Rozpočtový proces:
 vše od zahájení návrhu až po realizování a vyúčtování způsobu plnění a po schválení státního závěrečného účtu
 státní závěrečný účet není zákon, ale musí být schválen
 4 fáze:
1.)  sestavování
2.)  projednávání a schválení
3.)  realizace (plnění)
4.)  kontrola plnění (průběžná nebo následná)
 Základní problémy:
          1.) Kdo, kdy, na jaké období a pole jakých zásad sestavuje návrh rozpočtu?
     Ministerstvo financí - projednává se správci jednotlivých kapitol státního rozpočtu
2.)  Kdo projednává a schvaluje návrh?
     Nejdříve projedná vláda a ta to dá ke schválení parlamentu - návrh prochází i všemi výbory. Schvaluje   
      poslanecká sněmovna
3.)  Jakým otázkám je věnována pozornost?
 Nejdůležitější je struktura příjmů, výdajů a navržení salda
4.)  Kdo odpovídá za realizaci státního rozpočtu a kdo zabezpečuje pokladní plnění rozpočtu?
 Za realizaci odpovídá ten, kdo ho navrhl - vláda a ministerstvo financí. Pokladní plnění rozpočtu 
 znamená postup veřejných příjmů na veřejný účet státního rozpočtu a čerpání veřejných výdajů 
 z veřejného státního účtu u ČNB
5.)  Kdo projednává a schvaluje státní závěrečný účet?
      Ten, do schválil státní rozpočet - parlament.
 Soustava (veřejná rozpočtová soustava
a)  orgány a instituce odpovědné za rozpočtový proces (v souvislosti všech rozpočtů)
b)  samotné rozpočty
vztahy mezi všemi subjekty a stupni Struktura soustavy:
 souvisí se strukturou státu - např. federální rozpočet, republikový rozpočet
 v ČR - republikový rozpočet - okresní rozpočet (chystá se i regionální) - místní rozpočty
 veškeré záležitosti, které souvisí s veřejnou rozpočtovou soustavou jsou vypravovány zákonem - tzv. „rozpočtová pravidla“ (č. 576/1990 Sb.)
 Nejdůležitější problémy:
1.)  daňové určení - ustanovení jaké výnosy a ze kterých daní, kam jdou
2.)  sankce - za co a v jakých případech
3.)  možnosti  přesunu uvnitř jednotlivých rozpočtů
4.)  pravidlo hospodaření se státními prostředky
1.) Veřejné rozpočty:
a)  státní rozpočet
b)  rozpočty obcí a okresních úřadů
2.)  Státní fondy
a)  fondy tržní regulace v zemědělství
b)  fondy životního prostředí
c)  zúrodnění půdy
d)  pro podporu a rozvoj ČR kinematografie
e)  kultury
f)  národního majetku
g)  pozemkový fond
3.)  Státní pojistné fondy
a)  fondy zdravotních pojišťoven
 Orgány rozpočtové soustavy:
 Ministerstvo financí ČR
 Finanční úřady - 223  (75 okresů a 12 obvodů)
 Finanční ředitelství - 8
 Finanční odbory měst, obcí, rozpočtové organizace, příspěvkové organizace
 Mimorozpočtové fondy:
 PGRLF a. s. - Podpůrný a garanční lesnický fond (r. 1993) EGAP - Exportní garanční a pojišťovací společnost a. s. (r. 1992) ČEB - Česká exportní banka (r. 1994) ČMZRB - Českomoravská záruční a rozvojová banka a. s. (r. 1992)
- jsou to organizace, které mají podpořit vládní rozpočet - jsou i garantem 
- vládní organizace - 30 - 100% účast státu
 Rozpočtové zásady:
 každoroční sestavování a schvalování
 reálnosti a pravdivosti - dobrý odhad příjmů SR
 úplností a jednotností
 dlouhodobé vyrovnanosti
 publicity
 Vždy existují projekty, které byly schvalovány už předchozími vládami - dlouhodobé projekty
 Státní pokladna:
 útvar, který odpovídá za rozpočtovou likviditu
 Kontrola SR:
 ministerstvo financí
 nejvyšší kontrolní úřad
 závěrečný státní účet
Žádné komentáře:
Okomentovat