1.ŘÁDNÉ – brání se proti nepravomocnému rozhodnutí, ještě nenabylo právní účinnosti, do 15 dnů do ohlášení rozhodnutí, různé důvody
Prostředky – odvolání – odkladný účinek (lhůta končící o víkendu se přesouvá na pracovní den), rozklad – řádný spr.prostředek proti rozhodnutí ústředního orgánu – v 1.stupni instituce, v 2.stupni předseda (ministr) – na základě komise
2.MIMOŘÁDNÉ – rozhodnutí již pravomocná, delší lhůta, důvody jsou omezené.
Prostředky – průzkumné řízení, obnova řízení
Exekuce – nucený výkon správního rozhodnutí, - na peněžitá plnění (neobsahuje vlastní úpravu -> daňový řád, celní úřady vymáhají); - na peněžitá plnění (spr.řád)
Normativní správní akty, jejich charakteristika a členění. Právní předpisy jednotek územní samosprávy.
Normativní
Normativní správní akty jsou vydávány buď jako
normativní akty vnější, jde pak o právní předpisy, nebo jako
interní normativní akty, neboli služební instrukce.
př.předpisy vydané správními orgány => „správní předpisy“ – podzákonné pr.předpisy, nižší právní síla, lze použít mezi vyhláškami, ale jou v souladu se zákony
odvozené – k nim patří normativní pr.předpisy
originální
obecná závaznost (neplatí ale pro všechny) je univerzální, úžeji vymezený okruh lidí -> vymezujeme je obecnými znaky
nařízení vlády - na základě ústavy, v mezích zákona
Vyhlášky ministerstev a jiných ústředních org.státní správy – vydávají na základě zákona, v mezích zákona a z provedení zákona, jsou-li k tomu zákonem zmocněna, prováděcí předpisy, kterými se konkretizují
Jiné orgány st.s. – územní orgány, omezenější působnost než u ministerstev
Právní předpisy územní samosprávy - v samostatné působnosti – obecně závazné vyhlášky; - v přenesené působnosti – nařízení
Žádné komentáře:
Okomentovat