Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Metody orientované na konkurenci a zákazníka

 Komparační stanovení ceny podle cen konkurence
 Stanovení ceny podle zvyklostí
 Diferencované stanovení ceny
 Stanovení ceny podle hodnoty užívání /jakou hodnotu výrobku přisuzuje spotřebitel/
 Psychologické ceny /např. Baťovy ceny/
 Dialogový přístup k tvorbě cen /na základě dialogu mezi prodávajícím a kupujícím/

Cenové strategie
 Vymezují postup, jak dosáhnout základních cílů podniku v cenové oblasti
1. Pasivní cenová strategie – výrobce se uspokojí s úpravami cen v souladu s celkovým inflačním vývojem ve společnosti
2. Aktivní cenová strategie – dochází k manipulaci s cenou buď směrem dolů – zvýšení objemu prodeje, zvýšení tržního podílu; směrem nahoru – když poptávka převyšuje výrobní možnosti nebo výrobce chce, aby jeho zboží bylo výjimečné a mohlo být spotřebováváno jen malým množstvím spotřebitelů
Základní cenové strategie - aktivní
 Strategie nízkých cen a orientace na nízké náklady
 Strategie vysokých cen a orientace na výjimečnost produktu
 Kombinovaná strategie /základní verze + zdokonalování výrobku/
 Strategie přizpůsobování se nevoli následování vůdců trhu

Strategie etapy zavádění výrobku na trh
 Strategie smetánkové ceny /např. módní výrobky/
 Penetrační strategie /strategie cenového pronikání/ - rychle oslovit celý trh

Faktory ovlivňující tvorbu cen

►Vnitřní (interní) – marketingové cíle - marketingové strategie
- náklady spojené s výrobou
- organizace podniku

►Vnější (externí) - stav trhu (vztah nabídky a poptávky) - cenová pružnost
- konkurence

►Ostatní faktory – výše inflace, úrokové sazby, daňová zátěž, obchodní politika státu, zahraniční politika, legislativa

Žádné komentáře:

Okomentovat