Problematika prolíná svým významem, rozsahem a zaměřením více odvětvími veřejné správy, zejména však správy bezpečnostní a správy obrany.
Ústavní zákon o bezpečnosti České republiky: Zajištění svrchovanosti a územní celistvosti ČR, ochrana jejích demokratických základů a ochrana životů, zdraví a majetkových hodnot je základní povinností státu.
Bezpečnost České republiky zajišťována ozbrojenými silami, ozbrojenými bezpečnostními sbory, záchrannými sbory (Hasičský) a havarijními službami.
Povinnost podílet se na zajišťování bezpečnosti České republiky uložena státním orgánům, orgánům územních samosprávných celků a právnickým a fyzickým osobám.
Civilní kontrola ozbrojených sil.
Možnost vyhlásit nouzový stav, stav ohrožení státu nebo válečný stav. Nouzový stav a stav ohrožení státu se vyhlašuje pro omezené nebo pro celé území státu, válečný stav se vyhlašuje pro celé území státu. Institut válečného stavu je nutno věcně zařadit do oblasti správy obrany státu.
Krizové řízení - souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik, plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s řešením krizové situace.
Krizovou situací je mimořádná událost, při níž je vyhlášen stav nebezpečí nebo nouzový stav nebo stav ohrožení státu. Ústřední krizový štáb, krizové štáby, krizové plány. Bezpečnostní rady kraje a obce.
Stav nebezpečí pro území kraje nebo jeho část.
Povinnosti právnických a fyzických osob při přípravě na krizové situace i k řešení těchto situací, jakož i náhrady za omezení vlastnického práva, poskytnutí věcných prostředků a vykonání pacovní povinnosti a pracovní výpomoci.
Sankce za nesplnění povinností podle zákona o krizovém řízení.
Složkami integrovaného záchranného systému - Hasičský záchranný sbor ČR, jednotky požární ochrany, zdravotnická záchranná služba a Policie ČR. Koordinační, řídící, kontrolní a kocepční úlohu má ministerstvo vnitra.
Žádné komentáře:
Okomentovat