendy nejsou vypláceny po určitý počet let
• prioritní s klauzulí zpětného odkupu
• konvertibilní prioritní u nás ještě ne
• svolatelné prioritní

Ocenění akcií
2 postupy: 1. Založena na očekávaných dividendách
2. Založena na očekávaných ziscích
ad 1. Akcii držíme 1 rok, na konci dostaneme dividendu a tržní cenu
P0=(E(d1)/(1+r))+(E(P1)/(1+r)) P0 - spravedlivá cena akcie
r - tržní diskontní míra
platí: E(P1) = E(d2)/(1+r) + E(P2)/(1+r)

pokud T  P0= (E(dt)/(1+r)t)  dividendový diskontní model

Pro prior. akcie = P0=d/r

má 3 problémy:
1 diskontní sazba není konstantní  bezrizikové aktivum + prémie za riziko
2 model je nekonečná suma, která může divergovat
3 model není funkční, protože zahrnuje očekávání dividend na nekonečnou dobu

ad 2. Vykazovaný (účetní) zisk je vyšší než celkový objem dividend. Proto se za měřítko oceňování akcií bere ekonomický zisk (stálý zisk) - max. množství skutečného zisku, které lze spotřebovat ze skutečného majetku za dané časové období, aniž by byla ohrožena schopnost tohoto majetku generovat skutečný zisk a tedy skutečnou spotřebu v budoucnu. Účetní zisk je možné převést na ekonomický zisk pomocí výkazu o použití zdrojů.
Yz + fz = dz + xz yz - účet. Zisk ,
fz - nové externí zdroje,
dz - dividenda v r. 1
xz - čisté invest. Na akcii
Ekonomický příjem na akcii = yz + fz - yz s omezením
 fz/(1 + r)z = 0
Spravedlivá cena akcie je pak
Po =  E(yz + fz - xz )/ (1 + r)z =  E (yz -xz)/ (1 + r)z
Mezi modely není vůbec žádný rozdíl, pokud jsou příjmy definovány správně.

Riziko spojené s držením akcií

1 budoucí zisky a dividendové platby na akcii jsou neznámé a musí být odhadovány, což vede k nepřesnostem.
2 na akcii není stanoveno datum splatnosti a tedy ani hodnota v době splatnosti
3 akcie jsou nejrizikovější investicí, protože je s nimi spojeno pouze právo na likvidační zůstatek firemních aktiv a na čistý zisk generovaný těmito aktivy, takže je obtížné spočítat diskontní sazbu. Při držení prioritních akcií je spojen závazek vyplatit dividendy pouze tehdy, když je zisk firmy dostatečně vysoký (je otázka, co znamená dostatečně vysoký zisk)

Jištění před rizikem
Jištění - usnadňuje fin. plánování a snižuje potíže vznikající v důsledku náhlého nedostatku hotovosti.

Hedging
V ideál. případě se snažíme najít dvě investice, které jsou perfektně korelovány. Pak jednu prodáme a druhou koupíme, takže čistá pozice je absolutně bezpečná. V praxi není korelace perfektní a proto zůstává i přes jištění určité zbytkové riziko.
Velikost investice do B závisí na tom, v jakém vztahu jsou hodnoty A a B 
 (oček. změna hodnoty A) = a +  (změna hodnoty B)
 = míra citlivosti A na změny B. Riziko se minimalizuje, jestliže kompenzujeme náš závazek nákupem delta jednotek B.

3 spotřební a komerční půjčky -

3 spotřební a komerční půjčky - zpravidla nelikvidní nebo velmi málo
4 debentury s umořovacím fondem - nejištěné dlouhé nároky (nejištěné obligace), umořovací fond - firma platí určitou sumu v hotovosti do fondu, který potom použije na zpětný odkup a stažení CP
5 podřízené debentury - věřitel je vyplacen až po uspokojení nadřazených věřitelů
6 směnky - individuální CP, majitel má právo na zaplacení peněžní pohledávky
• vlastní - obsahuje závazek výstavce na zaplacení věřiteli určité částky v určitém termínu
• cizí - obsahuje příkaz výstavce třetí osobě vyplatit věřiteli částku
Směnka je převoditelná na jinou osobu.
7 konvertibilní podřízené debentury - vlastník může obligace vyměnit za předem určený počet akcií
8 euro-konvertibilní podřízené debentury
9 obligace průmyslového rozvoje
10 střednědobé směnky

Oceňování

Akcie se oceňují dvěma metodami : metoda pořizovací ceny - nákladem je pořizovací cena a dividendy jsou
výnosem
metoda ekvivalenční - pořizovací cena se upravuje o dividendy a podíl
investora na zisku nebo ztrátě podniku
Dluhopisy se oceňují pořizovací cenou a výnosem jsou kupónové platby.

Riziko
Riziko je různé podle emitenta. Státní CP jsou téměř bez rizika, komerční CP jsou naopak nejrizikovější.

Kmenové a prioritní akcie, jejich charakteristika, oceňování, riziko spojené s jejich držením

Kmenové akcie
• držitelé mají hlasovací právo, právo na dividendu a subskripční (upisovací) právo v případě nové emise. Při založení je autorizován určitý počet akcií. Tyto akcie mají nominální hodnotu. Některé akcie jsou vydány lidem  vydané akcie (cena nesmí být nižší, než nominální cena). Vydané akcie jsou u lidí do té doby, než je firma odkoupí. Odkoupené akcie jsou tzv. zrušeny. Nominální hodnota představuje nominální nárok v případě insolvence.

Emisní kurz akcií nesmí být nižší než NH.

 ZJ - musí odsouhlasit valná hromada
- přípustné , jestliže akcionáři zcela splatili emisní kurz dříve vydaných akcií
-  akcionář má přednostní právo upsat část nových akcií v rozsahu jeho podílu na ZJ
- přednostní právo je převoditelné
Podmíněné  ZJ: VH se rozhodla vydat vyměnitelné nebo prioritní dluhopisy (  ZJ jen v rozsahu v němž mohou být tato práva uplatněna  max. 1/2 ZJ)

 ZJ z vlastních zdrojů:
1 vydáním nových A a jejich rozdělením mezi akcionáře podle jejich podílu na ZJ
2 zvýšením NH stávajících A
Kombinované  ZJ: - kurz A nedosahuje NH akcie
- zvýší se ZJ upisováním zaměstnaneckých akcií
- část A bude kryta z vlastních zdrojů spol.
 ZJ : rozhoduje VH
- vzetí A z oběhu na základě losování
na základě návrhu akcionářům

- způsoby: - zničení (listinné), zrušení (zaknihované)
-  NH akcií
- upuštění od nové emise akcií

Dluhové financování

Je to financování pomocí úvěrů, obligací, zaloh dodavatelů, ...
Tyto nástroje jsou definovány v dalším textu.

