Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

agregátní poptávka (AD)

agregátní poptávka (AD):
- představuje objem celkových plánovaných výdajů (výdaje všech 4 subjektů) na nákup produktu (Y) při určité cenové hladině (P)
- se změnou cenové hladiny se mění i objem celkových plánovaných výdajů (objem poptávaného produktu)
- vyjadřuje vzájemný vztah mezi úrovní cen (vyjádřenou prostřednictvím cenového indexu) a celkovým požadovaným množstvím výrobků a služeb
tvar křivky agregátní poptávky:
- vztah mezi vývojem cenové hladiny a objemem poptávaného produktu je nepřímý – tzn. s poklesem (růstem) cenové hladiny reálné celkové plánované výdaje rostou (klesají)

příčiny nepřímé závislosti cenové hladiny a celkových plánovaných výdajů:

1) vztah cenové hladiny a rostoucích výdajů (Keynesův efekt)
- pokles cenové hladiny znamená, že při konstantní hladině důchodů budou celkové plánované výdaje na nákup produktu nižší (je to způsobeno tím, že s poklesem cenové hladiny se zvyšuje reálná hodnota důchodu (= je to množství statků, které je možno si koupit za danou nominální sumu peněz)
- pokles cen způsobí snížení poptávky po penězích, poroste poptávka po ostatních finančních aktivech (jako např. obligace), poroste i jejich cena a klesá nominální úroková sazba
- pokles úrokové sazby zvýší plánované investiční výdaje, případně spotřební výdaje domácností na dlouhodobé spotřební statky (i vládních výdajů a popř. i u čistého exportu)

Žádné komentáře:

Okomentovat