4) vrchol:
- je bod, ve kterém skutečný (reálný) produkt dosahuje maxima (horní bod zvratu)
fáze expanze – (rozmach, vzestup) – tzn. růst reálného produktu, na konci této fáze dochází k hornímu bodu obratu (vrchol)
- je doprovázena analogickými jevy, ale v opačném směru – tzn. roste zaměstnanost a produkt atd.
dvě možnosti vývoje cenové hladiny (resp. míry inflace) v této fázi na základě:
a) pozitivního poptávkového šoku
- agregátní poptávka roste
- expanze stimulovaná růstem agregátní poptávky je obvykle doprovázena růstem cenové hladiny (tato situace je typická v ekonomice, kde je dosaženo plné zaměstnanosti) – situace se nazývá přehřátí konjunktury
b) pozitivního nabídkového šoku
- růst agregátní nabídky je spojen s poklesem cenové hladiny (resp. míry inflace)
Žádné komentáře:
Okomentovat