Částečně veřejné statky jsou statky, kde vyloučení je sice možné,
ale není žádoucí. Například je možné zavést poplatky za využívání
mostu. Ale náklady na realizaci tohoto opatření budou vyšší než přínos
z něho. Dalším důvodem může být to, že pokud je most využíván pouze
z části jeho maximální kapacity, zavedením poplatků nastane odliv
"zákazníků" využívajících most, což není veřejně prospěšné. Jiná
situace je u mostu, kde poptávka po využití tohoto mostu je vyšší než
kapacita mostu. V tomto případě zavedení poplatků může působit jako
vhodné regulační opatření, navíc přinášející zvýšení veřejných příjmů.
Veřejný sektor poskytuje také soukromé statky. V České republice jde
především o provozování železnic, poštovních služeb, a alespoň zatím
také provozování telekomunikací, výroba, transport a rozvod elektřiny
a transport a rozvod plynu. Tyto služby provozují buď státní podniky
anebo akciové společnosti, v nichž má rozhodující vliv stát.
V současné době se již většinou nejedná o oblasti ve kterých by měl
stát vyhrazený monopol, nicméně poskytování těchto statků veřejným
sektorem stále převažuje.
Žádné komentáře:
Okomentovat