Dlouhodobé dlužní nástroje, jejich oceňování a riziko spojené s držením
Rozdělují se na majetkové a dluhopisy.
Majetkové - akcie
- podílové listy - ( vydávají je podílové fondy, majitel není spoluvlastníkem firmy, peníze jsou
investovány do diverzifikovaného portfolia)
Dluhopisy: - částka se musí vrátit  NH
1. Obligace - obchodovatelné na sek. Trhu
- výnosy: - pevně úročené obligace
- pohyblivá úroková sazba
- dělení podle emitenta: - obligace korporací - nejrizikovější
- obligace místních správ ( municipální ) - obce, města, vládní instituce
- vládní obligace - krytí salda rozpočtu, nejlikvidnější a nejbezpečnější
2 hypotéční zástavní listy - kryty nemovitostí

- druhé vysvětlení -

- druhé vysvětlení - vyslání signálu - buď pozitivní (zvýšení divid.), nebo negativní. Cena vyslání nepravdivé dobré zprávy musí být vyšší než cena pravdivé špatné zprávy
- třetí vysvětlení - efekt daňové klientely - akcionáři s nízkou sazbou daně preferují vysokou dividendu, akcionáři s vysokou sazbou daně preferují nízkou dividendu.
Podnik na kapitálových a peněžních trzích

Peněžní trh
• krátkodobost úvěrových operací
• přechodný nedostatek nebo nadbytek
• doba do jednoho roku
• dodavatelé - komerční banky
• podléhají vnitřním fluktuačním vlivům
• institut, kde se střetávají subjekty s krátkým přebytkem se subjekty s krátkým nedostatkem

Kapitálový trh

• dlouhé investice nad jeden rok
• CP mají větší význam než úvěry
• institut pro dlouhé finanční operace
• CP umožňují rozložit riziko
• předností CP je, že dlouhá vázanost fin. prostředků platí jen pro emitenta

Dluhové a ekvitní financování
Financování  činnost směřující k opatření kapitálu na jeho užití k dosažení podnikových cílů.
Ekvitní financování = financování vydáním nových akcií
Akcie - CP, s nimž jsou spojena práva akcionářů jako společníka podílet se na řízení spol., na zisku a na likvidačním zůstatku při zániku spol.
Forma: - na jméno - převod jen se souhlasem orgánu AS
- na majitele - neomezeně převoditelná
- na řad - zápis o změně na rub CP
Druhy akcií : - kmenové
- prioritní - nemají hlasovací právo, mají nárok na pevnou dividendu
- hromadné akcie nahrazující více akcií stejného druhu
- zaměstnanecké - max. 5% , jsou na jméno
AS může také vydat dluhopisy s nimiž je spojeno : právo na výměnu za akcie
přednostní právo na upisování nových akcií

Výše rozdělovaného zisku nesmí být vyšší ...

Výše rozdělovaného zisku nesmí být vyšší než je zisk vykázaný za běžný rok snížený o:
- povinný příděl do rezervního fondu
- neuhrazené ztráty min. let
zvýšený o :
• nerozdělené zisky minulých let
• volně použitelné fondy tvořené ze zisku
Když potom zbude zisk, tak se rozdělí.

Dividendová politika
Dividendy určuje správní rada firmy - oznámí, že dividendy budou vyplaceny k určitému datu. Za 2 týdny jsou pak dividendy rozesílány. Jsou upraveny zákonem:
Formy:
• řádné hotovostní dividendy -vypláceny čtvrtletně /platba se zachová i v budoucnu/
• řádné a dodatečné - platba, která se možná nebude opakovat
• - speciální dividenda - platba, jejíž opakování je nepravděpodobné
• likvidační dividenda - navrácení kapitálu - není zdaněná jako důchod /jen jsou-li vyčerpány všechny ostatní a nejsou věřitelé/
• akciové dividendy - přídavek akcií (5 akcií na 100 držených)
• jiné nehotovostní - vzorek výroby

Zpětný odkup akcií -

Zpětný odkup akcií - pokud chce firma vyplatit hotovost (kromě hotovostní dividendy)
1 hodně akcií odkoupeno na volném trhu - regulováno (nesmí se současně vydávat nové)
2 všeobecná nabídka buď všem, nebo jen malým akcionářům (pomocí invest. Banky, tendrem)
3 přímé jednání s hlavním akcionářem
• greenmail - firma odkupuje akcie nepřítele, který ji chce získat, platba, která ho natolik uspokojí, že zanechá snah o převzetí.
Rozhodování spol. o výplatách dividend


Dividendní politika - pravá strana (konzervativní) - zvýšení dividend, zvyšuje hodnotu firmy
- levá strana (radikálové) - zvýšení dividend, snižuje hodnotu firmy
- centristi - na dividendní politice vůbec nezáleží vydání nových akcií - zředí hodnotu
původních akcií, původní akcionáři potom získají ztrátu jako dodatečnou
dividendu, nebo prodají své akcie.

Levice -

Levice - kdykoliv jsou dividendy zdaněny více než kapitálové zisky, měly by firmy vyplácet nižší hotovostní dividendy. Dostupná hotovost by měla být zadržovány a reinvestována nebo použita ke skupování akcií. Investoři by měli akceptovat nižší výnosovou míru před zdaněním u CP, které nabízejí výnos ve formě kapitálových zisků místo dividend.
Pravice - akciový trh uvážlivě a trvale dává přednost štědrým dividendám před skoupými.
Argumenty:
• existuje přirozená klientela investorů, kteří pohlížejí na své portfolio akcií jako na dobrý zdroj příjmů
• hotovostní dividendy zbavují akcionáře rizika, že bude muset prodat akcie za dočasné stlačené ceny
• firma, která vykazuje slušné výdělky a vyplácí velkou dividendu, demonstruje svůj zdravý kořínek praktickými činy.
Dividenda - první vysvětlení - klient - agent, akcionáři jsou vlastníci a najímají si manažery aby řídili firmu, ale ti musí být pod kontrolou
- monitorovací náklady. Tyto náklady se sníží, získá-li firma finance z externích zdrojů - zvyšují se náklady spojené se získáním zdrojů. Dividenda pak představuje kompromis mezi náklady monitorovacími a náklady na získání externích zdrojů.

Spol. podnikání s kapitálovou spoluúčastí

Zahrnují se sem přímé investice a joint ventures.
Přímé investice - zakládání a získávání podniků a poboček. Pobočka - nabízí výrobky jedné firmy. Větší sortiment a více zaměstnanců než reprezentant.
Joint venture - výsledek investice dvou či více podniků, které vytvářejí práv. osobu (podle smlouvy), jejíž kapitál si mezi sebe rozdělují a na jejímž řízení se podílejí.
Nadnárodní společnosti - část výroby je realizovány v zahraničí
Faktory zavádění výroby v zahraničí
• nasycení současného trhu a problémy se zvýšením podílu na trhu
• možnost obejít celní bariéry
• možnost lépe se přizpůsobit specifik. Potřebám trhu
• využití vhodných zdrojů zásobování
• nižší úrovní mzdových nákladů

Rozdělení HV
Společnost není oprávněna rozdělit zisk mezi akcionáře, pokud čisté obchodní jmění je nižší než základní jmění společnosti. Toto ZJ je třeba ovšem před výpočtem snížit o :
• upsanou NH akcií nezapsanou do OR
• rezervní fond vytvořený ke krytí vlastních akcií
• zákonný rezervní fond tvořený ze zisku
• rezervní fond na úhradu ztráty vytvořený snížením ZJ

Společný podnik bez kapitálových spoluúčasti /volná forma společného podnikání/

Podoby:
• dealer (obchodní zástupce) - může nabízet výrobky jedné nebo několika firem, úloha je omezena jen na prodej a poradenské služby, dostává jen provize, je samostatný.
• reprezentant - nabízí výrobky jedné firmy (výběr z úplného sortimentu firmy), spolupracovníky jsou zaměstnanci firmy).
• prodej (předání) licencí - předání know - how a to formou předání technické dokumentace, technických asistencí, zaškolením personálu  licenční poplatek
• výměnné obchody
1 barter - jen dvě osoby, zboží za zboží
2 kompenzační obchod - dodavatel akceptuje zboží jako platbu a tuto platbu převádí na 3. osobu
3 obchod se zpětným nákupem - dodavatel dodá zařízení a stroje a jako platbu odebere vyrobené zboží
4 paralelní obchod - dodavatel dodá zařízení, služby, zboží a zaváže se v dané době odebrat zboží ze seznamu kromě zboží vyrobeného danou technologií.

