Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

fc. Prava

  • ufrzuje poradek – riak co se smi a co ne

  • propujcuje legitimitu vykone verejnych fc. – stanovi pravidlo pol boje a oh´bsazovani verjnych fc.

  • Vymezuje prava a povinnosti

  • Usnadnuje kooperativni jednani –

  • Nastroj reseni konfliktu – presne vymezeni reseni konfliktu

  • Zajistuje prenos kulturnich vzorcu chovani


Pravní VEDOMI

De lege lata - Podle pratneho zákona – urcuje co je v souladu a co je protipravni

De legeferenda – z hlediska mozne zmeni zákona


Pravni norma

Obene zavazne pravidlo chovani které ma statem uznanou formu a ta je statem vynutitelna , ten ma na to instituce ktere donuti subjekt aby se podle nej choval.

Struktura

  • Jestlize (hypoteza) – pak nastava (dispizice – nenili – li ) porusen dipozice – sankce

  • Je li A – ma byt B , není li B – ma byt C

Trideni

Ruzna kritaria

Podle zpusobu vymezeni pravidel chovani

  • prikazujici

  • zakazujici

  • opravnujici

podle stupne zavaznosti

  • kogentni – typicke pro verejne pravo je presne stanovano pravisle chovano které je nezmennitelne a subjekty jsou povini ho dodrzovat,

  • dipozitivni - dava moznost aby se ucastnici dohodli na vlastnim zpusobu jednani.

Znaky pravni normy

  • normativnost – stanovi co ma byt, a říká co za urcitych podminek ma, muze, musí nastat

  • pravni zavaznost – ne kazde pravidlo je zavazne, pokud je zavazne tak to tak musí byt

  • obecnost – normy jsou zavazne pro všechny cleny spolecnosti na uzemi

  • statem stanovena nebo uznana zvlastni norma – je verejna statni moc která stanovuje normu na zaklade legislativniho procesu

  • vynutitelsnost – sankce za nedodrzeni pravnich norem


Žádné komentáře:

Okomentovat