Produkt – hmotný statek (televizor, pračka, mléko, autodráha), služba (pojišťovnictví, peněžnictví, doprava, školství), myšlenka (volební programy, licence, patenty) ale i osoby nebo jejich seskupení (fotbalový klub), který se stává předmětem směny a je určen k uspokojení lidské potřeby i přání
Jedná se o celkovou nabídku zákazníkovi. Je zde zahrnuta nejen podstata produktu, ale také další okolnosti, které koupi výrobku provázejí
Funkce produktu
a) Pro výrobce – fce finanční – prodejem vytváří finanční
zdroje pro zajištění reprodukce a
dlouhodobé prosperity podniku
fce sociální – důležitá úloha v oblasti zaměstnanosti
b) Pro spotřebitele – fce instrumentální – uspokojení potřeb zákazníka
fce expresivní – vytvoření vnějšího dojmu
Klasifikace produktu
Spotřební zboží * běžné
* speciální
* luxusní
Kapitálové statky * materiál
* součástky
* investiční zařízení
* pomocný materiál
Spotřební zboží - běžné
Uspokojuje základní potřeby všech spotřebitelů
Je obvykle „levné“
Realizují se časté nákupy
Toto zboží je známé
Nakupuje se na známých místech a nákupu se nevěnuje přílišná pozornost
(např. potraviny)
Spotřební zboží – speciální
Uspokojuje potřeby téměř všech spotřebitelů
Je nabízeno v různých úrovních kvality a ceny
Nakupuje se méně často
Finančně je toto zboží nákladnější
K nákupu potřebuje spotřebitel znát některé informace o produktu
Toto zboží je spotřebitel ochoten si vyhledat
Nákupu je věnováno větší úsilí
(jedná se o zboží dlouhodobé spotřeby – elektronika, bílé zboží,…)
Spotřební zboží – luxusní
Nedostupnost tohoto zboží pro všechny
Je cenově náročné
Atraktivní
Výjimečné
Nákupu věnována mimořádná pozornost
(např. automobily, starožitnosti)
Žádné komentáře:
Okomentovat