Z metodického hlediska je důležité odlišovat čistý a hrubý dluh.
Čistý dluh představuje celkový objem závazků nějakého subjektu (hrubý dluh) snížený o objem jeho pohledávek. Konvenčně je státní dluh vykazován jako hrubý, tj. jako celkový objem závazků státu bez ohledu na státní pohledávky. Použití čistého dluhu, lépe vyjadřujícího celkovou finanční situaci vlády je komplikováno metodickými problémy, především otázkou, která vládní aktiva je možno od hrubého dluhu odečítat a jak je oceňovat. Obvykle je čistý vládní dluh nižší o částku státních finančních aktiv (půjčky soukromému sektoru, hotovost, podíl na akciovém majetku soukromých společností a devizové rezervy). Podíl konvenčně vyjádřeného (hrubého) veřejného dluhu na HDP je logicky vyšší než podíl dluhu čistého.
Tabulka: Podíl čistého a hrubého vládního dluhu v % nominálního GNP (1992)
čistý hrubý
USA 37.9 63.0
Japonsko 6.1 64.9
Německo 22.7 44.0
Francie 28.8 50.1
Itálie 106.7 108.4
UK 35.6 41.9
Kanada 53.9 82.3
Belgie 124.3 134.4
Průměr OECD 34.5 62.7
Žádné komentáře:
Okomentovat