je odrazem vývoje výrobních podmínek – rozsah produkce nutné k efektivnímu podnikání, a vztah nákladových a poptávkové křivky odvětví. Vztah MC a MR určuje, kde jsou optima fungování. Jestliže je poptávka dostatečně vysoká, otevírá se prostor pro další firmy i menší producenty.
Utváření oligopolní rovnováhy je podmíněno vstupem dominantních firem na trh s adekvátní cenou, která:
- vytvoří rovnováhu tržní nabídky a tržní poptávky
- zabezpečí dominantní firmě vyšší zisk
- umožní malým firmám a středním firmám efektivní podnikání (normální zisk).
Vedoucí firmy si snaží zabezpečit dlouhodobě stabilizovaný vysoký zisk. Jestliže cena umožní firmám zaplnit prostor neuspokojené poptávky, trh se stabilizuje a uzavírá možnosti vstupu dalších kapitálů.
Postavení firem na trhu není rovnocenné – malé a střední jsou v postavení cenového příjemce (je pro ně výhodné, když je cena na vyšší hladině)→ mohou se snažit snižovat náklady a tím konkurovat nebo používají necenovou konkurenci (kvalita, zvláštní prodejní podmínky). Při zdokonalení technologií dominantní firmy→ posun průsečíku MC a MR vpravo. Každé snížení ceny dominantní firmou nebo změna koupěschopné poptávky se do postavení malých firem velmi intenzivně promítá.
Žádné komentáře:
Okomentovat