Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

8. EFEKTIVNOST VE VEŘEJNÉM SEKTORU (UŽITEK, VÝKON, KVALITA), TENDENCE K NEEFEKTIVNOSTI, VNĚJŠÍ A VNITŘNÍ FAKTORY EFEKTIVNOSTI VEŘEJNÉHO SEKTORU

8. EFEKTIVNOST VE VEŘEJNÉM SEKTORU (UŽITEK, VÝKON, KVALITA), TENDENCE K NEEFEKTIVNOSTI, VNĚJŠÍ A VNITŘNÍ FAKTORY EFEKTIVNOSTI VEŘEJNÉHO SEKTORU

Efektivnost = je dána poměrem užitku k nákladům.

Jedním ze základních problémů efektivnosti ve veřejném sektoru je způsob vyjádření této efektivnosti.
Efektivní je to, co přináší zisk!!

Veřejný sektor je neziskový. Statky, produkované cestou veřejného sektoru, neprochází trhem. Nepůsobí zde tedy spotřebitel, který tím, že koupí, rozhodl, že je statek užitečný.

Veřejná správa = rozhoduje o tom, zda vynakládané prostředky jsou vynaloženy efektivně.

Problém efektivnosti je spojen s problémem užitku a problémem dostatečnosti.
Při řešení otázek efektivnosti veřejného sektoru se setkáváme s těmito pojmy:

Výkon = určitá jednotka, ve které lze vyjádřit produkci statků veřejného sektoru. Např. počet odučených hodin, počet představení v divadle, počet přepravených osob atd. Jedná se o tzv. kvantitativní ukazatele. Stanovit tyto ukazatele není obtížné, nevypovídají však nic o kvalitě výkonu ani o užitku.

Žádné komentáře:

Okomentovat