1.) Vymezení pojmu:
 tento pojem platí pro všechny veřejné rozpočtové soustavy, kde je více než jedna úroveň
 zkoumá vztahy uvnitř veřejné rozpočtové soustavy po vertikální i horizontální struktuře
 jak optimalizovat fiskální funkce na straně příjmů i výdajů
Struktura veřejných rozpočtů:
 horizontální a vertikální (3 modely):
Plně centralistický : veškeré příjmy jdou do státního rozpočtu a ten je potom dělí mezi místní rozpočty výhody - rovnost všech regionů, není daňová konkurence nevýhody - potlačena iniciativa MR, neinformovanost
2.) Prostorové aspekty jednotlivých fiskálních funkcí
Ztráty státního rozhodnutí:
 stát nikdy nemůže správně rozhodnout o regionálních záležitostech
Daňové určení:
 zajišťuje výnosy jednotlivých daní
 míra decentralizace veřejných příjmů je nižší než míra decentralizace na straně výdajů
 nástroje:
1.)  dotace
2.)  podíl MR na centrálních daních
3.)  uplatnění přirážek k jednotlivým daním
 daňová pravomoc ze zákona umožňuje nižším stupňům uplatnit přirážku na základě centrálních daní
 problémy decentralizace fiskálních funkcí
Žádné komentáře:
Okomentovat