Cíle při stanovení ceny:
• maximální zisk
• maximální prodejnost (např. sezónní prodej)
• z hlediska dlouhodobého záměru - zvyšovat podíl na trhu
• z hlediska krátkodobého záměru – likvidace konkurence
- pokud firma bude prodávat výrobky za nižší cenu, než jsou N, jedná se o tzv. „dumpingové ceny“ – jediným záměrem je vytlačení konkurence
• velmi důležitá je také návratnost investic (zvýšení podílu na zisku – dividenda)
FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ CENU
- vnitřní
- vnější
Vnitřní:
- základem jsou N, souvisí s množstvím výroby
- fáze životního cyklu (na začátku jara se prodejci zbavují zimního zboží)
- strategie cen (strategie = dlouhodobý záměr, kterým se firma řídí několik let)
Vnější:
- konkurenční ceny – ovlivňuje nás konkurence
- ovlivňují nás daně (DPH, spotřební)
- kupní síla obyvatelstva
- při dovozu ovlivnitelnost clem, měnovým kurzem koruny
Žádné komentáře:
Okomentovat