• Kooperace

Spolupráce mezi dvěma nebo více hospodářsky samostatnými podniky prostřednictvím smluv. Podniky zůstávají právně a hospodářsky samostatné, kooperace je dobrovolná.
1 práce ve mzdě - objednatel dá k dispozici základní materiál, někdy technické pomůcky. Dodavatel zhotoví produkci, kterou objednatel 100 % odebere
2 práce na objednávku - smlouva na dodání dohodnutého zboží nebo polotovarů, které se vyrobí podle dokumentace nebo know - how, které poskytl objednatel
3 výrobní kooperace - každý partner vyrábí díly finálního výrobku. Technologie od 1 nebo obou partnerů. Může to také znamenat, že každý z partnerů se specializuje na část výrobního programu a výměnou s ostatními získá celý sortiment.
4 kooperace v administrativní oblasti - realizována
• ve správě - (společné účetnictví, výpočetní středisko, personalistika)
• v nákupu - (kumulace nákupu s cílem snížení nákupní ceny)
• v odbytu -(akvizice, doprava, skladování)
Společným cílem je snížení nákladů.
5 projekční kooperace - dva či více partnerů pracují formou jednoduchého konsorcia na časově omezeném projektu (do konce). Může docházet i ke společnému projektování nebo vypracování nabídky (nabídkové společenství).
6 Franchising - jeden podnik poskytuje druhému právo realizovat zboží nebo služby s využitím jeho obchodního jména (McDonald)
Smluvní zabezpečení společného podnikání se také označuje jako strategické aliance dvou či více podnikatelských subjektů.

Optimalizace podnikových aktiv

Faktory: - výnosnost položky aktiv
- riziko vyplívající z dané položky aktiv
- likvidnost dané položky aktiv
Dlouhodobá aktiva mají být financována v zásadě z dlouhodobých zdrojů, aktiva oběžná zase z krátkých zdrojů umírněný přístup.
Agresivní přístup  část trvale potřebné výše oběžných aktiv je financována z krátkých zdrojů. Nebezpečí insolvence.

Insolvence - neschopnost podniku dostát svým závazkům.
1 Technická - vyplývá z nesprávného řízení kapitálu.
2 Účetně - právní - dluhy jsou vyšší než aktiva
Čím nižší objem oběžných aktiv k dlouhému majetku, tím vyšší výnosnost, ale i riziko technické insolvence  a naopak.
Pro řízení oběž. aktiv se rozlišují ještě složky:
1 pohledávky a zásoby
2 likvidní oběžná aktiva ( hotovost, termínované vklady, krátkodobé CP )
Nejméně výnosná je likvidní složka.
Likvidnost: - doba potřebná k přeměně aktiv na peníze
- míra jistoty - výše ceny za niž lze tuto přeměnu uskutečnit
Podnik potřebuje likvidní složky , aby zajistil likviditu a snížil riziko insolvence.

Řízení dlouhého majetku

• je nutno brát v úvahu odlišnou povahu jednotlivých složek dlouhodobého majetku a dlouhodobých investic
• je nutno správně určit a informačně zabezpečit vhodné metody a dílčí kriteria pro měření ekonomických přínosů jednotlivých variant
• obtížným problémem je měření různých rizik spojených s investováním tohoto typu
• jde o dlouhá rozhodnutí, jejichž důsledky se projeví v delším časovém horizontu, takže jejich kvantifikace se děje v podmínkách značné nejistoty.

Zahraniční investice

Kvůli zabezpečení dlouhodobých cílů  internacionalizace podnikatelských činností.
Dvě formy:
• podnikání bez kapitálové spoluúčastí
• podnikání s kapitálovou spoluúčastí

Riziko portfolia

Očekávaný výnos = vážený průměr očekávaných výnosů jednotlivých akcií
Tržní riziko - průměrná kovariance, měří se koeficientem beta kladná kovariance - pokud akcie jdou společně, riziko dobře diverzifikovaného portfolia závisí na tržním riziku CP zahrnutých do daného portfolia.
Akcie s beta  1 - zesilují pohyby trhu
( 0 -1) - společně s trhem.
Beta určitého aktiva měří jeho citlivost na tržní pohyby.
Diverzifikace je přínosná pro investory, ale ne pro firmy, protože hodnota diverzifikovaného balíku by byla větší než součet jeho částí. Současné hodnoty by se již nedaly počítat. Aditivita hodnot - celková hodnota je součet jejich částí. P (AB) = P (A) + P (B)

Portfolio - kolekce tržních akcií a ostatních aktivit držených investorem. Portfolio by mělo mít nejvyšší výnosnost a nejnižší riziko. Investor se proto řídí:
• ze dvou akcií se stejní rizikem je lepší akcie s rostoucí výnosností
• ze dvou akcií se stejnou výnosností je lepší akcie s nižším rizikem
• ze dvou akcií - jedná nižší riziko, druhá vyšší výnosnost se vybere ta, která lépe vyhovuje vztahu investora k riziku.
• pokud lze snížit riziko bez snížení výnosnosti, je třeba to udělat.

• - podle přizpůsobení diskontní míry riziku

platí, že: oček. výnosnost = bezriziková úrok. míra + inflační prémie + riziková prémie, nebo:
očekávaná výnosnost = úroková míra státních obligací + tržní riziková prémie.
Pro konkrétní firmu
Očekávaná výnosnost firmy = úroková míra státních obligací + tržní riziková prémie x beta koeficient  rovnice CAPM
beta koeficient = riziko firmy/riziko portfolia
Vypočtená očekávaná výnosnost se použije jako náklady vlastního kapitálu pro výpočet kapitálových nákladů firmy.

Měření rizika
Rozptyl tržního výnosu - očekávaná hodnota druhé mocniny odchylky od očekávaného výnosu. Rozptyl
r~ - očekávaná hodnota (r~ - r)2 r~ - skutečný výnos,
r - očekávaný výnos
Směrodatná odchylka = rozptyl
Jsou to přirozené ukazatele rizika.
Máme-li projekty s přibližně stejnými oček. výnosy (ziskem, CF, výnosností), vybereme z nich ten, který má nejnižší rozptyl bud. Hodnot. Liší-li se srovnávané projekty velikostí vstupních hodnot (invest. náklady, velikostí zisku), potom budeme riziko posuzovat podle variačního koeficientu.

V podnikání převládá vyhýbání se riziku.

Analýza rizika:
• zjištění rizikových faktorů (ceny výrobků, surovina, energie, měnové kurzy, poptávka...)
• analýza citlivosti - určuje sílu vlivu na zisk
• stanovení oper. prostoru invest. projektu - vymezuje takové změny rizikových faktorů, v jejichž rámci je projekt ještě přijatelný.

Diverzifikace -
investování do různých akcí (CP různých firem) za účelem snížení rizika. Diverzifikace snižuje variabilitu - funguje proto, že ceny různých CP se nepohybují stejným směrem.

Riziko, které může být diverzifikací vyloučeno, se nazývá jedinečné riziko - vyplývá z toho, že určitá nebezpeční obklopující společnost jsou příznačná pro tuto společnost.
Diverzifikací neodstraníme tržní riziko - existují nebezpečí, která prolínají celou ekonomiku.

Vyjádření portfolia :

Portfolio matice /matice růst - podíl/.
Výrobky jsou hodnoceny z hlediska objemu výroby a z hlediska dynamiky vývoje trhu daného výrobku. Význam se posuzuje podle kombinace těchto hledisek. Nejrizikovější výrobky jsou ty, které jsou umístěny na rychle se rozvíjejících trzích, kde by vybudování silné pozice bylo spojeno se značnými investicemi.

