jednoduché úkoly vyžadující složité procesy integrace a kontroly
1. dělníci mají úzké znalosti, neschop. plnit široký rejstřík prací
2. rozlož. práce na jednoduché úkoly dle zásad dělby práce
3. jednoduché úkoly vyžadují nasadit složitou integraci
4. motivace, stimulace pracovníků zaměř. na splnění zadaného úkolu
Procesní model
jednotlivé procesy zajišťující maximální užitek pro zákazníka
1. práce je integrována a zhuštěna do jednoho procesu, který uspok. potřeby zákazníka
2. členové pracovního týmu jsou schopni tvořivé práce, samořízení, vzájemné kontroly
provádění prací
3. snahou je vytvářet jednoduché, variantně koncipované procesy a maximálně je napřímit (odstranit procesy nelogické – co zdržují, nejsou pro zákazníka důležité), odstranit aktivity nevytvářející ocenitelnou hodnotu pro zákazníka.
4. motivace je zaměř. na proces – procesní tým je odměňován v závislosti na vytváření přidané hodnoty pro zákazníka.
Porovnání operačního a procesního říz.:
Podnikatelská filozof. (zaměření na:)
O >> cíl
P >> pružné reakce
Znalosti (dynamika poznání)
O >> omezené dovednosti a znalosti
P >> dovednosti a znalosti celého procesu
Organizace práce
O >> dělba práce
P >> globální znalosti a zastupitelnost
Úloha instituce
O >> přikazování, hierarchie, pyramida (vertikální syst. řízení)
P >> koučování (vedoucí = poradce), partnerství, plochá struktura
Strategické řízení
O >> syntéza a soulad s okolím (snadná predikce do budoucna)
P >> napětí, nesoulad s okolím – hnací síla rozvoje (turbulentní doba)
Žádné komentáře:
Okomentovat