Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

nabídková inflace

nabídková inflace:
- může k ní dojít, i když skutečný produkt je nižší než potencionální
- zvýšení nákladů se projeví jako posun křivky agregátní nabídky nahoru

důvody nabídkové inflace:
1) nedokonalá konkurence – protože firmy v monopolním nebo oligopolním postavení mají vliv na tržní ceny, pokud některé z těchto firem zvýší ceny a jejich výrobky složí jako meziprodukty, zvýší se náklady ostatním výrobcům
2) mzdy – jsou důležitou složkou nákladů, pokud odbory prosadí zvýšení mezd, může se to odrazit i ve zvýšení celkových nákladů
3) politické události, které mohou např. vyvolat zdražení dovážených surovin a energetických zdrojů
4) náklady se zvýší i tehdy, je-li nutné přejít na méně kvalitní zdroje surovin nebo energií
- v realitě se obvykle oba typy inflačních podnětů kombinují
- graf nabídkové inflace zobrazuje důsledky růstu nákladů vůči cenové hladině a velikosti reálného produktu
- agregátní poptávka protíná protíná nabídku AS ve výchozím rovnovážném bodě E0
- skutečný produkt je stejně velký jako potenciální, výrobní faktory jsou plně využity
- zvýšené výrobní náklady posunou krátkodobou křivku agregátní nabídky nahoru AS, bod rovnováhy se přesune do bodu E1
- tím se sníží reálný produkt z Y0 na Y1a cenová hladina se zvýší

Žádné komentáře:

Okomentovat