Služby jako součást totálního produktu
Cíl – zlepšení konkurenceschopnosti výrobku
- zlepšení prodejnosti výrobku
- přispívají ke zlepšení image podniku
- umožňují být v kontaktu s kupujícími s cílem získat
řadu informací /dochází i ke zpětné vazbě/
Služby jsou přítomny před koupi, během koupě i po koupi!
NÉ KAŽDÝ PRODUKT MUSÍ BÝT TOTÁLNÍ!!!
Fáze 0 – výzkum a vývoj
1. fáze: Zavedení výrobku na trh
Začíná momentem, kdy se výrobek poprvé objeví na trhu a začíná být prodáván
Zpravidla o něm spotřebitelé neví a proto je poptávka po něm relativně malá
V této fázi jsou uskutečňovány masivní reklamní akce a stimulační aktivity (ochutnávky, prezentace)
Náklady převyšují tržby = není zisk = výrobce vykazuje ztrátu
Strategie v 1. fázi
1) Rychlého sbírání – vysoká cena; vysoké náklady na reklamu (produkt s krátkou životností)
2) Rychlé penetrace – nízká cena; vysoké náklady na reklamu (proniknutí na velké území trhu)
3) Pomalého sbírání – vysoká cena; nízké náklady na reklamu ( u speciálních výrobků)
4) Pomalé penetrace – nízká cena; nízké náklady na reklamu (u běžného zboží na velkém množství trhu)
2. fáze: Růst
Výrobek prokázal svou životnost
V průběhu doby se zájem o výrobek zvyšuje
Počet zákazníků roste
Dosaženo bodu zvratu – náklady = tržby
Měli bychom provést opatření pro udržení rychlého tempa růstu
Opatření: zlepšení kvality zboží
nabídka modifikací výrobku
nalezení nových tržních segmentů
zlepšení distribuce, komunikace
pohyby cen
3. fáze: Zralost
Zmenšování tempa růstu prodeje
Snižování počtu nových zákazníků
V určitém okamžiku dojde ke stabilizaci četnosti opakovaných nákupů
4. fáze: Pokles
Snižování zájmu o výrobky
Pokles objemu prodeje a tržeb
Řada podniků z trhu odchází nebo snižuje nabídku produktů
Žádné komentáře:
Okomentovat