GE - rastr
Umožňuje hodnocení portfolia podle většího množství charakteristik. To umožňuje vícefaktorový model hodnocení atraktivity trhu a konkurenčních předností. Je to v tabulce - přednosti vodorovně, atraktivita svisle.
Atraktivita:
1 velikost trhu a roční míra jeho růstu
2 kvalita trhu /rentabilita oboru, vstupní bariéry, substituty/
3 zásobování surovinami a energií
4 situace v okolí podniku /inflace, závislost na veřejném mínění, ekologické souvislosti, zákony.../

Konkurenční přednosti

1 relativní pozice na trhu (podíl a jeho vývoj, velikost a fin. Síla podniku,...)
2 relativní výrobní a zásobovací potenciál (hospodárnost, flexibilita výrobního zařízení, vlastnictví licencí, patentů, geografické přednosti)
3 relativní kvalifikace řídících pracovníků = profesionalita, prac. Nasazení
= znalosti, zkušenosti

PŘEDNOSTI
1 2 3
A chránit pozice investovat do rozvoje investovat uváženě vysoká

ATRAKTIVITA
B výběrově investovat do rozvoje výběrově investovat, upřednostňovat tvorbu příjmů omezit rozvoj

C chránit a přehodnocovat restrukturovat, upřednostňovat tvorbu příjmů sklízet malá
značné malé

3 skupiny políček:

1 A1, B1, A2 - do těchto výrobků je možno investovat jak do rozšíření výroby, tak do inovačního rozvoje
2 C1, B2, A3 - udržení pozic nasazením marketingového mixu
3 C2, B3, C3 - po využití zbytkového kapit. určeny k vyřazení
4 Ještě se mohou sestavit pomocné matice pro podrobnější vyhodnocení jednotl. faktorů.

Riziko

Riziko investování spočívá v tom, že předem není znám jeho výsledek: vynaložené prostředky mohou přinést velký zisk nebo ztrátu.
Postupy ocenění rizika:
• podle pravděpodobnosti možných výsledků
Z =  Zi x pi Zi je zisk dosažený s pravděpodobností pi
pi je pravděpodobnost výskytu určité výše zisku Zi
(s pravděpodobností 30 % bude dosaženo zisku 200 tis., s pravděpodobností 50 % - 300 tisk., s pravděpodobností 20 % 400 tis. , očekávaný zisk = 290 tis.)
Tento postup můžeme použít pro ocenění rizika v invest. projektech: budoucí hodnoty tržeb, nákladů, CF.
Obdobným způsobem je výpočet na základě pesimistických a optimistických hodnot.

Oceňování kapitálových aktiv

Dva modely: - model oceňování kapitálových aktiv CAPM
- arbitrážní cenový model ARBM

CAPM - platí pro všechny CP
Je to rovnovážný model, založený explicitně na maximalizaci užitku a dané přípustné množině portfolia. Ceny aktiv se určují z rovnováhy nabídky a poptávky po nich.
Očekávaný výnos i-tého CP = cena času + (cena rizika * velikost rizika)
Riziko se vyjadřuje beta instrumentem a je to hodnota jen tržního rizika, protože jedinečné riziko se odstraní diversifikací.
Graficky se CAPM vyjadřuje pomocí čáry kapitálového trhu a čáry trhu CP. Čára trhu CP - znázorňuje očekávaný výnos v závislosti na tržním riziku Čára kapit. trhu - je čára očekávaného výnosu jako fce rizika.
CAPM se dá použít pro určení požadované návratnosti CP, bude-li držen v rovnováze.
Má-li CP vyšší beta než trh  agresivní CP
Má-li CP nižší beta než trh  defenzívní CP

Rozšíření CAPM
1 liší se sazby, za které lze vypůjčovat a půjčovat
2 neexistence bezrizikového aktiva
ri=r0+ (rm - r0)*i

Verze CAPM pro dluhopisy

Kromě tržního rizika existuje ještě riziko úrok.
Sazby - měřítkem je durace.
ri=rf + (rm - rf)*i ri - oček. výnos z dluhopisu
rm - oček. výnos z tržního portfolia dluhopisů
i - Di/Dm - relativní durace - Di - durace i-tého dluhopisu
Dm - durace tržního portfolia
Tento vztah ale přeceňuje důsledky změn krátkých úrok. Sazeb na výnosy a ceny dluhopisů s vysokou durací.

Arbitrážní cenový model ARBM.
Rozdíly mezi CAPM a ARBM:
CAPM - generuje pouze jeden faktor - 
ARBM - generuje vícenásobný faktor /velikost firmy, P/E, dividendový výnos, velikost trhu/
U CAPM - je nutné, aby tržní portfolio bylo efektivní z hlediska vztahu střední hodnota - rozptyl.
ARBM - takové předpoklady nejsou nutné, místo toho se spoléhá na neexistenci bezrizikových arbitr. Zisků v tržní rovnováze.
ARBM - se dá použít na jakoukoliv podmnožinu všech aktiv
CAPM - jen na všechna aktiva
ARBM - musí opravit některé anomálie. CAPM  další faktory - velikost firmy, P/E, divid. Výnos.

Vertikální integrace

Firma je vertikálně integrovaná, jestliže její aktivity zasahují do více než jednoho navazujícího stupně výrobního procesu, transformujícího suroviny na finální statky.
Dvě formy:
• zpětná integrace - firma rozšiřuje svoji činnost do předchozího stupně výrobního procesu
• dopředná integrace - firma vstupuje do navazující fáze výr. procesu.
Motivy vertikální integrace
• nižší potřeba provozního kapitálu
• odstranění prohibitivních transakčních nákladů
• větší cenová konkurenceschopnost, jelikož odpadá vrstvení ziskových přirážek
• v případě dopředné integrace maloobchodních odbytišť jsou získány zaručené trhy.

Výrobkové portfolio

Hodnocení nabízených výrobků a služeb by měla dělat firma. Toto hodnocení by mělo zachycovat podstatné údaje o výrobku /úroveň, ziskovost, uplatnění na trhu, výhodách,.../

Ad 4.) Vnitřní výnosové procento

Metoda je rovněž založena na koncepci současné hodnoty. Spočívá v nalezení diskontní míry, při které současná hodnota očekávaných výnosů z investice se rovná hodnotě výdajů na investici  SHCF = IN.
Je-li VVP větší než diskontní míra zahrnující riziko, je projekt přes své riziko přijatelný. Je-li investice na úvěr, mělo by být VVP vyšší než úroková míra.

Ad 5.) Nákladová metoda
Používá se hlavně v projektech s neomezenou životností (zkombinují se předchozí metody a metoda volného CF).
Zhodnocení projektu
l z očekávaných ročních příjmů a výdajů vypočteme SHCF za několik prvních let (5 - 10).
2 pomocí perpetuity zjistíme konečnou hodnotu CF, kterou diskontujeme k nultému roku. Celková čistá současná hodnota projektu je dána součtem obou částí po odečtení nákladů.

Výběr z několika investic
Někdy máme kapitál na více investic - stanovuje se pořadí výnosností.
Výběr ze zaměnitelných, vzájemně se vylučujících variant
• můžeme použít statickou nákladovou metodu - srovnávaní provozních a jednorázových nákladů. Hodnotí se koeficient efektivnosti nebo jeho převrácenou hodnotou dobou návratnosti dodatečných invest. nákladů
Kef = Np(A) - Np(B) / Nj(B) - Nj(A)
Zpřesněním této metody je zahrnutí faktoru času - diskontováním budoucích hodnot nákladů. Můžeme použít tzv. zásobitele = 1 - (1/(1+ i))n

Nákladovou metodu používáme při různých ...

Nákladovou metodu používáme při různých provozních výpočtech nebo pro hodnocení u neziskových (ekologických) investic.

• metoda převedených nákladů
Podstatou je převedení jednorázově vynaložených nákladů na roční náklady pomocí koeficientu. Takto vypočtené roční náklady spolu s provozními tvoří celkové převedené náklady podle nichž se posuzuje.
Jednorázové (investiční, neinvestiční vynaložené při přípravě stavby, výstavbě a dobou náběhu na projektovou kapacitu).
Provozní (celkové roční výrobní náklady bez odpisů a zůstatkové ceny vyřazeného majetku).
Efektivnější je ta varianta, která dosáhne nižších celkových ročních prům. nákladů. Převodní koeficient (pro převod jednorázových) je vlastně úroková míra, vyjadřující buď minimální požadovanou výnosnost investice, nebo průměrnou cenu kapitálu.
Faktor času - výše odpisů a úrok ze zůstatkové ceny HIM se považuje za anuitu, ta se zjistí umořovatelem =
= i
1 - (1 / (1 + i))n

Roční průměrné náklady pomocí umořovatele =

Roční průměrné náklady pomocí umořovatele = jednorázové x umořovatel + provozní. Metoda se též nazývá metoda anuit.
Má-li firma několik možností investování a nemá kapitál na všechny, tak musí stanovit pořadí. Může pro každou z možností vypočíst VVP, ČSHI - má to však nedostatky - nebere v úvahu časové rozložení investic, změnu ceny kapitálu. Proto se používají složitější metody - matice budoucích investičních možností, lineární a jiné formy matem. programování.

