Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

agregátní nabídka v dlouhém období

agregátní nabídka v dlouhém období (stejná u Keynese i Monetaristů):
- v dlouhém období vyvolá růst cenové hladiny silnější tlak na růst mzdových nákladů i na růst cen ostatních nákladových položek
- růst cenové hladiny při fixní nominální mzdové sazbě má za následek pokles reálných mzdových sazeb (za stejné peníze koupím méně) – tzn. pracovníci chtějí zvýšit nominální mzdové sazby, což pro firmy znamená růst nákladů
- v důsledku růstu nákladů nebudou mít firmy zájem zvyšovat objem produkce a křivka agregátní nabídky v dlouhém období se stává vertikální (protíná vodorovnou osu na úrovni potenciálního produktu Y*
- růst nebo pokles agregátní poptávky je vyjádřen pohybem její křivky (AD) nahoru nebo dolů a to povede při stabilní křivce LRAS1 dlouhodobě pouze ke změně cenové hladiny a tím i nominálního produktu
- reálný produkt se nemění, nový rovnovážný bod E2 leží přesně nad původním bodem rovnováhy E1
- dlouhodobě se reálný produkt může zvýšit (snížit) jen tehdy, zvýší-li se (poklesne-li) dlouhodobě potenciální produkt, posune-li se křivka LRAS1 doprava (nebo doleva) LRAS2

Žádné komentáře:

Okomentovat