Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Tržní proces:

a) potřeby
b) poptávka
c) směna (koupě)
d) transakce – akt výměny hodnot mezi dvěma stranami
e) trh
Specifika jednotlivých trhů vycházejí ze zařazení účastníků těchto trhů v rámci tzv. průmyslového řetězce.

Tržní mechanismus:
Trh výrobků a služeb


Domácnosti Firmy


Další faktory ovlivňující poptávané množství a poptávku


1/ Ceny příbuzných produktů a/ substituty
b/ komplementy
2/ Důchody spotřebitelů /normální zboží, inferiorní zboží/
3/ Vkus a preference spotřebitelů – módní trendy
4/ Počet a věk kupujících / zvětšení počtu obyvatel a jejich složení/
5/ Očekávání spotřebitelů /budoucí cena, budoucí kvalita/
6/ Počasí
7/ Nařízení /např. na kolech povinnost používat přilby/
Posun křivky je změna poptávky i poptávaného množství
Posun po křivce je pouze změna poptávaného množství – poptávka zůstává stejná!


Trh výrobních faktorů(např.pr.síla)
POPTÁVKA – DEMAND
- je vztah mezi různými cenami zboží a množstvím, které spotřebitelé jsou ochotni a schopni nakoupit za určité období

Zákon poptávky – za jinak neměnných okolností při poklesu ceny statku poptávané množství roste a naopak

Např. Trh Ostrava
Období září
Zboží bílé vín


P



Q D

Žádné komentáře:

Okomentovat