Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Multiplikační efekt státních. nákupů zboží a služeb

Multiplikační efekt státních. nákupů zboží a služeb
- účinek expanzivní (či restriktivní) fiskální politiky obvykle není stejný, jestliže bude tato politika realizována pomocí čistých daní nebo státních nákupů výrobků a služeb
- výdaje státu na nákup zboží a služeb (G) jsou součástí agregátní poptávka  tzn. že s růstem rozpočtových výdajů se zvyšuje agregátní poptávka (nezvyšuje se ve stejném rozsahu, ale ve větším)
- příčinou je multiplikační efekt rozpočtových výdajů
- agregátní poptávka se však zvyšuje v multiplikovaném rozsahu

multiplikátor státních výdajů
- udává, o kolik se zvýší produkt, jestliže se státní nákupy zboží a služeb zvýší o 1 jednotku
- jeho vzorec je stejný jako u investičního multiplikátoru

Žádné komentáře:

Okomentovat