Kapitálová struktura a náklady na kapitál
Kapitálová struktura viz. otázka číslo 4.
Náklady na kapitál
Financuje - li firma investici z vlastního kapitálu - nákladem je požadovaný výnos z kapitálu.
Je - li investice financována úvěrem - nákladem je úrok.
Podle jednotlivých kapitálových složek se obvykle počítá průměrné procento kapitálových nákladů.
Kapitálové složky: - základní jmění
- prioritní akcie
- různé druhy dluhů
- zadržený zisk

Metody se dělí:

1. Metoda výnosnosti investic
2 Metoda doby splacení
3 Metoda čisté současné hodnoty
4 Metoda vnitřního výnosového procenta
5 Metoda nákladová

ad 1.) Metoda výnosnosti investic
Vychází se z toho, že jak změny v objemu výroby, tak změny v nákladech, které investice vyvolá, se promítnou v zisku, který tak dostatečně charakterizuje investice.
Výnosnost se počítá: ri = Zr/IN , Zr = průměrný roční zisk
IN = náklady na investice - někdy průměrná cena investice
Rentabilita se srovnává s požadovanou mírou zúročení, pokud je vyšší, je investice zisková. Metoda nebere v úvahu všechny peněžní příjmy(odpisy,...), jen zisk. Nepřihlíží k rozložení času = statická metoda.
Obdobou je účetní míra výnosnosti = prům. roční příjmy(inflow) / celkové výdaje(outflow) - taky statické

ad 2.) Doba splacení

Dobou splacení je takové období, za které tok příjmů přinese hodnotu rovnající se původním nákladům. Čím kratší je doba splacení, tím je investice výhodnější.. Doba splacení musí být kratší než doba životnosti .
DS = náklady na investici / roční CASH FLOW (tak počítá se pouze, pokud jsou stejné částky).
Nevýhodou této metody je, že nebere v úvahu výnosy po době splacení a časové rozložení výnosů v době splácení. Proto nemůže být všeobecná, ale poskytuje informaci o riziku investice a likviditě investice (jak dlouho je kapitál vázán).
Vylepšením je metoda pracující s diskontovanými hodnotami - příjmy jsou diskontovány procentem nákladů na projekt nebo požadovanou výnosností  zahrnutí faktoru času.

ad 3.) Čistá současná hodnota představuje rozdíl mezi současnou hodnotou očekávaných příjmů a náklady na investici. (dynamická metoda)
ČSHI =  CF - IN
(1 + k) t
Je-li ČSHI kladná, investici můžeme přijmout. Je-li v diskontní míře zahrnuta i riziková prémie, pak investici můžeme přijmout i přes její riziko. Je-li ČSHI = 0, pak bylo dosaženo požadované výnosnosti. (jestliže ČSHI  0 pak zamítnout.
Bývá doplněna indexem současné hodnoty (výnosnosti)
IV = SHCF / IN = současná hodnota CF / náklady.
Je-li IV  1 - investici přijmeme. Index použijeme i při srovnání.

Dělení strategií:

• základní - rozhodují o druhu podnikání firmy
1. specializace - na jeden výrobek
2. diverzifikace - na více výrobků
3. kmenová orientace - jeden hlavní, další dílčí
• konkurenční
4. nízkých N
5. diferenciace
6. cenové prvenství
• operační
pomáhají naplňovat základní a konkurenční str.
- technologická, finační, marketingová ...

Hodnocení efektivnosti:
Kritérium: 1. Výnosnost
2 Rizikovost
3 Doba splacení
4. Cash - flow

Postup hodnocení efektivnosti investic

1. Určení kapitálových výdajů na investici - skládají se z:
• pořizovací cena investice
• zvýšení čistého pracovního kapitálu (zvýšení oběžného majetku minus zvýšení závazků)
• výdaje spojené s prodejem a likvidací nahrazovaného investičního majetku ( výdaje se snižují o příjmy z prodeje )
• daňové vlivy
Kapitálové náklady by se měly aktualizovat vzhledem k faktoru času a inflaci.
2 Odhad budoucích peněžních příjmů - zjišťuje se pomocí cash-flow
3 Určení “ nákladů na kapitál” vlastního podniku - financuje-li firma investici vlastním kapitálem , nákladem je pak požadovaný výnos, je-li investice financována úvěrem - nákladem je úrok. Kapitálové náklady se obvykle vyjadřují procentem = 3. případovka
4 Výpočet současné hodnoty očekávaných výnosů (cash-flow) - v ekonomickém životě působí faktor času, proto je nutné přepočítat CF na současnou hodnotu (srovnávání) = (CF)/(1+k)t

Metody hodnocení efektivnosti investic

Obecný efekt investic je cash-flow. Metody se dělí na dvě skupiny: - statické
- dynamické ( faktor času )
Statické jsou u méně významných projektů s krátkou životností.

• srážky při hotovém placení -

• srážky při hotovém placení - srážky poskytované při placení konečné ceny za zboží (tj. ceny, která je snížena o všechny možné typy srážek již dříve poskytnutých), je vázána na včasné zaplacení nebo zaplacení v určitém termínu (př. 2/10 - 2%, jestliže zaplatí do 10 dnů)
• kupóny - cena za ně je nižší než za normální platidla
Oceňování v regulovaných odvětvích národního hospodářství
1) Regulace cen:
• úředně stanovené ceny :
- maximální - nesmí se překročit
- pevná cena - není přípustné ji změnit
- minimální cena - není dovolené ji snížit
 určují cenové a místní orgány pro určený druh zboží, současně může být max. i min.
• věcné usměrnění cen:
- podmínky: max. rozsah zvýšení ceny zboží ve vymezeném období
max. podíl, ve kterém lze promítnout do ceny zvýšení cen vstupů ve vymez. období
závazný postup při tvorbě ceny nebo při její kalkulaci

• časové usměrnění cen:

- min. časový předstih pro ohlášení zamýšleného zvýšení ceny
- min. lhůta, po jejímž uplynutí lze uskutečnit zvýšení ceny
- časově omezený zákaz opětovného zvýšení ceny
 jestliže má prodávající na trhu monopolní (není pod soutěží) nebo dominantní postavení (nepodstatná soutěž)
tito prodávající jsou povinni oznámit kupujícímu zvýšení ceny min. 2 měsíce před termínem zvýšení ceny
• cenové moratorium: časově omezený zákaz zvyšování ceny nad současně platnou úroveň, který se vztahuje na dodané zboží na trhu, platnost max. půl roku, seznam zboží s regulovanými cenami (vázané ceny x volná cena = SxD) zveřejněn v cenovém věstníku
2) Cenová evidence a cenové informace
Prodávající vede evidenci pro zboží cenově regulované (kromě moratoria) + ceny spotřebního zboží prodávaného komerčnímu spotřebiteli
3) Cenová kontrola
důvody: - zda se neporušují ustanovení zákona o cenách
- ověření správnosti podkladů pro potřeby vyhodnocení vývoje cen, regulace cen ...
při porušení: pokuty - při stanovení výše se bere v úvahu doba porušování, míra zavinění, rozsah poškození
- udělují se do 1 roku od doby, kdy se orgány dověděly o porušení
3 let od porušení předpisů

Obchodně politická opatření při ...

