Často se setkáváme s nesprávným používáním pojmu poptávka, je třeba rozlišit:
Změna poptávaného zboží – změny poptávaného množství se projevují posunem po poptávkové křivce. Tzv. důchodový efekt – kladný nebo záporný – za stejný důchod si můžeme koupit větší množství (jestliže cena klesla) nebo menší množství (jestli se cena zvedla).
Změna poptávky – znamená posun poptávkové křivky, z důvodu:
- změna nominálního důchodu – zvýšení – větší množství (posouvá poptávkovou křivku doprava); snížení – menší množství (posun poptávkové křivky doleva). Méně se projevuje u potřeb nejnaléhavějších, více u potřeb luxusních.
Ale to se u konkrétní souvislosti nemusí projevit, neboť růst důchodů může být současně doprovázen upřednostněním spotřeby zboží cenově náročnějšího a spotřebitel opustí poptávku po zboží, které dříve nakupoval. → zde se posouvá křivka doleva (u zboží, které je podřadné, statky méněcenné). V našem zobrazení tedy předpokládáme, že jedinou veličinou, která se změnila je výše důchodu, zatímco ostatní faktory a souvislosti se nemění.
- změnou ceny jiných zboží – tzv. substituční efekt – každé zboží má na trhu substitut – zaměnitelné zboží, čím dokonalejší je, tím více je zřetelný vliv substitučního efektu na poptávku). Jsou-li zboží A a C substituty, pak změna zboží C vyvolá posun po poptávkové křivce na trhu C (důchodový efekt), ale současně vyvolá posun poptávkové křivky po zboží A (substituční efekt). (když C zdraží→ zákazníci přejdou k A – posun doprava).
Žádné komentáře:
Okomentovat