Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

7) Přednáška: Základní typy holdingu


Základní typy holdingu


a) pyramidální typ – toto je nejjednodušší typ, na vrcholu je mateřská firma, která je s ostatními členy holdingu spojena buď přímo či nepřímo (zprostředkovaně) s tím, že většinou tato mateřská firma své dceřinné firmy zakládá

b) radiální typ – mateřská firma drží podíly v několika dalších firmách

c) cirkulární typ – jedna firma drží podíl – vlastní akcie v další firmě


Klasický (čistý) holding = kdy jediným a výlučným předmětem podnikání (činností) mateřské firmy je držení a správa majetkové účasti (její majetek je složen výhradně z akcií)

Tradiční holding = kdy mateřská firma provozuje vlastní typ podnikání a zároveň drží akcie dceřiných společností (firem)

*** u nás se ve velké míře zpravidla vyčlení top vedení podniku do samostatné akciové společnosti, která se tím stává mateřskou firmou a drží akcie původní firmy


Vztah mezi mateřskou a dceřinnou firmou


• správní a obslužný holding – mateřská firma zajišťuje správu administrativy, v případě obslužné mateřské firmy navíc zajišťuje další služby pro dceřinné společnosti (např. dopravu, odbyt,..)

• finanční holding – mateřská firma zabezpečuje finance, tzn. provádí hlavně operace na kapitálovém trhu

• strategický holding – mateřská firma se stará o tvorbu strategických cílů, vytváří dílčí strategie (plánuje určitý směr), koordinuje dceřinné společnosti


Způsoby vzniku holdingu

a) restrukturalizací společnosti a zakládáním dceřinných firem
b) fúzemi a následným založením dceřinných firem
c) nákupem majetkové účasti v jiných firmách

*** v holdingu zpravidla dosazují jednotlivé firmy do představenstva svých dceřinných firem své vrcholové vedení

*** holdingy jsou v současné době značně složité propletence – není neobvyklé převádění majetku mezi dceřinnými firmami a následné vyhlášení konkurzu – tomuto napomáhá i nepružnost zákonů


PODNIKATELSKÉ SÍTĚ

Jsou dalším způsobem zvýšení výkonnosti podniků. Jedná se o samostatné podnikatelské subjekty, které mají mezi sebou určité síťové struktury vztahů.

=> Spojení malých podniků v boji proti monopolním gigantům, výhodou je, že tyto malé podniky tak mohou sdružovat kapitál na činnosti, které by sami nemohli provozovat (výzkum, inovace, společná reklama, marketing, společný nákup know-how).

=> Vztahy vznikají na základě kooperačních dohod, které v dalším kroku umožňují těmto malým podnikům komunikovat s podniky velkými (vzniká určitá vyjednávací síla).

(+) Existují také sítě, kdy se velké firmy (poskytovatelé) chtějí dostat na určitý trh, a proto využívají malé lokální samostatné právní subjekty (podniky). Podepisují dohody s malými podniky, které jim umožní průnik na trh tam, kam by se sami nedostali nebo zřízení samostatné provozovny v dané lokalitě by bylo neefektivní (nákladné).


FRANCHISING

= Spolupráce partnerů (poskytovatel – nabyvatel), která spočívá v tom, že ekonomicky silný partner se spojí se slabšími podniky, které by jinak na trhu nemohli fungovat – existovat (příliš nákladné), získávají tedy určité know-how.

Základní charakteristiky franchisingu:
• vymezení území – poskytovatel zaručuje, že nebude v tomto území vyvíjet své další aktivity, zaručuje, že v dané lokalitě nebude žádný jiný nabyvatel
• vybudování a provoz jednotek financuje nabyvatel
• dohoda o školení nabyvatele, což je výhodné pro obě zúčastněné strany, poskytovatel na své náklady hradí školení a tím si vlastně hlídá celkové image – postavení firmy na veřejnosti
• charakteristika výrobků a služeb, které nabyvatel přejímá včetně ceny, kterou mu poskytovatel určuje (stanovuje)
• poplatky za know-how jsou placeny jednorázově, ale nabyvatel dále platí další, které jsou periodicky účtovány ve formě podílů z obratu
• povinnost vést účetnictví podle platných zákonů, ale zároveň ve formě jakou požaduje poskytovatel – kontrolní funkce
• poskytovatel má právo kontroly, která závisí na vzájemné dohodě, kterou spolu písemně uzavřeli
• doba platnosti smlouvy je zpravidla ve střednědobém horizontu, délka vychází z toho, že nabyvatel potřebuje určitý čas na to, aby se mu tato investice vrátila
• poskytovatel většinou zaručuje marketing – pokrytí trhu, propagaci výrobků a dalších záležitostí
• organizace všech záležitostí je průhledná, protože v tomto vztahu vystupují pouze dva účastníci
• personální politiku provozuje nabyvatel na svůj účet


ŘÍZENÍ FIRMY – PROCES ZMĚN

Každý podnik probíhá určitým vývojem, management se musí věnovat zejména tomu, aby byl každý zákazník plně uspokojen. Z toho vyplývá, že marketing je vlastně hledání rovnováhy mezi požadavky zákazníka a možnostmi firmy.


Proces, kterým se zlepšuje chod firmy (zvyšuje se produktivita) může probíhat v určitých fázích. Některé firmy zlepšují pouze maličkosti, některé sahají k výrazným změnám.


Základní typy změn

kata: zlepšování výrobků, služeb a procesů v předem stanovené normě (vzoru), označuje se také jako cesta k dokonalosti, ve své podstatě nedochází k inovaci totální, ale spíše k postupnému dosahování toho, co si podnik předsevzal = dosažení určitého daného vzoru, ale nikoliv jej překročit

kaizen: představuje postupné kroky (proces) zlepšování, není již dán přesný vzor dokonalosti, je to kontinuální proces zlepšování, které je postaveno na orientaci na zákazníka a hlavně na procesy v podniku, důležitým prvkem je týmová práce, v tomto procesu se musí provádět neustálé vzdělávání pracovníků se kterým úzce souvisí motivování

lean management: aby firma zlepšila produktivitu a byla blíže k zákazníkovi, provádí změny, které jsou zaměřeny na oblast využívání materiálu, strojového parku – a nejen na jejich dokonalé využívání, ale i změny materiálu, strojů, pracovních postupů


Spirála podnikové anorexie „spirála smrti“

NASTARTOVÁNÍ ZMĚNY
=
ZEŠTÍHLENÍ

SNÍŽENÍ NÁKLADŮ A POČTU PRACOVNÍKŮ

OMEZENÍ INVESTIC

ZAMĚŘENÍ NA PROBLÉMY UVNITŘ PODNIKU

POSTUPNĚ SE PROHLUBUJÍCÍ DEMORALIZACE PODNIKOVÝCH PRACOVNÍKŮ

ZTRÁTA KONTAKTU SE ZÁKAZNÍKY

POKLES RŮSTOVÉ DYNAMIKY

NOVÉ NÁKLADOVÉ ŠKRTY

CESTA K BANKROTU

Žádné komentáře:

Okomentovat