Obchodně politická opatření při vstupu do mez.marketingového prostředí
- omezení/zvýhodnění ze strany vlády - podle liberalistických nebo protekcionistických opatření v obch. politice
 cla, dovozní přirážky, restrikce, podpory vývozu, antidumpingová opatření, embarga ...

11. Základy investičního rozhodování podniku

Investice - kapitálová aktiva sestávající ze statků, které nejsou určeny pro bezprostřední spotřebu (investiční, kapitálové, výrobní statky), ale jsou určeny pro užití ve výrobě spotřebních statků nebo dalších kapitálových statků.
Hrubé investice - celková částka nových investičních statků (budov, strojů) přidaná k existujícím statkům v určitém období.
Čisté investice - čistý přírůstek zásob investičních statků. Jsou to hrubé mínus odpisy.

Skupiny investic v podnik:
• finanční investice - nákup CP, vklady do jiných společností, dlouhodobé půjčky, nákup nemovitostí
• hmotné - výstavba nových budov, cest, nákup pozemků, strojů ( stálá aktiva, základní prostředky - HIM)
• nehmotné - nákup know-how, licencí, softwaru ... NIM

Zdroje financování investic

• vlastní zdroje - vklady vlastníků
• nerozdělený zisk - samofinancování
• odpisy
• výnosy z prodeje a z likvidace majetku
• cizí zdroje - investiční úvěr
• obligace
• nepřímo i krátkodobý úvěr
• dlouhodobé rezervy
• splátkový prodej
• leasing
• dotace
Optimální zadluženost je taková, při které celkové náklady na kapitál jsou minimální.

Volba strategií na základě analýzy odvětví:
• dle koncentrace:
- roztříštěné ... není dominantní výrobce, snadný vstup, průměrný vliv
- koncentrované ... těžký vstup, možnost velkého vlivu na trh
• dle doby:
- nové
- vyzrálé
- zanikající

• prodávající neplatí žádné dopravní N -

• prodávající neplatí žádné dopravní N - na rozsáhlých trzích, cena v místě výroby, N na dopravu a riziko nese kupující, prodávající platí N s nakládáním zásilky
- používají i obchodníci: VO - (Cash and carry - zaplať a odvez) - stanoví ceny k místu vydání zboží, tj.
vyplaceně sklad VO (další N a rizika s dodáním nese odběratel)
MO - cash and carry - hl v discount houses
• zahrnout část dopravného do ceny výrobku - jestliže je zákazník daleko a blízko něj je konkurence
 prodávající prodává za cenu = výrobní cena + část dopravného, které by bylo požadováno konkurenčním
prodávajícím v místě nejblíže zákazníka, za předpokladu, že konkurence dodává zboží při dodací podmínce
“vyplaceno továrna”
- hlavně pro firmy s vyššími FC a nižšími VC na jednotku  pokrytí FC výrobního podniku

• celé dopravné zahrnuto v ceně výrobku -

• celé dopravné zahrnuto v ceně výrobku - dodací cena stejná pro všechny kupující bez ohledu na jejich zeměpisné umístění na trhu výrobce ( kupující blíže platí “neskutečné dopravné”, tj. část N za vzdálenější kupující), v případě, že dodací N tvoří malou část N
- dopravné = průměrné dopravní N na trhu prodávajícího
- administrativní jednoduchost, možnost využít při celonárodní propagaci zboží

• oblastní cenová politika - stanovení konečných dodacích cen a započítání dopravních N podle oblastí - pro každou oblast stanovena jednotná dodací cena, při víceoblastním systému tvoří dopravní N do jednotlivých míst průměr dopravného do všech míst v oblasti
• systém základního bodu - základní bod je místo zvolené všemi prodávajícími n. výrobci v odvětví, ze kt jsou vypočítávány dopravní sazby pro celou oblast, je jich méně než výrobních míst (většinou se = nějakému důležitému výrobnímu místu) - použito např. v ocelářském průmyslu USA, tzv. Pittsburg plus system: cena = cena v určitém místě + dopravné z Pittsburgu bez ohledu na umístění prodávajícího
 u výrobků standardních s mnoha společnými znaky, kde je cena důležitější než značka, u zboží
s pevnými N pro výrobu dosti vysokými a tvořícími značnou část celkových N, u velké výrobní kapacity a
potíží s odbytem n. u málo výrobců v odvětví
- v případě rozšíření odvětví možno nahradit mnohobodovým systémem (nutná dohoda mezi výrobci)
- nevýhody: omezení cenové konkurence mezi výrobci, časté křižování dopravních cest, neoblíbenost u
kupujících blízko dopravců, kteří musí platit neskutečné dopravné

3 Systém srážek a slev v cenové politice podniku

- projev “uznání” dalšímu článku distribuce za splnění určitých podmínek nebo provedení určité činnosti, jejichž hodnota má být ekvivalentní celkové částce snížení
• obchodní srážky (rabaty) - úhrada činností, výše je ovlivněna způsobem distribuce (počet článků), druhem zboží, srážkové % počítáme z výsledné předchozí částky (př. 30 a 8%)
• sezónní srážky - obchodníkům, kteří objednali zboží v mrtvé sezóně nebo mimo sezónu  nepřerušení výr. procesu a využití kapacity fy
• slevy na propagaci - obstarává obvykle maloobchod ve svých prodejních prostorách, výše podle toho, zda výrobce sám provádí propagaci
• srážky na množství (množstevní rabat) - výrobce nebo prostředníci vždy dalšímu článku distribučního procesu (př. velkoprodejny - nákup v rodinném balení), hlavně u výrobků rychle podléhajícím zkáze a které jdou na odbyt pomaleji
- srážka při nákupu určitého množství najednou - čím víc, tím větší srážka
- srážka podle výše celkového objemu nákupu za určité období bez ohledu na množství, které bylo
nakoupeno najednou

• lízání smetany ...

• lízání smetany(“smetánkové ceny” - skimm - the - cream pricing) - vysoké úvodní ceny výrobku při zavedení
- u velmi náročných, vysoce nápadných, odlišných a technicky složitých
výrobků, kt jsou novinkami a zákazník si nedovede udělat představu o jejich
skutečné hodnotě (svého času např. TV, satelitní antény, kosmetické krémy s liposomy ...),
zároveň pronikavá propagace (možnost  cen v př neočekávaného zájmu o výrobek,
vysoká cena udržuje stálou D x vytížení výrobní kapacity)
 hlavní je módnost a hledisko společenské prestiže, ne cena
- vysoká cena přinese Z, vymezuje trh - obyvatelé s  důchody a kupní silou
(později může p a proniknout na trhy s nižším důchodem)
 volba jedné z těchto taktik podle druhu výrobku a postavení konkurence na trhu

• maximalizace zisku -

• maximalizace zisku - fy tento cíl sledují, ale neuvádějí ve zprávách (x ztráta goodwill u zákazníka)
- uplatňovat dlouhodobě, přijmout i krátkodobé ztráty (jinak příliš velký zisk  vstup nové fy do odvětví,
veřejné mínění n. vládní zásahy   ceny) - maximalizovat zisk při takové produkci, kdy je největší
rozdíl mezi příjmy (výnosy) a N  MR = MC
- stupňování Z s ohledem k ostatním částem marketingového programu, např. v obchodních domech žádané zboží prodáváno s  Z n. se ztrátou, ale právě tyto ceny způsobí příliv kupujících a nepřímo působí na ceny ostatního zboží

2. Územní cenová politika
- otázka dodacích podmínek a hlavně otázka dopravného, resp. otázka dopravních N a dalších N spojených s dodávkami zboží
- náklady mohou nést prodávající, kupující n. se mohou o N dělit

