Výběr ukazatelů a tvorba ukazatelových soustav
vytváří se velmi omezená skupina ukazatelů, které charakterizují zákl. cíle podnikání a slouží jako rozhodující kritéria pro hodnocení jeho výsledků a záměrů
ukazatele – absolutní
- poměrové
u nás se používají paralelní ukazat. soustavy – nakupení ukazatelů „vedle sebe“, např. ukazatele rentability, likvidity, zadluženosti,…
- protipólem paralelních soustav jsou pyramidové soustavy ukaz. – uspořádání ukazatele podle stupně syntetičnosti, popř. analytičnosti
Srovnávání : a) v čase – specifickým příkladem je ekonoický normál – vychází z toho, že při zdravé dynamice podniku musí růst některé ukazatele rychleji než jiné (např. aby se ↓ podíl mezd na tržbách, zrychlovat obrat zásob)
Iz > Iv > In
b) v prostoru – srovnávat podniky, které jsou přibližně stejně velké, shodný výrobní program,……
c) s žádoucí veličinou (normativní) – např. norma rentability VK má být 10% a podle toho se rozhoduje
Žádné komentáře:
Okomentovat