1. zvýšení ceny o 1% vyvolá méně jak 1% nárůst nabízeného množství
2. snížení ceny o 1% vyvolá méně jak 1% pokles nabízeného množství
Cenová elasticita nabídky nám de facto udává, jak citlivě může odvětví zareagovat na změnu cen změnou výstupu →
- na reakci potřebují čas ( přizpůsobit výstupy změny cen )
- rozlišujeme časová období nabídky
Čím je delší čas na přizpůsobení, tím větši je elasticita reakce nabídky a tím menší je vzestup cen.
3 časová období rovnováhy ( vycházející z elasticity nabídky )
1. rovnováha ve velmi krátkém období
2. rovnováha v krátkém období
3. rovnováha v dlouhém období
ad 1 )
- nabídkové prvky nemají čas se přizpůsobit
- cena musí výrazně vzrůst, aby v danou chvíli fixní nabídku rozdělil mezi silnější poptávku
- E ´ - nová tržní cena, rovnovážná pro velmi krátké období ( mini )
ad 2)
- dochází k určitému přizpůsobení práce a variabilních faktoru ( zintenzivnění výrobního procesu → dodatečné množství )
- E´´ = rovnovážná cena pro krátké období ( short )
ad 3)
- dochází k plnému přizpůsobení všech faktorů – fixních i variabilních ( investic, nová struktura )
- E´´´= rovnovážná cena pro dlouhé období ( long )
Žádné komentáře:
Okomentovat