Zjišťování a možnosti praktického využití cenové pružnosti nabídky
Cenová pružnost nabídky charakterizuje odezvu prodávajících na změny cen. Nabídka je cenově pružná, jestliže prodávající reagují na změny cen silněji a procentní změna nabídky je vyšší než procentní změna cena. Cenově nepružná nabídky vyjadřuje případy, kdy jsou procentní změny nabídky menší než procentní změny ceny.
% změna nabízeného množství
Es = __________________________________
% změna ceny
Es je cenová pružnost nabídky
Na cenovou pružnost nabídky působí povaha statku, technologie, existence dobrých substitutů a čas.
Krátké období
- prodávající nemůže reagovat na zvýšení poptávky jinak než cenově
- nabízené množství nelze zvýšit
- v období, které není dost dlouhé, není čas na vytváření nových výrobních kapacit, je možné zvyšovat nabízené množství, ale za cenu uhrazení vyšších nákladů
Dlouhé období
- nové kapacity, nabídka se stává pružnější
- ve velmi dlouhém období se prosazuje technický pokrok
Žádné komentáře:
Okomentovat