• – Champy – Hammer (vydali knihu s tímto názvem; jde o to, jak radikálně změnit organizaci upadajícího podniku).
• pohled do budoucna („seen the future first“) – Hammel-Prahalad – podnik musí hledět do reinženýring budoucna, spoléhat na „vizi“ zákazníka.
• manažerské mýty, rozdělení aktivit v podniku (různé typy institucí) – Mintzberg – měl neotřelé názory, vyvracel obecně uznávané manažerské „mýty“, zabývá se podniky které nikomu nepatří (veřejné VŠ, nadace...); je autorem rozdělení aktivit-viz násl. schémata:
strategický vrchol
technostruktura
(administr. činn.,
odborné čin,
plánování) podpůrný štáb
(úklid, hlídání, strava, zdrav.pé)
střední
linie
operační jádro
(liniová, funkcionál. strukt.)
Podnikatelská (jednoduchá) struktura; malá firma, kde pracovníci oper. jádra si dělají admin. sami.
Větší (průmyslový) podnik – liniově štábní struktura
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Diverzifikovaná instituce
velké podniky - divizionální
struktura
Profesionální instituce (např. vysoké školy, nemocnice..) – viz obrázek:
rektorát
katedry
Inovační instituce – je typické pro výzkumné ústavy..
výzkumy
Ideologická (misionářská) instituce – nejsou tam velké rozdíly mezi jednotlivými stupni; charismatický vůdce – sekty – vtahuje vše dovnitř, nechce působit na okolí –
Politická instituce – chce působit na své okolí; také možno charismatický vůdce; např. japonské podniky 80. let. viz obr.:
Perspektiva managementu na prahu 3. tisíciletí
VÝVOJ SPOLEČNOSTI A MANAGEMENTU (globální posun paradigmatu)
operační management ==> procesní management
(industriální společnost) ==> (společnost znalostí)
určující faktory (práce půda kapitál) ==> hlavní zdroje bohatství (znalosti vědomosti práce)
posun paradigmatu (po 2. sv. válce XXX 50.-60.léta)
Nedostatky operačního (současného) managementu
- desintegrace
* funkční specializace
* uzavřenost, „na vlastním písečku“
* preferování lokálních zájmů
- zaměření na konečné výsledky
* zaměření na výsledky (znamená orientaci na důsledky, ne příčiny)
* hodnocení podle výsledků (nemusí odhalit nadcházející neefektivnost)
* v případě nedostatků ve výsledcích jsou hledáni viníci
- komunikační bariéry
* fragmentace výroby umožnila specializaci, produktivitu
ale způsobuje značné nároky na koordinaci, zpětnou vazbu
* nesprávné informace, pozdní přesun (zkreslování, zadržování pro nás
nepříznivých informací)
Žádné komentáře:
Okomentovat