Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

KONCERN

– organizační forma spojující formálně nezávislé firmy. Ovládány prostřednictvím finanční kontroly (může jít o holding). Dnešní koncerny mají mnohooborovou strukturu, která nesleduje linii výrobní návaznosti. Vyhledávají volné trhy pro přebytečný kapitál.

V polovině 20. století – vědecko-technická revoluce – firmy získávají technologie umožňující výrobu individualizované produkce (překonání technologií pro hromadnou výrobu) – jsou schopny vytvořit sami kompletní složitý výrobek. Pokračuje proces diverzifikace výrob a změny přináší i nové podmínky pro fungování malých firem.

Charakteristika soudobého trhu:
Z toho, že se trh otevírá pro vyšší počet subjektů na straně nabídky, nevyplývá omezování tržních nedokonalostí, či snižování koncentrace v odvětvích. Platí:
- rozhodující část nabídky náleží několika málo firmám, ostatní firmy se musí podřídit jejich cenové politice.
- firmy se snaží lišit a tím vytvořit vlastní individuální trh (využívají speciální prodejní podmínky, snahu maximálně vyhovět zákazníkovi). Na reálném trhu není produkce volně zastupitelná substituty.
- člověk setrvává u osvědčené značky, na jeho chování působí vliv setrvačnosti.
- poptávka je pod nátlakem reklamy.

Žádné komentáře:

Okomentovat