• reakce na ceny konkurence -

• reakce na ceny konkurence - stanoví ceny, aby čelily konkurenci, předešly ji n. ji následovaly (zejména zásada “následuj cenového vůdce” - ceny v souladu s cenami konkurence, cenový vůdce natolik silný, že vedení cenových válek je pro menší fy neúspěšné)
- zkoumání pravděpodobné reakce konkurence na cenu výrobku po uvedení na trh  konkurence, kt může ohrozit, a proto fa musí vzít její cenu v úvahu - výrobce podobného výrobku a zastupitelných výrobků (= tradiční i zdánlivě odlišné výrobky - např. při nové oceli v úvahu cenu hliníku a umělých hmot jako zastupitelných materiálů pro ocel)
• udržení n. zlepšení podílu na trhu - fa může získávat stanovený Z, ale její podíl na trhu se může   současně by měl být stanoven  podílu na trhu (moc velký  podílu - zásah státu do cenové politiky fy), porovnání plánovaného a skutečně dosaženého podílu na trhu
- je snazší rozšiřovat menší než udržovat velký podíl na trhu
 stanovení podílu ovlivní i volbu metody stanovení ceny, možno použít také necenovou soutěž, tj.
propagaci a další složky marketingové komunikace (reklama -forma placené náborové činnosti, kt má za úkol vzbudit zájem zákazníka o určité myšlenky, výrobky n. služby a přesvědčit ho o koupi osobní nabídka zboží , podpora prodeje - nákupní kupóny, poskytování slev, mimořádných rabatů, bezplatných vzorků, veletrhy ..., publicita - bezúplatně, s využitím všech dosažitelných médií zapůsobit na potenciálního zákazníka a tak dosáhnout zvýšení odbytu).

- nutno uvážit:

- nutno uvážit: výrobní možnosti (if stanoví  cenu, trh ihned akceptuje, ale fa nakonec nedokáže trh uspokojit vzhledem k malé
výrobní kapacitě  ztráta goodwill x tato taktika úspěšná na trhu s elastickou D - nízká cena
vede k  obratu, N na jednotku a  Z v dlouhém období)
postavení konkurence (možnost proniknutí konkurence a obsazení trhu - if konkurence může
proniknout rychle, fa stanoví  cenu)
• taktika pronikavého oceňování (penatration pricing) - rychlé a trvalé proniknutí na trh s poměrně nízkou úvodní cenou, dosažení trhu okamžitě, před proniknutím konkurence n. ji od vstupu odradit
- jestliže vstup na trh není tak složitý - hlavně u výrobků širokého užití, výrobně
nenáročných, s  elasticitou D
- pouze prodeje ve velkém jsou výhodné, cenová taktika agresivní a pronikavá,
bude čelit silné konkurenci

 použít v těch odvětvích,kde je fa se silným ...

 použít v těch odvětvích,kde je fa se silným postavením na trhu = cenový vůdce, ostatní se
musí této ceně přizpůsobit - udržet se na trhu je pro ně rozhodující
+ u zboží, u kterého se udržuje tzv. “tradiční úroveň cen” (např. cukrovinky levné, aby se
mohly použít automaty na mince): jestliže by měl p - neudělá to, raději upraví N nebo
zhorší kvalitu
p- neovlivní  počtu prodaných jednotek
natolik, aby p bylo výhodné
... cena výrobku na trhu  uváží se obchodní rozpětí a dospěje se k ceně - výrobce posoudí, zda za
tuto cenu může vyrábět (musí pokrýt N + Z)

• cena nad -

• cena nad - jestliže je výrobcovo postavení na trhu dost silné n. při vysoké úrovni poskytovaných služeb
- hlavně v MO u značkového zboží, technicky náročného, vysoce kvalitního zboží v prodejnách
s pověstí prodejen exkluzivního zboží výjimečných vlastností
• cena pod - v MO i průmyslových oborech (dle situace v oboru)
* jestliže silné postavení na trhu - pro ostatní nevýhodné  všeobecné  cen
* v MO - “discount houses” - prodej značkového zboží bez jakýchkoliv dalších služeb, na
místech, kde je nájemné min  ceny o 10 - 30%nižší, obchodníci mají nižší obchodní
rozpětí, vyšší
objem výrobků, specializace na výrobky s elastickou (tj. výrobky, u kterých hlavně
cena ovlivní D)  výrobci tento prodej podporují, protože znamená snížení jejich N oběhu

Cenová politika podniku

Základní cíle: Proč? - za účelem dosažení Z
Co? - hierarchie cílů, rozhodovací proces
Jak? - hospodárnost, tj. co nejlepší výsledky s co nejnižšími N

1 Cíle, které podnik sleduje stanovením ceny
 volba metody stanovení ceny je ovlivněna situací na trhu, úrovní D a situací uvnitř podniku na určení ceny působí různé faktory - výrobní možnosti podniku, úroveň výrobních a prodejních N, výše očekávaného zisku ...
- stanovení ceny je ovlivněno cíli fy (cen politika jako součást marketingového programu), cíle určuje před n. současně se stanovením ceny
Druhy podnikových cílů:
• dlouhodobá stabilizace cen - v oboru se silným podnikem, hlavně v oborech, kde se často  D a je snaha dosáhnout pevnosti v cenách - pouze určitá souvislost mezi cenami vedoucí fy a ostatními, vedoucí fa může přimět ostatní k přijetí jeho cíle (např. formou krátkodobého ostrého  cen)
 zřekne se okamžitých zisků, aby své zisky zvětšila v perspektivě delšího období

- vyzkoušení prodeje ve vybraných oblastech -

- vyzkoušení prodeje ve vybraných oblastech - pokud možno stejné podmínky prodeje, možnost
stanovit více cen, u pružnější D možnost stanovit nižší úvodní cenu, metoda
rozhovorů - jestliže nemůže do oblasti dostat dostatečný počet výrobků
- cena srovnatelných konkurenčních výrobků - porovnává sám výrobce
nedostatky: předpokládá neměnné N, určitá přesnost jen v krátkém období ( cen při rychlé  podmínek trhu  nepřesnosti), výrobce musí hledat způsob N, aby dosáhl  počtu jednotek výrobků, které prodává v tzv. poli nejistoty, ztrát
výhody: názornost daná možností grafického znázornění

- Ceny založené pouze na vztahu k trhu
- zkoumání cen konkurence  stanovení cen , nebo odpovídajících cenám konkurence a čelit jim
• stejná cena: jestliže se výrobky neliší - hlavně u oligopolní konkurence u nediferencovatelných výrobků
hromadného charakteru a stejným nebo velmi podobným užitím, tj. na trhu s málo výrobci
nebo prodávajícími, kteří prodávají málo se odlišující výrobky
 cena podle podmínek trhu a v souladu s nimi (jestliže stanoví nižší cenu, musí ji  i ostatní,
jinak by 1. firma získala zvláštní zisk  tržní cena na nižší úrovni při stejném podílu firem
na trhu ...
stanovit na úrovni cen konkurence a ne ji

 tato koncepce nebere v úvahu vliv trhu ...

 tato koncepce nebere v úvahu vliv trhu (vliv D), předpokládá, že všechny výrobky budou prodány (jestliže se vyrobilo méně, každá jednotka musí být prodána za vyšší cenu, aby se pokryly N a byl vykázán Z), nejasná představa o elasticitě D a cenách konkurence, odhad odbytu (resp. očekávaný obrat), výpočet AC a stanovení fixní přirážky v % AC (průměrná přirážka se liší podle druhu zboží (pro sezónní, luxusní a speciální - tj. cenově nepružné zboží s nároky na skladování, manipulaci, rychle podléhající zkáze apod.)
- N + přirážka = prodejní cena (pokrývá N přímé a nepřímé a přináší firmě Z  kalkulační (účelové) třídění N
- tato koncepce používá také prostředníky (MO i VO) - přidá k ceně od výrobce přirážku = obchodní rozpětí, kt. je nutná k dosažení Z a úhradě obchodních N ( nemůže je vypočítat přesně  na základě svých zkušeností se zbožím a trhem), je různá podle druhu zboží, způsobu prodeje (samoobsluha x pultový prodej), charakteru výrobku (nábytek, klenoty, kožešiny x drogerie).
- jestliže není možné za tuto cenu prodat   obch. rozpětí


- Odhad poptávky po výrobku
- nutno u nových výrobků ( zavedené výrobky - ceny způsobená  v N díky inovaci výrobku akceptována)
 stanovit pravděpodobnou cenu a v tomto rozmezí zkoumat a odhadovat D (výhodnější je stanovit úvodní cenu vyšší, její  pak trh přijme jako slevu) x nové výrobky, které trh nepřijme - market failures

způsoby: -

způsoby: - prostředník (VO, MO) - jeho posouzení ceny ukáže, zda s cenou souhlasí a má na prodeji zájem,
odraz jeho zkušeností v oboru
- navrhovaná cena může být :
* původní p nízká - jestliže moc , nedůvěra zákazníka n. ztráta prestiže
firmy  porucha podmínek D (její inverze, protože při p Q) ...
hlavně u exkluzivního, značkového zboží
* původní p vysoká - jestliže podmínky výroby nedovolí p, zánik
výrobku a jeho neuvedení na trh
- mínění potenciálních zákazníků - nezbytné uvážit subjektivnost názorů a možnost vyvozovat
z nich závěry (rozdíl mezi souhlasem s cenou a ochotou ji
zaplatit)

modely:

• Stackelbergův model množstevního vůdcovství - jedna z firem je vůdcem, který stanovuje objem své produkce, ostatní firmy ji následují, vůdce při rozhodování zvažuje očekávané reakce následovníka, např. IBM
• Cenové vůdcovství - jedna firma stanoví cenu za svůj produkt, druhá firma se rozhoduje pouze o tom, kolik svého produktu za tuto cenu nabídne, vůdce opět bere v potaz očekávané chování následovníka, např. zpracovatelské rafinerie
• Cournotův model simultánního stanovení množství - každá firma volí takový objem produkce, aby při dané víře v očekávané chování druhé fy maximalizovala své zisky, v rovnovážném stavu každá firma zjistí, že její očekávání o volbě ostatních firem se potvrdila (řešením je průsečík obou křivek odezvy obou firem)
• Bertrandův model simultánního stanovení ceny - každá firma volí cenu při určité víře ve výši cen zvolených druhou firmou, jediná rovnovážná cena je dosažena při konkurenční rovnováze (p nemůže být  MC)
• Nekalá kooperace (koluze) - firmy maximalizují zisk celého odvětví
- nestabilní - každá firma je v pokušení  svůj smluvně stanovený prodej ve
víře, že ostatní firmy tak neučiní a ona tak  svůj zisk  systém
trestů za podvádění
Srovnání: kartel - nej objem produkce za nej ceny
Bertrand = konkurence - nej objem při nej cenách
zbytek - mezi

10 Cenová politika podniku

Determinace cenové tvorby v závislosti na tržní struktuře
Trh určuje: co?, jak?, pro koho? vyrábět
Tržní struktuře vládnou: spotřebitelé  preference
technologie  hranice produkčních možností
Chování státu: efektivnost, rovnost, stabilita + protimonopolní politika (podpora konkurence, zamezit vzniku monopolu, ochrana spotřebitele)
Nabídka a poptávka jako faktory ovlivňující tvorbu cen
S - úhrnné množství výrobků nabízených výrobci na trhu, ovlivněna:  v koupěschopné D,  platů a mezd, v cenách výrobků, ve struktuře spotřeby, výroby ...
cenová elasticita S = %q/%p
D - množství zboží, které chce obyvatelstvo na trhu koupit a má pro tuto koupi příslušné peněžní prostředky - je určena souhrnem části důchodů určené na nákup zboží na trhu, ovlivněna:  důchodu, cen spotřebního zboží, nákupní psychologií a zvyklostmi kupujícího ...
cenová elasticita D = %q/%p
důchodová elasticita D = %q/%m kde m - část důchodu určená k nákupu na trhu, tj. kupní fondy
obyvatelstva
... m  D po zboží dlouhodobé spotřeby, především investičního
charakteru a D po službách
- elastická -   1 ... p q,  tržeb
- neelastická -   1 ... p  q,  tržeb
- jednotková -  = 1

Metodické přístupy ke stanovení cen

Výši ceny ovlivňuje vnitropodnikové hledisko ( výše N a očekávaného zisku ), situace na trhu (S a D, postavení a síla konkurence, zastupitelnost výrobku ...). Podniky berou v úvahu řadu hledisek a cenu stanovují komplexně.
Cena = specifická forma směnné hodnoty :
 cena horní (zákazník ochoten zaplatit), dolní (podle N +Z) - může být  na dlouhodobě udržitelnou min cenu (pouze N) n. až na krátkodobě udržitelnou cenu ( úroveň VC)
zvláštní druhy cen: clo, dopravní tarif (cena za přepravní služby)
- Nákladová koncepce ceny (stanovení ceny přirážkou)
N(costs) jsou hodnotovým vyjádřením všech vstupů VF vkládaných do výroby).
Prodejní cena = celkové průměrné N podniku +  , která představuje zisk, který chce podnik dosáhnout, eventuálně přirážku, fixně stanovenou v % průměrných N ... cost plus pricing (average costs per unit plus a desired profit)
N podniku se skládají z různých typů N, které se podílejí různým způsobem na konečném výnosu podniku = klasifikace N podle jejich vztahu k objemu produkce:
- fixní (stálé) N = FC (fixnost vzhledem ke krátkém období)
- variabilní (proměnlivé) N = VC ( se podle množství vyrobeného zboží)
- celkové N = TC = FC + VC
- průměrné fixní N na jednotku produkce = AFC = FC/q
- průměrné variabilní N na jednotku množství = AVC = VC/q
- průměrné náklady = AC = TC/q
- mezní (marginální) N = MC (N potřebné na výrobu eventuálně prodej jedné další jednotky výrobku)

Každá firma čelí klesající křivce D, ...

Každá firma čelí klesající křivce D, má určitou tržní sílu a může stanovit cenu, podstupuje konkurenční boj o zákazníka. Neexistuje omezení pro vstup.
Platí: 1. Každá firma prodává takové množství za takovou cenu, jaké odpovídá
D, před kterou je fa postavena
2. Každá firma při dané D maximalizuje své zisky (tzn.  AC)
3. Nový vstup tlačí zisky každé fy k nule

 AC je tečnou D, situace je Pareto neefektivní - p  MC
Existuje nadměrná výrobní kapacita  - nechá se škála S a plýtvání zdroji nebo omezení S a efektivní využití zdrojů ... záleží na vyspělosti ekonomiky

Chování podniku v různých formách oligopolního prostředí
Oligopol - konečný počet firem, mají vliv na cenu
Duopol - forma oligopolu pro 2 firmy v odvětví, vyrábějí identický produkt

Přirozený monopol

- při ceně, kt odpovídá optimální produkční úrovni (MR = MC) by monopol zaznamenal
ztrátu (velmi vysoké FC a velmi nízké MC)  regulace státem (stanoví cenu na úrovni AC
= D, problémem určení skutečných N fy, např. elektřina, plyn , telefon) n. provozování státem
(veřejná doprava)

Předpoklady vzniku monopolu:
- MES (minimální efektivní rozsah) = produkční úroveň min AC ve vztahu k velikosti poptávky
- historické důvody - fa byla první a vytvořila si N výhody
- kartel - fy maximalizují zisk odvětví jako celku, nelegální
Monopolní chování
- cenová diskriminace = prodej jednotlivých jednotek produkce za různé ceny
I. stupně - každá jednotka produkce je prodána tomu jednotlivci, který si jí nejvíce cení, tj. za maximální cenu,
kterou je kupující ochoten zaplatit (veškerý přebytek připadá producentovi, výsledek je PE, př.- aukce)